Om de cijfers kun je niet heen: dagelijks worden er meer dan twee miljard e-mails verstuurd. Zelfs in een tijd waarin je op tal van andere manieren met elkaar kunt communiceren (Whatsapp, Skype, messaging via social media, enz.) blijft e-mail dus onverminderd populair. In het bedrijfsleven bijvoorbeeld, maar net zo gemakkelijk om je geliefde een digitale liefdesbrief te versturen. Het mooie van dit alles: het kost je niets. Je kunt bij tal van providers een gratis e-mailadres aanmaken en via het web mailtjes verzenden en ontvangen. We hebben de beste gratis e-mailproviders in dit artikel voor je in kaart gebracht.
Gratis mailservice
De oudere lezers van dit artikel kunnen het revolutionaire moment nog wel herinneren: in 1995 – toen internet z’n opmars maakte bij het brede publiek – was het plots mogelijk om via het internet gratis e-mails te verzenden en te ontvangen. Hoeveel @hotmail.com e-mailadressen er toen wel niet werden aangemaakt in een zeer kort tijdsbestek is waarschijnlijk een vraag waar alleen Bill Gates het antwoord op weet. Microsoft kocht namelijk vervolgens in 1997 het bedrijf op en de rest is geschiedenis.
Tot de dag van vandaag behoort de gratis e-mailservice van Microsoft tot de populairdere gratis e-mailproviders op het internet, al zijn de drie onafhankelijke services (Hotmail.com, Live.com en Live.nl) intussen overgezet naar Outlook.com en heeft een andere gigant het stokje overgenomen van grootste gratis e-mailprovider op het internet. Met deze gigant trappen we dan ook af, want je kunt er simpelweg niet omheen als je een gratis e-mailadres wilt aanmaken.
Gmail
Als je via de zoekmachine van hetzelfde bedrijf (Google, voor de niet-oplettende lezer) zoekt op de zoekterm “gratis e-mailadres aanmaken” zal de eigen gratis e-mailservice direct als eerste in je scherm verschijnen. En terecht, want Gmail is een bijzonder fijne gratis e-mailprovider. Zoals we van de internetreus gewend zijn werkt alles vlekkeloos en is vooral het zoeksysteem top-notch. Net als het zoeken via Google.com is het zoeken naar een specifiek e-mailtje kinderspel, zelfs als het mailtje van jaren terug is en ergens in de donkere spelonken van je gratis inbox rondzwerft. Als je je aanmeldt bij Gmail wordt er een Google-account voor je aangemaakt met 15GB opslagruimte. Let wel op: dit is je totale opslagcapaciteit. Andere diensten van Google zoals Google Drive en Google Foto’s vallen ook onder de totale opslagcapaciteit. Wat dat betreft een minpuntje ten opzichte van de volgende gratis e-mailprovider.
Pluspunten Gmail.com
- 15 GB gratis opslagruimte
- Account verloopt niet, je hoeft dus niet regelmatig in te loggen om je e-mailadres te behouden
- Aparte app om te mailen met je smartphone of tablet
- Extra te beveiligen (tweestaps-verificatie, onder meer via een verificatie-app voor iOS en Android)
Minpunten Gmail.com
- Persoonsgerichte reclame (als je privacy je heilig is moet je sowieso Google compleet vermijden)
- Relatief drukke vormgeving van de web-variant. De Gmail-app is strakker vormgegeven
- Geen ondersteuning voor Microsoft Exchange ActiveSync (synchronisatie van mail, contacten en kalender/agenda)
- De opslagruimte moet gedeeld worden met andere diensten van Google (Google Drive en Google Foto’s)
Outlook
Door Google dus van de troon gestoten als het gaat om grootste gratis e-mailprovider, maar nog steeds één van de allergrootsten. Microsoft heeft door de jaren heen diverse gratis e-mailproviders opgezet en/of overgenomen zoals Hotmail.com en Live.com, maar tegenwoordig is alles ondergebracht onder de benaming Outlook.com. Desalniettemin kun je nog steeds een gratis @hotmail.com bij ze aanmaken, net als de extensie die je ongetwijfeld al verwacht: @outlook.com.
Een groot voordeel van Outlook is het hierboven benoemde Microsoft Exchange ActiveSync. Daarmee worden automatisch zaken als je contacten, je webmail en je agenda gesynchroniseerd. Reuze handig, want we schakelen op een dag misschien wel 100 keer tussen onze smartphones, laptops, tablets en desktop pc’s. Zo heb je ten alle tijden al je gegevens bij de hand, ongeacht het apparaat dat je gebruikt. Je kunt met Outlook via je ‘gewone’ computer gratis e-mails ontvangen en verzenden, maar uiteraard is er ook een handige app voor je smartphone of tablet te downloaden in de bekende appstore’s.
Pluspunten Outlook
- 15 GB gratis opslagruimte
- Naadloze integratie met andere Microsoft producten zoals Office365
- Bijzonder strak design en eenvoudige weergave van de e-mailomgeving en de app
- Extra te beveiligen via twee-staps verificatie
Minpunten Outlook
- Persoonsgerichte reclame (ook Microsoft weet veel van je en het is niet duidelijk welke gegevens ze allemaal verzamelen en wat ze er precies mee doen)
- Automatisch doorsturen van e-mail kan maar naar 1 e-mailadres
- Je moet minstens 1 keer per jaar inloggen anders wordt je account op inactief gezet en verlies je al je e-mail, je contacten en je agenda-gegevens. Log je binnen 5 jaar weer in, dan kun je je account nog wel heractiveren, maar ben je dus nog steeds al je gegevens kwijt
Yahoo!
In Nederland hebben verreweg de meeste mensen die gebruik maken van een gratis e-mailservice een @gmail.com of een Microsoft e-mailadres. Van Yahoo! hebben sommige mensen in Nederland zelfs nog nooit gehoord. Toch behoort ook deze verstrekker van gratis e-mailadressen tot de allergrootsten der aarde en dat al sinds 1997. Daarmee is Yahoo! zelfs één van de oudste gratis e-mailproviders op het internet en (vooral in het buitenland) onverminderd populair. Eén van de allergrootste redenen om voor Yahoo! te kiezen en niet voor een gratis e-mailadres van Google of Microsoft is de ongekende opslagcapaciteit die je krijgt als je je bij Yahoo! aanmeldt voor een gratis e-mailadres: maar liefst 1 TB (terabyte), oftewel 1.000 GB! Dit is extreem veel opslagruimte in vergelijking met de ‘schamele’ 15 GB die Google en Microsoft je bieden. Daarnaast is ook de integratie met Dropbox en Flickr handig en maakt Yahoo! Mail gebruik van ‘slimme’ mappen. Middels de instellingen kun je eenvoudig mappen aanmaken zodat inkomende mail direct in de juiste map terecht komt. Tevens kun je via Yahoo! je contacten bijhouden en is er een kalenderfunctie aanwezig. Desgewenst kun je ook nog een ander e-mailaccount toevoegen zoals een Gmail-mailadres of een Outlook-e-mailadres, maar dit is alleen mogelijk bij de betaalde versie van Yahoo! Mail: Yahoo! Mail Pro.
Pluspunten Yahoo! Mail
- Extreem veel gratis opslagcapaciteit (1.000 GB)
- Overzichtelijke vormgeving
- Slimme mappen om je mail makkelijk te ordenen
- Aparte app voor je smartphone en/of tablet
- Integratie met Dropbox en Flickr
- Extra te beveiligen middels twee-staps verificatie
Minpunten Yahoo! Mail
- Persoonsgerichte advertenties (kan worden uitgezet door over te stappen naar Yahoo! Mail Pro)
- Persoonlijke gegevens worden verzameld en het is niet helemaal duidelijk wat hier precies mee gebeurt
- Je moet minstens 1 keer per jaar inloggen, anders wordt je account verwijderd en ben je dus al je mail, je contacten en je agenda-items kwijt
Voor- en nadelen gratis e-mailproviders
Wie wat dieper in de materie duikt ontdekt al snel dat er nog wel meer alternatieven zijn om een gratis e-mailadres aan te maken. Via Zoho bijvoorbeeld of Aol. Toch nemen we deze aanbieders van gratis e-mail niet op in dit lijstje, simpelweg omdat bovenstaande drie grote jongens de grootste voordelen kennen qua gratis e-mailservice. De service werkt prima, je hebt meer dan genoeg opslagruimte (bij Yahoo! Mail zelfs belachelijk veel opslagcapaciteit) en kunt waar dan ook ter wereld mailtjes ontvangen en versturen vanaf elk willekeurig media-apparaat.
Het is echter niet alleen rozengeur en maneschijn bij Google, Microsoft en Yahoo!. Het belangrijkste nadeel laat zich duidelijk zien via een bekende quote: “If you’re not paying for it, you’re the product”. In een tijd waarin er steeds meer en meer gediscussieerd wordt over privacy en internet-anonimiteit zou je je kunnen afvragen hoe wijs het is om een gratis e-mailadres af te nemen bij bovenstaande e-mailproviders. Het is namelijk bekend dat de inhoud van e-mail wordt ‘gelezen’ en dat aan de hand daarvan doelgerichte reclame wordt getoond in je mailbox. Verzend en ontvang je e-mailtjes met ‘gevoelige informatie’ (hetzij privé, hetzij zakelijk), dan is een gratis e-mailadres bij bovenstaande internetgiganten niet de beste oplossing.
Tevens zijn bedrijven die zó groot zijn als Google, Microsoft en Yahoo! interessant voor hackers en andere kwaadwillenden. Het gros van de mensen heeft tenslotte een account bij een of meerdere van deze gratis e-mailproviders en het stelen van gebruikersnamen en wachtwoorden kan dus bijzonder lucratief zijn. Als je denkt dat deze internetgiganten zó groot zijn dat dit toch niet gebeurt: in 2013 werd Yahoo! gehackt en maakte internetcriminelen de gegevens buit van alle Yahoo! Mail gebruikers. Het ging toentertijd om ongeveer 3 miljard (!!) accounts.
Ondanks deze nadelen is een gratis e-mailadres bij één van deze drie grote internetspelers je beste optie als je 100% gratis gebruik wilt maken van je mailadres. In alle andere gevallen zal je een x bedrag moeten betalen voor het gebruiken van je mailadres, zelfs als je bijvoorbeeld van je internetprovider een ‘gratis’ e-mailadres ontvangt. De service wordt tenslotte gewoon doorberekend in je maandelijkse kosten en een bijkomend nadeel van een e-mailadres via je internetprovider is ook nog eens dat je je e-mailadres kwijt raakt als je overstapt naar een andere internetprovider. Iets dat je met een Gmail-, Outlook- of Yahoo!-account (doorgaans) niet zult hebben.