Waar let je op bij de aanschaf van een brommobiel?

Waar let je op bij de aanschaf van een brommobiel?

Laatst bijgewerkt: 5 september 2024

Brommobielen worden steeds moderner, zuiniger, stiller en comfortabeler. Het wordt daardoor ook steeds aantrekkelijker om er eentje te kopen. Een groot voordeel van een brommobiel is dat je geen autorijbewijs nodig hebt maar dat ook een bromfietsrijbewijs (of het speciale brommobielrijbewijs) volstaat. Dat maakt de brommobiel niet alleen heel geschikt voor ouderen, maar ook voor jongere weggebruikers die (nog) geen autorijbewijs hebben maar wel lekker rond willen toeren. Waar let je allemaal op wanneer je zelf een brommobiel aan wilt schaffen?


Het formaat van de brommobiel

Waarschijnlijk denk je bij een 45 km autootje meteen aan een heel klein voertuig. Dat is ook wel logisch, want vroeger waren het overwegend hele kleine wagentjes. Er komen echter steeds meer moderne modellen op de markt die qua grootte soms amper nog van een gewone auto te onderscheiden zijn. Er zit bovendien aardig wat verschil tussen de verschillende merken en modellen.

Brommobiel testen

Het beste ervaar je de ruimte die een bepaalde brommobiel biedt door er zelf in plaats te nemen. Neem bij het testen natuurlijk ook meteen de bijrijder mee die het vaakst met je mee zal rijden. Zo merk je vanzelf of de microcar die je op het oog had ook inderdaad voldoende ruimte biedt voor jezelf en je passagier. Denk ook om je eventuele bagage, want sommige brommobielen hebben een extra grote kofferbak en dat kan veel verschil maken. Tot slot is een sportief uiterlijk altijd leuk voor het oog, maar de vaak wat rankere lijnen en vloeiende vormen zorgen niet altijd voor meer plek in het voertuig zelf. Voor meer snelheid zal het vlotte ontwerp sowieso niet zorgen, want de maximale snelheid is nog altijd gewoon 45 km/u.


Het model van je nieuwe 45 km auto

De meeste moderne microcars hebben hun design ontleend aan de nieuwe generatie stadsauto’s. Het zijn compacte wagentjes met afgeronde vormen die ze een heel sportieve uitstraling geven. Een brommobiel biedt vrijwel altijd plaats aan twee personen: de bestuurder en een bijrijder. Achter de twee voorstoelen bevindt zich de bagageruimte. Die is al snel groot genoeg, omdat er nu eenmaal geen achterstoelen zijn in dit standaard model minicar. Er zijn echter ook andere modellen te koop, zoals bijvoorbeeld microcars die een laadruimte hebben en daardoor net een bestelbusje zijn maar dan in een heel klein formaat. Er zijn ook mini pick-uptrucks, kleine terreinwagens en cabrio’s te koop. Toch zullen de meeste kopers kiezen voor een van de standaard modellen die sterk op een gewone personenauto lijken.


Populaire merken en modellen brommobielen

Elk jaar komen er weer nieuwe en nog betere brommobielen op de markt. De populairste merken en modellen van dit moment hebben we hieronder op een rijtje gezet.

AIXAM Crossline en Crossover

De AIXAM Crossline en Crossover modellen hebben een heel robuust en modern uiterlijk. Ze zijn namelijk gemodelleerd naar stoere 4×4 auto’s. Deze populaire microcars hebben een comfortabel hoge instap en beschikken over veel binnenruimte. De prijs van de nieuwste Crossline Evo start vanaf 13.999 euro en de Crossover Premium heeft een vanaf-prijs van 15.599 euro. Erkende AIXAM-dealers vind je in elke provincie zodat je altijd eenvoudig een proefritje kunt gaan maken.

Ligier JS 50

blank

Met de Ligier JS 50 krijg je een mooie 45 km auto in handen waarbij je je uit allerlei verschillende modellen kunt kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor de JS 50 C die met zijn korte lengte overal in de stad makkelijk is te parkeren. De JS 50 L is langer en biedt juist weer ongekend veel bergruimte achter de voorstoelen. Voor beide modellen kun je weer kiezen uit verschillende uitvoeringen, zoals de Sport en Sport Ultimate wanneer een extra sportieve brommobiel wilt. De prijzen van de Ligier JS 50 beginnen bij 13.500 euro.

Microcar Dué Dynamic

blank

De Microcar Dué Dynamic is een van de weinige brommobielen die je nieuw voor minder dan 10.000 euro kunt aanschaffen. Het is dan ook het basismodel van Microcar, waar je toch al heel goed mee uit de voeten kunt. Hij is qua formaat de kleinste Microcar, maar beschikt wel al over allerlei leuke snufjes. Zo is er standaard elektrische raambediening en centrale deurvergrendeling aanwezig. De Microcar Dué Dynamic heeft een heel fijn rijgedrag en vanwege zijn compacte formaat is hij nog makkelijker te parkeren dan andere 45 km auto’s.


Welke extra opties wil je?

Net zoals bij gewone auto’s heb je voor minicars tegenwoordig allerlei handige extra opties die het gebruiksgemak, de veiligheid en het rijplezier kunnen verhogen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor airconditioning, centrale deurvergrendeling, parkeersensoren, achteruitrijcamera en een ingebouwde radio. Die extraatjes kunnen heel leuk en praktisch zijn, maar zorgen uiteraard ook voor een hoger kostenplaatje. Weeg de verschillende extraatjes dus goed tegen elkaar af en ga bij jezelf na of ze ook echt de extra investering waard zijn. Zo zijn parkeersensoren bijvoorbeeld weliswaar heel leuk om te hebben, maar een 45 km auto is over het algemeen zo compact dat je hem ook zonder die sensoren prima in het parkeervak krijgt.


Diesel, benzine of elektrisch?

De meeste brommobielen worden nog altijd uitgevoerd met een zuinige dieselmotor die niet zelden tot wel 30 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Er komen echter ook steeds meer volledig elektrische brommobielen op de markt. Als je met je tijd mee wilt gaan kan het dus ook een hele goede optie zijn om elektrisch te gaan rijden. Alhoewel elektrische auto’s alom geroemd worden om hun uitstekende prestaties, zoals de hoge topsnelheid en de vlotte acceleratie, is dit bij elektrische brommobielen niet aan de orde. Maar het is natuurlijk wel heel handig dat je de brommobiel gewoon thuis weer op kunt laden voor een volgende rit. Bovendien is elektrisch rijden veel stiller. Behalve microcars met een diesel- of elektrische motor zijn er ook brommobielen verkrijgbaar met benzinemotoren, maar die zijn nooit heel populair geweest. Omdat de wet voorschrijft dat de maximale inhoud van deze motoren slechts 50 cc mag bedragen zijn de prestaties namelijk niet om over naar huis te schrijven.


Tweedehands of toch een nieuwe brommobiel?

Net zoals bij het kopen van een gebruikte auto is ook het kopen van een tweedehands brommobiel nooit zonder risico. Zeker wanneer je het wagentje overneemt van een particulier moet je op een aantal zaken goed letten. Erg belangrijk is daarbij natuurlijk de proefrit. Je controleert dan bijvoorbeeld of de brommobiel netjes rechtuit blijft rijden, ook als je het stuur loslaat (en als je remt). Check de banden, maar ook of je roest kunt ontdekken op de carrosserie en of je plekken ziet die verraden dat er ooit schade is gereden. Let tot slot ook goed op of de brommobiel niet is opgevoerd. Dat is niet toegestaan, omdat je dan boven het toegestane aantal pk’s komt en daarmee ook harder kunt dan 45 km/u. Wil je meer zekerheid, koop dan nieuw en het liefst ook bij een officiële dealer. Je krijgt dan op een nieuw voertuig natuurlijk sowieso altijd garantie, maar vaak ook wanneer je een occasion koopt.


Het prijskaartje

Je kunt een brommobiel zo duur maken als je maar wilt. Kies je voor de modernste brommobiel met een eigentijds uiterlijk die beschikt over allerlei extra opties en met een model en/of formaat dat amper van een ‘gewone’ auto is te onderscheiden? Dan hangt daar vaak een flink prijskaartje aan van rond de 15.000 tot 20.000 euro. Doe het dus rustig aan met de extraatjes om de prijs omlaag te brengen. De snelste manier om op de kosten te besparen is om een occasion te kopen, maar zoals we al aangaven is dat nooit geheel zonder risico. Is het vooral het grote bedrag ineens waar je tegenaan hikt? Dan is leasen wellicht wel een betere optie voor je. Bestudeer wel goed het leasecontract zodat je weet waar je aan toe bent. Hou er ook rekening mee dat leasen als een krediet wordt gezien en dat dit dus ook gevolgen kan hebben voor het afsluiten van een hypotheek.


Aandachtspunten na de aanschaf

Je hebt inmiddels gekozen voor je perfecte brommobiel en hem misschien zelfs al gekocht. Dan zijn er nog een aantal dingen die handig zijn om te weten. Waarschijnlijk was je er al van op de hoogte, maar toch is het goed om de volgende zaken hier nog even te noemen:

  • Voor een brommobiel ben je geen wegenbelasting verschuldigd.
  • Het is wel verplicht om minimaal een WA-verzekering voor je 45 km auto af te sluiten.
  • Het dragen van een gordel is verplicht (elke nieuwe brommobiel beschikt inmiddels standaard over veiligheidsgordels).
  • De brommobiel mag alleen worden geparkeerd op parkeerplaatsen voor auto’s (in tegenstelling tot gehandicaptenvoertuigen dus niet op de stoep).
  • Er mag op de weg worden gereden, maar uiteraard niet op de autoweg of snelweg.
  • Omdat je met een brommobiel een andere positie inneemt op de weg dan met een gewone auto kan dat even wennen zijn als je van een auto overstapt op een 45 km auto. Wanneer je dat doet vanwege je leeftijd is het verstandig om op tijd de overstap te maken zodat je makkelijker kunt wennen.


foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Auto

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag