In ons artikel over je bus ombouwen tot camper bespraken we al hoe belangrijk het is om je camper goed te isoleren. Doe je dit niet, dan vries je in de winter dood en word je in de zomer levend gebakken. Lichtelijk overdreven misschien, maar een goed geïsoleerde camper maakt het verschil tussen het fijn hebben in je bus tijdens je roadtrip of niet optimaal kunnen genieten van je reizen met je (zelf omgebouwde) bus. In dit artikel dan ook 7 tips om je camper optimaal te isoleren.
Camper isoleren: absolute noodzaak
In de intro overdreven we wellicht een beetje, maar onderschat vooral niet hoe warm of koud het kan worden in je camper in de warmere en koudere maanden van het jaar. Je camper is tenslotte gemaakt van metaal en bevat ruiten. Beide elementen geleiden kou en warmte optimaal. Dit betekent dat het in de zomermaanden al gauw als een sauna aanvoelt in je camper zonder goede isolatie en in koudere weersomstandigheden zal de temperatuur binnen in je camper nagenoeg gelijk zijn aan de buitentemperatuur. Heb je geen verwarmingsinstallatie in je camper, dan is het simpelweg zo goed als onmogelijk om in je camper te verblijven in een kouder klimaat.
Diverse mogelijkheden en materialen
Om je camper te isoleren heb je verschillende mogelijkheden. Binnen de gemeenschap wordt er hevig gediscussieerd over de isolatiematerialen die wél of niet gebruikt kunnen worden in een camper. Zo zouden conventionele bouwmaterialen niet geschikt zijn om te gebruiken in een kleine ruimte als een camper. Je zult tenslotte rekening moeten houden met condensatie, zelfs als je een ventilatiesysteem in je camper hebt ingebouwd zoals een ventilator of een dakraam. Zeker als je gaat koken in je camper komt er veel vocht vrij en vocht kruipt waar het gaan kan. Dus ook in je isolatiemateriaal en als het isolatiemateriaal dat je gebruikt voor je camper niet bestand is tegen vocht, krijg je al gauw te maken met schimmelvorming. Een kwalijke zaak, want schimmels zijn bijzonder slecht voor je gezondheid. We hebben de voornaamste isolatiematerialen die gebruikt worden om een camper mee te isoleren voor je op een rijtje gezet.
- Noppenfolie met aluminium
- Schapenwol
- Piepschuim
- X-trem of Armaflex isolatiemateriaal
Noppenfolie met aluminium
Dit isolatiemateriaal lijkt op bubbeltjesplastic, maar is aan beide zijden uitgevoerd met aluminium. Tussen de verschillende lagen zit geperste lucht wat voor een goede isolatie zorgt en het aluminium zorgt ervoor dat warmte en kou teruggekaatst worden. Dit is het meest gebruikte materiaal in campers om de deuren, wanden, de vloer en het plafond mee te isoleren.
Schapenwol
Schapenwol is een natuurlijk bouwmateriaal en kent zeer goede eigenschappen als het gaat om akoestiek en vochtopname. Het is in vergelijking duurder dan de noppenfolie, maar vooral de akoestische isolatie is een voordeel ten opzichte van isolatie middels noppenfolie. Bijkomend voordeel is dat het materiaal zonder handschoenen of extra bescherming is aan te brengen en je koopt het op een grote rol (of een grote plaat) dat je zelf naar eigen inzicht kunt afscheuren of snijden zodat je elk klein hoekje eenvoudig kunt voorzien van het isolatiemateriaal.
Piepschuim
Piepschuim, ook wel bekend als polystreen platen, is ook een veelgebruikt isolatiemateriaal in campers, maar heeft qua akoestische demping geen effect. Daarmee is het minder interessant dan schapenwol, maar daar staat tegenover dat de prijs aantrekkelijker is dan het natuurlijke isolatiemateriaal. Bovendien zijn piepschuim platen in elke bouwmarkt eenvoudig te verkrijgen en hoef je dus niet stad en land af te rijden om aan het isolatiemateriaal te komen.
X-trem of Armaflex
In de campercommunity dé materialen om je camper mee te isoleren. Ze kennen beiden goede eigenschappen als het gaat om vochtopname en akoestiek. Ze zijn verkrijgbaar op rollen en je kunt ze vervolgens zelf op maat snijden of knippen. Nadeel van dit isolatiemateriaal is dat je een speciale lijm nodig hebt om het isolatiemateriaal te bevestigen en deze is behoorlijk prijzig, net als het isolatiemateriaal zelf.
Wie heeft opgelet ziet dat bekende isolatiematerialen als steenwol of glaswol ontbreken. Voor conventionele huizen zijn dit de meest gebruikte isolatiematerialen, maar in een camper richten ze meer schade aan dan goed voor je is. Dit komt vooral vanwege de slechte werking met vocht. Vocht blijft in het isolatiemateriaal zitten en zorgt zodoende voor roest in je bus. Iets dat je uiteraard niet wilt zien. Bovenstaande isolatiematerialen hebben allemaal een goede werking als het gaat om vochtopname en ventilatie en zodoende zijn ze mateloos populair onder hen die zelf hun camper willen gaan isoleren.
7 tips om je camper te isoleren
Nu helder is welke materialen voornamelijk gebruikt worden om een camper mee te isoleren is het tijd voor de tips. Want een camper isoleren lijkt kinderspel, maar vergt meer tijd, energie en moeite dan je op voorhand zou bedenken. Maak je in het proces een foutje, dan kan dat je later duur komen te staan. Soms in het geval van een onbehaaglijke temperatuur in je camper, anderzijds omdat er schade aan je camper is ontstaan, bijvoorbeeld door roestvorming. Om je een handje te helpen hebben we 7 tips voor je verzameld die ervoor gaan zorgen dat je camper optimaal beschermd is tegen weersinvloeden en geluiden van binnen en buitenaf.
1. Begin met een schoon canvas
Als je besloten hebt om je eigen camper te isoleren (ongeacht of het dan om een bestelbus, een reeds bestaande camperbus of een grotere camper gaat) zal je van voren af aan moeten beginnen. Alles wat zich in de bus bevindt moet er uit. Heb je dus een camper met een bestaand interieur, dan zal je elk onderdeel moeten demonteren en later weer monteren. Logischerwijs is dit een tijdrovend klusje. Degenen die een bestelbus gaan ombouwen tot camper zijn dus in het voordeel, want vaak heb je al te maken met een lege schil. De reden dat dit belangrijk is, is om vast te stellen of er zich al ergens roest bevindt in de camper. Je kunt dit op dit moment nog eenvoudig verhelpen. In een later stadium is dit uiteraard niet meer mogelijk. Nadat je alle roest verwijderd hebt (en de camper eventueel hebt overgeschilderd) is het tijd voor een grote schoonmaak. Neem hier de tijd voor, want dit zorgt ervoor dat je geen vuil en/of vocht achter je isolatiemateriaal zult hebben.
2. Maak gebruik van meerdere lagen
In de regel geldt: hoe meer isolatielagen je in de camper aanbrengt, des te beter het is. Enerzijds om kou en warmte tegen te houden, maar tevens ook om geluiden van buitenaf te weren en de geluiden in je camper binnenskamers te houden. Je kunt er daarbij voor kiezen om meerdere lagen van hetzelfde isolatiemateriaal te gebruiken, maar beter is het om verschillende isolatiematerialen te gebruiken. Bijvoorbeeld een laag dubbelzijdige noppenfolie tegen het metaal, daaroverheen een laag schapenwol en afsluiten met een laag piepschuim of Armaflex/X-trem isolatiemateriaal. Wil je je camper helemaal geluiddicht hebben, zorg dan dat je noppenschuim aanschaft en dit als laatste isolatielaag gebruikt. Dit isolatiemateriaal doet praktisch niets voor de temperatuur in je camper, maar staat bekend als dé manier om geluiden van buitenaf te weren en binnen in de ruimte te houden.
3. Voorkom koudebruggen
Net als bij een ‘normale’ woning zorgen koudebruggen voor warmteverlies of juist geleiding van kou. Koudebruggen treden op als er een onderbreking is in het isolatiemateriaal.Stel dat de ene laag isolatiemateriaal niet 100% aansluit op de andere, dan ontstaat er een koude brug en kunnen warmte en kou dus beter geleiden. Zodoende is de hierboven beschreven aanpak ideaal: dubbelzijdige noppenfolie en schapenwol zijn uiterst flexibele isolatiematerialen. Je kunt ze gemakkelijk aanbrengen op ‘rare’ hoeken, iets dat in een camper eerder de regel dan de uitzondering is. De piepschuim platen en/of het X-trem-Armaflex isolatiemateriaal is steviger van aard en kan zodoende goed aangedrukt worden op de flexibele isolatiematerialen om zodoende koudebruggen te voorkomen.
4. Vergeet de ramen niet
Je kunt elk klein hoekje van je bus wel prima voorzien van meerdere lagen isolatiemateriaal, maar als je geen zorg draagt voor de ramen in je camper, dan gaat alle warmte al gauw verloren en heb je in de zomer het gevoel alsof je in een broeikas zit. ‘Isolatiedekens of kussens’ voor de ramen zijn voor veel bussen in kant en klare vorm te koop, maar je kunt ze ook zelf maken met de resten isolatiemateriaal die je over hebt van het isoleren. De dubbelzijdige noppenfolie wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in de kant en klare varianten en mocht je voor dit isolatiemateriaal gekozen en wat over hebben, dan kan je vrij eenvoudig zelf de isolatie voor de ramen verzorgen. Ben je zelf niet goed met naald en draad, dan kan je een kleermaker om hulp vragen. Deze zal ongetwijfeld wel raad weten met je vraagstuk.
5. Extra zorg voor dak en vloer
Veel zelfbouwers besteden enorm veel aandacht aan het isoleren van de wanden en de schuifdeur, maar raffelen de vloer en het plafond min of meer af. Niet slim, want juist hier komt veel warmte binnen (denk aan het dak in de zomer als de zon er pal op staat) of betreedt kou de camper (in de wintermaanden wanneer de grond steenkoud is). Vooral de vloer is soms een lastig oppervlak om te isoleren, zeker als je ervoor gekozen hebt om een bestelbus om te bouwen tot camper. Bestelbussen zijn vaak voorzien van ribbels in de vloer waardoor de vloer niet vlak is en het isolatiemateriaal dus al gauw koudebruggen kan vertonen. Neem je tijd voor het isoleren van de vloer en het plafond. Het is beter om beetje bij beetje stroken isolatiemateriaal aan te brengen die naadloos aansluiten op het vloeroppervlak en de tussenliggende ribbels, dan het jezelf gemakkelijk maken en een complete rol Armaflex of X-trem isolatiemateriaal op de grond gooien en je vloer er overheen leggen.
6. Wielkasten: enorme koudebruggen
Ook een onderdeel van de ruimte die vaak wordt overgeslagen, maar absoluut veel kou geleidt: de wielkasten. Mede door de onhandige vorm is het aanbrengen van het isolatiemateriaal opnieuw monnikenwerk. Toch loont het om de wielkasten volledig te omsluiten met (meerdere lagen) isolatiemateriaal en als je het helemaal goed wilt doen, te voorzien van een houten kast die ook nog eens helemaal is opgevuld met isolatiemateriaal zodat er niet alsnog een koudebrug ontstaat.
7. Ontdreuningsmaterialen
De laatste tip die we hebben voor je heeft werkelijk niets te maken met thermische isolatie, toch wel dé rode draad van dit artikel, maar alles met akoestische isolatie. Geluid is niets meer of minder dan trillingen die ons trommelvlies bereiken. Wanneer je rijdt met je camper, is het vrij logisch dat er tal van trillingen ontstaan, zeker omdat je met metalen onderdelen te maken hebt. Metaal is een goede geleider, zowel van kou en warmte, maar tevens van geluid. Als je dit hinderlijk vindt kun je ontdreuningsmaterialen aanschaffen en deze op strategische plekken plaatsen in je camper. Deze materialen zijn over het algemeen duur in aanschaf en er is absoluut geen noodzaak om de gehele binnenzijde van je camper te voorzien van ontdreuningsmateriaal. Plak het ontdreuningsmateriaal bijvoorbeeld in stroken op de wielkasten en een aantal (goed verdeeld) op de wanden. Vergeet ook hier weer het plafond en de vloer niet en je zou het tevens kunnen aanbrengen onder de motorkap om de trillingen van de motor op te vangen. Het ontdreuningsmateriaal maakt de plek waar je het hebt aangebracht iets zwaarder zodat trillingen minder makkelijk doorgevoerd kunnen worden. Een tip die dus eigenlijk alleen van toepassing is voor de mensen met een absoluut gehoor. In alle andere gevallen helpt het prima om de radio wat harder te zetten tijdens het rijden met je optimaal geïsoleerde camper!