Huis gekocht, en nu?

Huis gekocht, en nu?

Laatst bijgewerkt: 5 september 2024

Je hebt een huis gekocht en dat mag best even gevierd worden. Waarschijnlijk is het je eerste koopwoning, en kwam er veel kijken bij het hele proces. Maar toch zijn er een aantal dingen die je moet regelen nadat je de sleutel in ontvangst hebt genomen. Om ervoor te zorgen dat de aankomende periode soepel verloopt, hebben wij een handleiding geschreven met 15 stappen die je kunt nemenwanneer je net een huis gekocht hebt.


15 belangrijke stappen nadat je een huis hebt gekocht.

De volgende 15 stappen zijn soms onderverdeeld in tussenkopjes. Het beste is als je ieder tussenkopje per keer afhandelt en daar plannen voor maakt. Op die manier kun je later in één keer 2, 3 of 4 stappen af kruisen van je to-do list. Het huis is dan binnen no-time bewoonbaar en omgetoverd in je eigen paleis.

1. Maak een lijstje

De periode die volgt na het kopen van een huis kan soms nogal chaotisch zijn. De lijst met dingen die je moet regelen lijkt soms steeds langer te worden en dat kan demotiveren. Maar het maken van een lijstje is wel heel belangrijk. Sommige onderdelen kun je namelijk zo regelen, maar voor anderen moet je enkele weken wachten. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een keuken of bankstel. Als je dat dus even vergeet, kan dat voor vervelende situaties zorgen als je het huis al in moet.

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de eerste stap het maken van een lijstje is. Schrijf alles op uit dit lijstje, geef antwoorden op de vragen wat je met bepaalde zaken wilt doen en maak er een foto van als de lijst af is. Als iemand je vervolgens hulp aanbiedt, kun je direct een geschikt klusje vinden om er een naam achter te zetten zodat het geregeld wordt.


2. Maak het huis af

Vervolgens is het belangrijk om te bepalen of je nog iets met het huis wilt doen. Is het helemaal naar wens en kan je er direct in? Dan kun je deze stap overslaan. Maar er zijn diverse dingen die je nog met het huis kunt doen. Doe dat als eerst, zodat deze processen alvast in gang gezet kunnen worden. Het hele huis moet namelijk af zijn voordat je erin trekt.

2.1 Verbouwen

De belangrijkste stap is om te bepalen of je nog iets wilt verbouwen. Zijn de vloeren niet meer mooi, wil je een uitbouw hebben of moeten alle radiatoren nog vervangen worden omdat er roest op zit? Zorg dat je deze werkzaamheden helemaal aan het begin doet. Hier gaat misschien meer werk in zitten dan je verwacht en al helemaal als je het helemaal zelf wilt doen.

Wil je het laten doen? Zorg dan dat je op tijd een aannemer in de arm neemt, want die hebben vaak meer dan genoeg werk, waardoor jij pas na enkele weken weer aan de beurt bent. Wil je een aanbouw hebben, dan gaat daar nog aardig wat geld in zitten. Je kunt dit wellicht ook laten financieren in de hypotheek, maar hiervoor dien je contact op te nemen met de kredietverstrekker.

2.2 Verduurzamen

Misschien is het huis niet zo energie efficiënt als je zou willen. Je kunt dan op verschillende manieren zorgen dat het huis duurzamer wordt, zodat je kunt besparen op de energiekosten. Lees meer over waar een duurzaam huis aan moet voldoen.

2.3 Schilderen of behangen

Wil je het huis opnieuw schilderen of de muren behangen? Dan komt daar ook de nodige voorbereiding bij kijken, met name wanneer je niet voor ‘standaard wit’ gaat. Je zal naar de bouwmarkt moeten voor wat kleurstaaltjes en deze bij daglicht op alle mogelijke plekken tegen de muur houden om te zien of het past. Is de muur niet helemaal glad, dan moet er misschien ook op bepaalde muren opnieuw stucwerk worden aangebracht. Hetzelfde geld voor de plafonds, als daar veel gaten in zijn geboord door de vorige bewoners.

2.4 Inrichting bepalen

Vervolgens moet je ook de inrichting van het huis bepalen. Waar komen welke meubels en welke meubels wil je er nog bij kopen? Meet alle maten van het huis op en bekijk op welke manier de meubels het beste tot hun recht komen. Verhuis je naar een kleiner huis dan je vorige huis, dan zal je misschien enkele meubels moeten opofferen. Ga je naar een groter huis, dan kun je misschien meer kwijt en ziet de inrichting er ineens heel anders uit dan je vorige huis.


3. Bestel meubels en de keuken

Aan de hand van je gewenste inrichting zal je diverse meubels en een keuken moeten kopen. Voor de keuken geldt dat natuurlijk alleen als je de oude niet meer wilt hebben en een betere wilt uitkiezen. Koop je de meubels niet bij de IKEA of andere meubelzaak waar de meubels allemaal hetzelfde zijn, dan moet je op tijd zijn met je bestelling. Vaak worden meubels in meubelzaken op bestelling gemaakt en duurt het al een week voordat de fabrikant van een meubelstuk de bevestiging stuurt dat ze inderdaad gaan beginnen met de productie.

Omdat de fabrikant niet speciaal één bankstel kan maken, moet er gewacht worden tot er een bestelling van minimaal 100 of meer van hetzelfde type zijn binnengekomen. Dat kan zomaar een maand of langer duren. Vervolgens wordt het meubelstuk in een container geplaatst om over zee te worden getransporteerd. Ook deze container moet eerst vol zijn voordat het wordt verstuurd. Het kan dus zomaar 2 tot 3 maanden duren voordat jouw bankstel voor de deur staat.

Hetzelfde geldt voor keukens. Koop je een standaard keuken, dan kan deze soms al binnen 10 dagen geleverd worden. Gaat het om een keuken die speciaal voor jou op maat gemaakt moet worden, dan kan het makkelijk 2 tot 3 maanden duren voordat het geleverd wordt.


4. Pak alle dozen in

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met inpakken van je spullen. Zeker als je allerlei spullen moet meenemen uit een huurhuis of ander koophuis kan het enorm lang duren voordat je alles hebt ingepakt. Hoeveel dozen je nodig hebt? Een gemiddelde van 15 dozen per kamer zou voldoende moeten zijn. Ben je met een stel en kom je uit een driekamerappartement met badkamer, dan heb je ergens tussen de 40 en 60 dozen nodig. Hier 3 onmisbare tips voor het inpakken van de verhuisdozen:

Tip 1: Pak alle dozen in per kamer. Op die manier kun je later alle dozen alvast naar de juiste kamer brengen. Probeer deze dozen tijdens de verhuizing ook allemaal bij elkaar te houden, zodat jij of de verhuizers alles in één keer naar deze kamer kunnen brengen.

Tip 2: Let op het gewicht van de dozen. Vaak ben je geneigd om lekker veel in de doos te stoppen, maar als de bodem het begeeft vallen al je mooie glazen, borden of boeken op de grond. Dat is geen goed begin van de verhuizing.

Tip 3: Label alle dozen met een korte omschrijving wat erin zit. Niets is vervelender dan 60 dozen te moeten doorzoeken naar je telefoonoplader of ander onmisbaar voorwerp.


5. Plan de verhuizing

Heb je veel spullen om te verhuizen? Dan is het handig om alvast even te peilen of je genoeg vrienden en familie bij elkaar kunt krijgen voor de klus. Kies een datum waarop de meeste mensen kunnen, huur een verhuiswagen (met of zonder chauffeur) en ga van start. Maak een planning voor je familie en vrienden zodat niemand met zijn handen in z’n zakken hoeft te staan. Laat bijvoorbeeld de helft van de mensen naar je oude huis gaan en de andere helft naar het nieuwe huis. Zo kan er continue gewerkt worden als er meerdere auto’s worden gebruikt. Dit is één van de manieren om goedkoop te verhuizen.

Zijn er te veel grote en zware spullen, dan kun je ook een verhuisbedrijf in de arm nemen. Je kunt ze vragen om al je grote meubelstukken mee te laten nemen. Veel verhuisbedrijven adviseren minimaal 4 of 5 weken van tevoren een datum te reserveren. Populaire dagen zoals weekenden kunnen sneller vol raken, dus hoe eerder je weet wanneer je gaat verhuizen, des te beter. Een verhuisbedrijf inhuren kost ongeveer 750 tot 2000 euro, waarbij de hoogte van de prijs afhankelijk is van de afstand, de hoeveelheid spullen en op welke etage je woont. Lees meer over hoeveel een verhuisbedrijf kost.


6. Regel woningverzekeringen

Een huis heeft je veel geld gekost, dus is het belangrijk om dat goed te verzekeren. Zorg ervoor dat je de volgende verzekeringen hebt afgesloten voordat je het huis daadwerkelijk gaat bewonen.

6.1 Opstalverzekering.
Als eerste heb je een opstalverzekering nodig. De opstalverzekering zorgt ervoor dat je bent verzekerd door schade die aan je huis ontstaat, maar die je niet zelf hebt veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan stormschade, waarbij ruiten en dakpannen het begeven hebben. Lees hier meer over de opstalverzekering.

6.2 Inboedelverzekering
Vervolgens is het belangrijk om een inboedelverzekering af te sluiten. De inboedelverzekering verzekert alle spullen in je huis die je daar zelf naartoe hebt gekomen en dus niet vastzitten aan het huis. Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten bij het afsluiten van een inboedelverzekering.


7. Regel privéverzekeringen

Vervolgens zijn er een aantal andere verzekeringen die je moet hebben om jezelf financieel in te kunnen dekken.

7.1 Overlijdensverzekering
Als dit je eerste huis is en je hebt een partner of kinderen, dan is het belangrijk om een overlijdensverzekering af te sluiten. Dit is een verzekering waarmee je zorgt dat na jouw overlijden niemand financieel aansprakelijk wordt gesteld voor eventuele schulden die jij hebt. Lees meer over schulden na overlijden.

7.2 Aansprakelijkheidsverzekering
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom is een aansprakelijkheidsverzekering onmisbaar wanneer je een eigen huis hebt gekocht. Schade aan de schutting van de buren, een dakpan op hun auto of ander leed kan worden vergoed vanuit de aansprakelijkheidsverzekering. Lees ook waar je op moet letten als je een aansprakelijkheidsverzekering afsluit. 


8. Sluit gas, water en licht af

Bij een koophuis betaal je een hypotheek, maar komen er ook nog enkele andere vaste lasten kijken. Heb je al een koophuis gehad, dan weet je waarschijnlijk welke kosten dat allemaal zijn, maar hieronder zetten we ze nog even op een rijtje.

8.1 Gas en stroom
Je kunt bij veel energiemaatschappijen een contract afsluiten voor zowel gas als stroom. Dat is handig, omdat je dan maar één keer een contract hoeft af te sluiten en je maar één aanspreekpunt hebt bij vragen of klachten. Kijk gelijk even bij welke energieleveranciers je een cadeau krijgt.

Is de elektriciteit of gas afgesloten bij je nieuwe woning en moet je er al snel in. Zo doe je een spoedaanvraag voor energie in huis. 

8.2 Waterleverancier
Een waterleverancier kun je niet kiezen, maar het is wel belangrijk dat je op tijd de verhuizing doorgeeft. Jouw naam moet namelijk gekoppeld worden aan de watermeter en als er verbruikt wordt zonder dat je kenbaar hebt gemaakt dat je daar bent komen wonen, dan kan dat vraagtekens oproepen.


9. Spaar vakantiedagen op of ga met verlof

Wanneer je gaat klussen, verhuizen of even wilt uitrusten, dan heb je daar tijd voor nodig. Naast een fulltimebaan is dit misschien wat lastig, dus kunnen een paar vrije dagen goed van pas komen. Reserveer dus alvast een aantal vrije dagen voor een lang klusweekend of neem een hele week vakantie op om het huis in één keer af te maken. Is jouw werkgever lid van een CAO, dan kan het voorkomen dat je onder de noemer ‘bijzonder verlof’ enkele vrije dagen kunt opnemen die je gewoon krijgt doorbetaald. Wil je meer weten over dit bijzondere verlof, lees dan dit artikel over verhuisverlof. 


10. Schrijf je in bij de gemeente

Als je in dezelfde gemeente blijft wonen, dan hoef je niet veel anders te doen dan je adreswijziging door te geven. Dit kan je online doen via het gemeenteloket, maar ook bij het gemeentehuis. Wanneer je gaat verhuizen naar een andere gemeente, dan komt er een extra stap bij kijken. Je moet je namelijk direct aanmelden bij de nieuwe gemeente. Doe je dit niet binnen 5 dagen na je verhuizing, dan kan je een boete tegemoetzien van meer dan 300 euro. Wanneer je naar een andere gemeente verhuist, vervallen ook je uitkeringen. Om ervoor te zorgen dat je alles goed regelt voor de inschrijvingen, kun je ons artikel lezen over verhuizen naar een andere gemeente.


11. Zoek naar nieuwe tandarts en huisarts

Verhuis je naar een andere gemeente of misschien zelfs naar de andere kant van het land, dan zijn er een aantal zaken die je moet regelen. Zo is het belangrijk dat je een nieuwe en goede tandarts kiest. Ook een huisarts kiezen is belangrijk.

Er zijn twee zaken waar je op moet letten, omdat je niet zomaar iedere tandarts of huisarts kunt kiezen:

  1. Vraag zo nodig bij je zorgverzekeraar na welke tandartsen of huisartsen aangesloten zijn, zodat je een volledige vergoeding kunt krijgen.
  2. Neem eerst telefonisch contact op met de nieuwe huisarts of tandarts om te vragen of er nieuwe patiënten worden aangenomen. Dit is soms niet het geval.

12. Geef je adreswijziging door

Je adres is bekend bij tientallen instanties. Ze sturen je niet allemaal post meer, maar het is wel belangrijk dat áls er iets wordt verstuurd, dit poststuk in goede handen komt. Neem daarom de volgende checklist door om zeker te weten dat je het adres overal in één keer wijzigt.

  • Vrienden en familie
  • Buren
  • Werkgever
  • Nieuwe gemeente
  • Energieleverancier
  • Waterleverancier
  • Telecomprovider
  • Huisarts
  • Tandarts
  • Zorgverzekeraar
  • Apotheek
  • Autoverzekering
  • Levensverzekering
  • Bank
  • Vakbond
  • Abonnementen en verenigingen (ANWB, voetbalclub, Quote500 etc.)
  • Postorderbedrijf
  • Oude woning (zodat post doorgestuurd kan worden)
  • Scholen van kinderen
  • Sportschool
  • Webwinkels (automatisch adres zoals bijvoorbeeld bij Bol.com)
  • Kamer van Koophandel (bij eigen bedrijf)

13. Stel je voor aan de buren

Het is misschien niet de belangrijkste stap, maar als je een koopwoning hebt gekocht, dan wil je wel een goede start maken. Je hoeft niet meteen beste vrienden te zijn met de buren, maar even gedag zeggen en jezelf voorstellen kan wonderen doen. Iedereen is benieuwd wie er nieuw in de straat is komen wonen. Misschien zijn ze enthousiast als je voorbij komt lopen, maar wie weet zijn ze ook wel benieuwd of je voor overlast gaat zorgen. Ga je verbouwen? Komt er nog veel geluid? En is er een kindje op komst?

Mensen zijn van nature erg nieuwsgierig, en al helemaal als het om buren gaat. Daarom kan het handig zijn om even langs te lopen. Wellicht met een flesje wijn, doosje chocola of een bloemetje om direct een goede indruk achter te laten. Het achterlaten van een goede indruk kan je later ook nog van pas komen. Je wordt namelijk direct gezien als een vriendelijke buur. Mocht jij dan een keer ergens hulp bij nodig hebben, of de buren maken tot laat in de avond kabaal, dan kun je waarschijnlijk meer van ze verwachten dan als ze bij het openen van de deur niet eens weten wie je bent.


14. Word lid van de Vereniging Eigen Huis

Ook aansluiten bij de Vereniging Eigen Huis is geen prioriteit, maar kan wel zorgen voor voordeel als je later onafhankelijk advies nodig hebt. De VEH is namelijk een onafhankelijke organisatie die (toekomstige) huiseigenaren ondersteunt je hun belangen. Zo regelt de Vereniging Eigen Huis de collectieve inkoop van energiecontracten, maar ook van zonnepanelen.

Op die manier wordt duurzaam wonen een stuk goedkoper omdat deze collectieve samenwerkingen vaak een stuk goedkoper zijn dan wanneer je zelf een contract afsluit of zonnepanelen koopt. Daarbij kan de Vereniging Eigen Huis ondersteunen bij bijvoorbeeld een scheiding, of wanneer je een nieuwe cv-ketel wilt installeren. In het geval van de cv-ketel kun je dan onder andere gebruik maken van ledenvoordeel.


15. Zoek uit welke kosten je nu kunt aftrekken van de belasting

Wanneer je een eigen woning hebt gekocht, gaat er een hele nieuwe wereld aan belastingvoordeel voor je open. Hoewel je er waarschijnlijk niet rijker van wordt, is het wel belangrijk om de aftrekbare kostenposten uit te zoeken. Want hoewel je er niet rijk van wordt, kan het je wel veel geld kosten als je geen gebruik maakt van deze belastingvoordelen.

Zo kun je onder andere de hypotheekakte, advieskosten van de hypotheekadviseur, de Nationale Hypotheek Garantie en de bouwkundige keuring aftrekken van de belasting. Maar dat zijn nog lang niet alle aftrekposten die je hebt wanneer je een eigen woning hebt gekocht. Wil je ze allemaal weten en zoveel mogelijk belastingvoordeel behalen, bekijk dan ook ons artikel met alle aftrekbare kosten voor een eigen woning.


Het kopen van een woning was al een hele strijd, maar nu heb je een to-do lijst met nog eens 15 nieuwe punten die je moet doen. Maar hoe beter je gestructureerd te werk gaat, des te sneller heb je alles achter de rug. Tip 1 is daarom ook niet de eerste tip. Het maken van een lijstje is onmisbaar wanneer je zo soepel mogelijk je nieuwe woning wilt betrekken. Alle andere stappen volgen dan vanzelf. En weet je het even niet meer, vraag dan gewoon iemand om hulp. Er is altijd wel iemand in je omgeving die ook ooit een keer een huis heeft gekocht. Die weet vast precies wat je het beste kunt doen in jouw situatie.



foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Woning Financieel

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag