Een oldtimer is natuurlijk niet zomaar een auto, een oldtimer is pure passie. Als er iets met je paradepaardje gebeurt komt dat dus nog veel harder aan dan wanneer je gewone auto schade oploopt. Met een goede oldtimerverzekering zorg je er dan in elk geval voor dat het financiële leed zoveel mogelijk beperkt wordt, zodat je jouw klassieke auto bijvoorbeeld gewoon weer in zijn oude luister kunt laten herstellen. Maar wanneer kom je eigenlijk in aanmerking voor een oldtimerverzekering en waar moet je allemaal op letten als je er eentje af wilt sluiten?
Wat is een oldtimerverzekering?
Een oldtimerverzekering is een autoverzekering die speciaal is bedoeld voor klassieke auto’s van 30 jaar of ouder. Het is een voordelige verzekering in vergelijking met een normale autoverzekering. Je hebt echter vaak niet te maken met schadevrije jaren waardoor je na verloop van tijd een voordeligere premie krijgt. In de regel blijf je gewoon de gehele verzekerde periode dezelfde premie betalen. Je kunt een oldtimerverzekering per auto afsluiten, maar als je een verzamelaar van historische voertuigen bent ook meteen voor je gehele wagenpark.
Zomertarief of jaartarief?
Wanneer je een oldtimerverzekering afsluit maakt het wel veel verschil of je de auto dagelijks wilt gaan gebruiken of hem alleen hebt gekocht voor ritjes op zonnige dagen in het weekend.
Gebruik je de oldtimer alleen als aanvullend vervoermiddel in je vrije tijd, dan geldt het zomertarief. Bij regelmatig gebruik omdat de oldtimer je belangrijkste vervoersmiddel is betaal je het zogenaamde jaartarief. Dat is duurder dan het zomertarief maar wel nog altijd aanzienlijk goedkoper dan een reguliere autoverzekering.
Jaartarief oldtimer
Het jaartarief wordt ook wel de semi-oldtimerverzekering genoemd. Je betaalt namelijk meer dan bij het oldtimer zomertarief, omdat je nu eenmaal ook meer risico loopt met een auto waar je meer in rijdt en die je bijvoorbeeld ook voor je normale woon-werkverkeer gebruikt. Toch is deze semi-oldtimerverzekering nog altijd een stuk goedkoper dan een standaard autoverzekering.
Zomertarief oldtimer
De oldtimerverzekering met zomertarief is wat de meeste mensen onder de klassieke oldtimerverzekering verstaan. De kosten van deze verzekering zijn heel laag, je betaalt vaak maar een paar euro per maand. Maar om aanspraak te maken op het zomertarief moet je wel aan aardig wat voorwaarden voldoen. Niet elke verzekeraar hanteert dezelfde voorwaarden, maar de volgende eisen komen bij veel verzekeraars terug:
- Je hebt naast de oldtimer ook nog een andere die je gebruikt voor de dagelijkse ritten. Die eerste auto moet dan vaak ook bij dezelfde verzekeraar zijn verzekerd.
- Je mag elk jaar een maximaal aantal kilometers rijden met de oldtimer. Vaak ligt de limiet op 5.000 tot 7.500 km per jaar.
- Je gebruikt de oldtimer alleen in je vrije tijd en dus niet voor je werk, om te verhuren aan anderen, voor betaald vervoer of om wedstrijden met een snelheidselement (rally’s) mee te rijden.
- Niet elk automerk komt in aanmerking voor een oldtimerverzekering.
- De auto moet veilig af te sluiten zijn waardoor diefstal niet te makkelijk wordt gemaakt.
- Lidmaatschap van de FEHAC is soms verplicht. (FEHAC is de Federatie Historische Automobiel en Motorfietsclub).
- Er kan een minimale taxatiewaarde gelden.
- Ook een maximaal gewicht van de oldtimer kan onderdeel uitmaken van de voorwaarden.
Welke oldtimerverzekering kiezen?
Niet elke oldtimerverzekering is hetzelfde. Net als bij een normale autoverzekering heb je namelijk de keus uit WA, WA+ en Allrisk dekking. Welke verzekering de beste optie is hangt af van je eigen oldtimer en hoe waardevol die bijvoorbeeld is. Voor elke auto, en dus ook voor een oldtimer, is het verplicht om op zijn minst een WA-dekking te hebben afgesloten. Daarmee dek je namelijk de schade af die je met je eigen voertuig aan andere weggebruikers toebrengt. Als je een oldtimer hebt die veel geld waard is dan kan ook een WA+ of een Allrisk dekking interessant zijn.
WA-dekking
Bij een WA-verzekering is alleen de wettelijke aansprakelijkheid verzekerd. Bij deze dekking wordt daardoor alleen de schade aan andere personen en voertuigen vergoed. Je krijgt dus geen vergoeding voor de schade aan je eigen klassieker. De WA-verzekering is net als bij een gewone autoverzekering de meest eenvoudige en voordelige verzekering voor je oldtimer.
WA+ of Beperkt Casco
Deze dekking wordt ook wel WA Beperkt Casco genoemd. Als je hiervoor kiest wordt ook schade gedekt die is ontstaan door brand of diefstal. Bovendien wordt er bij stormschade ook uitgekeerd. Ook bij WA+ is schade aan de eigen oldtimer echter niet verzekerd, net als bij de WA-verzekering dus.
Allrisk of Volledig Casco
De Allrisk of Volledig Casco verzekering is de oldtimerverzekering met de meest uitgebreide dekking. Niet alleen de wettelijke aansprakelijkheid en schade door brand, diefstal of storm wordt vergoed, maar ook schade die aan het eigen voertuig is ontstaan na een ongeluk. Bezit je een waardevolle oldtimer die veel geld kost om weer te herstellen? Dan is deze verzekering vaak de beste optie.
Aanvullende dekkingen
Naast de keuze tussen WA, WA+ en Allrisk is er ook de mogelijkheid om aanvullende dekkingen te nemen, zoals bijvoorbeeld vergoeding voor rechtshulp na een ongeval en/of een inzittendenverzekering.
Kosten van een oldtimerverzekering
De kosten van een oldtimerverzekering zijn afhankelijk van de soort verzekering die je kiest en bij een allrisk verzekering ook van de taxatiewaarde van de klassieke auto zelf. Vooral bij een zeldzame klassieke auto kan de waarde namelijk lastig vast te stellen op basis van het merk en de leeftijd. De auto kan dan het beste getaxeerd worden door een erkende oldtimer taxateur. Voor de exacte kosten kun je daarna zelf verschillende verzekeraars met elkaar vergelijken. Dat kan gewoon via internet, want ook een oldtimer verzekering kun je tegenwoordig natuurlijk heel eenvoudig online vergelijken en direct afsluiten.
Hoe verzeker je een oldtimer die nog gerestaureerd moet worden?
Een oldtimer restaureren en de auto in helemaal in zijn oude glorie herstellen is voor veel mensen een jeugddroom die uitkomt als ze zelf een verwaarloosde oldtimer kopen en ermee aan de slag gaan. Dat is bij een hobbyproject niet zelden een intensief project dat meerdere jaren beslaat. Zolang de auto nog niet rijklaar is kun je hem daarom het beste nog niet in de oldtimerverzekering doen maar alleen een verzekering afsluiten voor gevaren zoals brand en diefstal. Daarvoor is het belangrijk om de auto te laten taxeren.
Let op: alleen alles wat aan de auto vast zit wordt bij de taxatiewaarde meegenomen, losse onderdelen die later gemonteerd zullen worden dus niet.
Een belangrijke voorwaarde is dat de auto niet op kenteken staat. Je mag de auto dus ook in geen geval op de openbare weg gebruiken, zelfs niet alleen om even iets te testen. Op een gegeven moment is de auto natuurlijk rijklaar en moet die naar het RDW gebracht worden. Daar zijn speciale kortdurende autoverzekeringen voor waarmee de auto over de kortste route naar het RDW is verzekerd op basis van wettelijke aansprakelijkheid (WA). Zo sluit je elk risico uit.
Wat is een youngtimer en hoe kun je die verzekeren?
Een youngtimer is een auto die ouder is dan 15 jaar maar nog geen oldtimer is. Een youngtimer verzekeren is voordeliger dan een moderne auto verzekeren maar deze autoverzekering heeft toch nog altijd meer gemeen met een normale autoverzekering dan met een oldtimerverzekering. De vergoeding van eventuele schade is op de dagwaarde gebaseerd en je bouwt net zoals bij een gewone autoverzekering schadevrije jaren op.
Voordelige belastingen voor oldtimers
Naast een goedkope autoverzekering in de vorm van een oldtimerverzekering heeft een oldtimer nog een voordeel. Je hoeft voor een klassieke auto van 40 jaar of ouder namelijk geen wegenbelasting meer te betalen. Voorwaarde is wel dat je niet met je oldtimer de weg op gaat in de maanden december, januari en februari.
Iets minder bekend is de zogenaamde overgangsregeling. Die geldt voor auto’s tussen 30 en 40 jaar oud. Met de overgangsregeling betaal je een kwart van de normale wegenbelasting. Ook wanneer je van deze overgangsregeling gebruikmaakt mag je niet de weg op in de maanden december t/m februari. De enige uitzondering op die regel is overigens wanneer je de auto naar de garage moet brengen voor de verplichte APK. Die Algemene Periodieke Keuring moet bij een oldtimer elke 2 jaar worden gedaan.