Zeker als je nog jong bent en nog geen kindermonden hoeft te voeden, kan werken op een cruiseschip een geweldige ervaring zijn. Je krijgt betaald om veel van de wereld te zien en komt tijdens de reis in contact met mensen uit alle denkbare windstreken. Een prima leerschool, maar wel eentje waarbij het hard werken geblazen is en je geen last moet hebben van heimwee. In dit artikel gaan we dieper in op alle ins en outs die komen kijken bij werkzaam zijn op een cruiseschip.
Voor velen een droom
Werken op een cruiseschip is voor veel mensen een droom. Al dagdromend fantaseren ze over mooie eilanden met hagelwitte stranden en een azuurblauwe zee. Over cocktails bij het zwembad. En de luxe themafeesten waar de gasten uiterst chique gekleed genieten van een culinair hapje en een verfrissend drankje. Alsof je in een film zit waar niets te gek is en alles – binnen de grenzen van beschaafdheid – mogelijk is.
Natuurlijk zit daar ook een keerzijde aan. Want werken op een cruiseschip is echt niet alleen maar glitter, glamour en genieten van de mooie dingen in het leven. Het is keihard bikkelen. Werkweken van 60, 70 of soms wel 80 uur per week. Omgaan met vervelende (beschonken) gasten. En uiteraard separatie van het thuisfront. Afhankelijk van de cruisemaatschappij waar je voor werkt kan dit weken, maar net zo gemakkelijk maanden zijn. Juist daarom is het vooral voor jongeren zo interessant om – voordat het ‘echte leven’ gaat beginnen – te gaan werken op een cruiseschip. Zodra je een gezin hebt zal ‘de tijd van huis weg zijn’ lastiger gaan worden. Niet onmogelijk overigens, want er zijn zat mensen die een gezin hebben en werkzaam zijn op een cruiseschip, maar daarbij hebben man- en/of vrouwlief onderling geaccepteerd dat de partner langere tijd van huis weg is. Verjaardagen moeten missen of de eerste stapjes van je kind niet kunnen zien, hoort dan nu eenmaal bij ‘the way of life’. Want dat is toch wel hoe cruiseschipmedewerkers hun leven zien. Het is een manier van leven en het past wél, of juist helemaal niet bij je.
Veel verschillende functies
Bovenstaand kopje is misschien niet helemaal waar, maar je hebt behoorlijk uiteenlopende mogelijkheden als je wilt gaan werken op een cruiseschip. De cruiseschepen van vandaag de dag zijn drijvende resorts. Alles wat je maar kunt bedenken is aanwezig. Van zwembaden en whirlpools tot bioscopen, restaurants en barretjes. En deze moeten allemaal voorzien zijn van personeel. Op een gemiddeld cruiseschip werken dan ook makkelijk 2.000 crewleden. Van kamermeisjes tot kelners en van zangers tot croupiers voor aan de roulettetafel in het casino aan boord.
Wie op zoek gaat naar vacatures op cruiseschepen komt dan ook talloze banen tegen. De doorloop is daarbij hoog. Veel crewleden doen het werk immers maar tijdelijk. Het zijn bijvoorbeeld jongeren die na (of tijdens) het studeren een jaartje de wereld over willen en daar (goed) voor betaald willen worden. Na de 4 of 6 maanden op een cruiseschip houden ze het voor gezien en zodoende komt er weer een nieuw plekje vrij in het personeelsbestand. Qua banen kun je onder meer denken aan:
- Kamermeisjes
- Kelners
- Barpersoneel
- Schoonheidsspecialisten
- Masseurs
- Kappers
- Badmeesters
- Fitnessinstructeurs
- Winkelpersoneel
- Technisch personeel
- Maar ook: casinopersoneel, zangers, fotografen en dansers
Sterke hiërarchie
Met gemiddeld 5.000 gasten aan boord die volledig in de watten moeten worden gelegd, is het noodzaak om een goede structuur te hebben onder het personeel. Daarom is er op ieder cruiseschip een sterke hiërarchie onder de personeelsleden. Aan het hoofd staat de kapitein. Hij is ten alle tijden verantwoordelijk voor alle opvarenden. De gasten, maar dus ook het personeel. Officieel gezien valt de kapitein onder de groep die het hoogst in de rangorde staat: de officieren (officers). Deze groep heeft onbeperkt toegang tot alle ruimtes aan boord en ze kennen dan ook de meeste privileges. Alhoewel deze groep in feite de beste jobs aan boord hebben zijn ze vaak enigszins beperkt tijdens het reizen. Bij sommige functies is het bijvoorbeeld niet mogelijk om het schip te verlaten wanneer er wordt aangelegd. Niet ideaal als je wilt gaan werken op een cruiseschip om de wereld te zien natuurlijk! Ook is het goed om te weten dat deze groep doorgaans niet meedeelt in de fooi die door gasten wordt gegeven. Het kan dus gebeuren dat een horecamedewerker aan boord meer verdient dan een lage officier.
Rangorde op een cruiseship
Een rangorde lager vind je het personeel, ook wel ‘staff’ genoemd. Denk hierbij aan winkelpersoneel, casinomedewerkers, bedienend personeel met klantcontact en schoonheidsspecialisten. Deze groep heeft doorgaans wél de mogelijkheid om van boord te gaan als er ergens wordt aangemeerd en aan boord kan er door deze groep meestal van alle entertainmentmogelijkheden gebruik worden gemaakt.
De zogenaamde crewleden, ook wel bemanning genoemd, staan het laagst in de rangorde. Hier vallen onder meer stewards, horecapersoneel zonder klantcontact, kamermeisjes en het schoonmaakpersoneel onder. Deze groep heeft aan boord beperkt toegang tot entertainmentfaciliteiten en slapen vaak met meerdere crewleden in één (kleine) ruimte. Daar staat tegenover dat ze in sommige gevallen (dankzij de fooien) meer verdienen dan officieren met een lage rang. Zodra er ergens aangemeerd wordt kan deze groep in veel gevallen gewoon van boord om de omgeving te gaan verkennen. Alhoewel het dus klinkt alsof deze groep het niet al te best heeft aan boord (kijkend naar de rangorde), hoeft het helemaal nog niet zo slecht te zijn als je als kamermeisje of technisch personeel gaat werken op een cruiseschip.
Hoge eisen
Mocht je nu denken: “mooi, ik kan prima een biertje tappen of een bed opmaken, dus ik ga er voor..”, lees dan vooral nog even verder. Je komt namelijk niet zomaar op een cruiseschip te werken. Zoals eerder gesteld is het een manier van leven die wél of niet bij je past. Ongeacht de precieze functie die je ambieert, zal je aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de job.
Minimumleeftijd om te werken op een cruiseship
In veel gevallen is bijvoorbeeld de minimum leeftijd 21 jaar. Er worden wel eens uitzonderingen gemaakt (bijvoorbeeld bij animatiepersoneel), maar in de regel wordt 21 jaar toch wel als minimale leeftijd gezien waarop je kunt solliciteren voor een baan op een cruiseschip.
Meerdere talen spreken
Tijdens je werk op een cruiseschip kom je in contact met mensen uit elke uithoek van deze planeet. Met alleen Nederlands kom je er dus niet en daarom is vloeiend Engels spreken een absolute must. Ongeacht de job waarop je solliciteert. Niet alleen de gasten zijn vaak buitenlands, ook het personeel komt van heinde en verre. Vooral voor de functies met een laag aanzien (kamermeisjes, schoonmaakpersoneel, etc.) worden vaak mensen ingehuurd uit lage-loon-landen. Om alles aan boord in goede banen te kunnen leiden wordt er dus van je verwacht dat je je prima verstaanbaar kunt maken in het Engels. Als je daarnaast enkele andere vreemde talen beheerst heb je al wel weer een streepje voor op een kandidaat die slechts de moedertaal en/of Engels beheerst.
Ben je een doorzetter?
Een andere belangrijke must is bereid zijn om te bikkelen. Als je niet bereid bent om de mouwen op te stropen kun je het werken op een cruiseschip bij voorbaat al vergeten. Je krijgt een riante vergoeding voor het werken op een cruiseschip en ook de vakantiedagen zijn ruim, maar daarvoor zal je wel 60, 70 of 80 uur per week moeten werken als je aan boord bent. Vrije dagen heb je niet als je aan boord bent. Je werkt in veel gevallen 7 dagen per week, gemiddeld zo’n 8 à 10 uur per dag. Niet voor iedereen weggelegd dus.
Naast deze algemene eisen worden er bij bepaalde functies specifieke voorwaarden en competenties gevraagd. Denk hierbij voor horecapersoneel bijvoorbeeld aan horeca-ervaring en/of een opleiding aan de hogere hotelschool of voor een baan in het casino aan boord, aan een opleiding als croupier. Hoe specifieker en moeilijker de job, des te meer eisen er worden gesteld aan je functioneren. Wel is het zo dat je vaak een specifieke opleiding aan boord krijgt en je dus niet altijd per se al ervaring hoeft te hebben opgedaan op een ander cruiseschip. Stel dat je als gastvrouw of gastheer hebt gewerkt in een restaurant, dan is de stap naar gastvrouw of gastheer op een cruiseschip slechts een kleine, die middels een mini-cursus aan boord zo is gemaakt.
Geldzaken
Ja, de wereld over reizen en veel mensen ontmoeten is prachtig. Het is een geweldige leerschool en personeel dat op een cruiseschip heeft gewerkt is altijd zeer geliefd op de arbeidsmarkt. Wie een jaar of twee op een cruiseschip heeft gewerkt is bijzonder interessant voor werkgevers. Het toont aan dat je kunt bikkelen, stressbestendig bent en goed onder aansturing kunt werken. Maar dit alles is niet dé reden dat veel mensen ervan dromen om op een cruiseschip te gaan werken. Het salaris is voor velen dé doorslaggevende factor en laten we eerlijk zijn: niet geheel onterecht.
Leven op een cruiseship
Want alhoewel de salarissen op cruiseschepen nou niet heel veel verschillen ten opzichte van ‘gewone’ jobs aan wal, is het leven op een cruiseschip hetgeen het zo aantrekkelijk maakt. Je betaalt namelijk niet voor het dak boven je hoofd. Dat betekent dat je tijdens je reizen geen kosten hebt aan inwoning, in de huidige markt voor een simpele huurwoning al gauw honderden tot duizenden euro’s per maand. Eten en drinken hoef je ook niet zelf te verzorgen. Wederom een besparing dus van enkele honderden euro’s per maand. Vergeet ook zaken als gas, water en licht niet. De meeste huishoudens betalen zo’n 100 à 200 euro per maand voor warm water en een behaaglijk huisje. Kosten die jij niet zult maken tijdens je werk op een cruiseschip.
Je geeft weinig uit en spaart dus meer
Kort door de bocht genomen geef je dus tijdens je werk aan boord geen eurocent uit. Mocht je de mogelijkheid hebben om tussentijds van boord te gaan als er aangemeerd wordt, dan maak je meestal wel wat kosten. Een drankje hier, een etentje daar en misschien een souvenirtje voor het thuisfront, maar daar blijft het meestal dan ook wel bij. Het grootste gedeelte van je salaris spaar je dus op en juist daarom is het werken op een cruiseschip zo interessant. Tel daarbij op dat je ook nog eens geen kosten maakt aan mobiliteit (je vaart immers de hele wereld over en hoeft dus geen dure vliegtickets te betalen om de wereld over te trekken) en je snapt waarom deze combinatie van werken-reizen voor velen zo’n grote droom is.
Hoe vind je een baan op een cruiseship?
We kunnen ons goed voorstellen dat je na het lezen van dit artikel niet kunt wachten om aan de slag te gaan op een cruiseschip. Zoals je hebt kunnen lezen zitten er – mits deze levensstijl bij je past – alleen maar voordelen aan het werken op een cruiseschip. Ja, het is aanpoten, maar je krijgt er flink wat voor terug. Onder meer een goed gevulde spaarpot en een dosis ervaring die je de rest van je leven bij je zult dragen en waar anderen (lees: potentiële nieuwe werkgevers) alleen maar de vruchten van zullen plukken.
De website Cruisecarriere.nl is een goed startpunt als je vastberaden bent om je centjes te gaan verdienen op een cruiseschip. Hier worden regelmatig nieuwe vacatures geplaatst voor elk segment. Van kamermeisjes tot managementfuncties dus.
Uiteraard vind je ook vacatures op bekende vacaturesites als Indeed en Monsterboard. Je zult hier zelf specifiek moeten zoeken op vacatures voor op een cruiseschip, maar via de zoekfunctie kom je al snel uit bij hetgeen je zoekt. Overigens pikt Cruisecarriere.nl veel van de vacatures die op Indeed en soortgelijke websites verschijnen automatisch op. Mocht je beiden in de gaten houden, kan het dus zijn dat je veel advertenties op beide websites tegen zult komen.
Een andere optie is natuurlijk om bij een rederij zelf rond te neuzen naar openstaande vacatures. Op de websites van bekende rederijen zoals de Holland America Line, AIDA cruises en de Disney Cruise Line vind je een aparte sectie waar de openstaande vacatures zijn te vinden. Veel van de vacatures worden ook opgenomen op de websites van Cruisecarriere.nl, Indeed en Monsterboard, maar het is niet verkeerd om de websites van de bekende rederijen zelf in de gaten te houden. Zoals gezegd is het verloop in deze branche groot en zijn er dus bijna dagelijks wel nieuwe vacatures te vinden. Het is dus een kwestie van tijd voor je nieuwe droomjob (weer) beschikbaar komt!
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- Tips voor reizen en werken in het buitenland
- Hoe vind je vrijwilligerswerk in het buitenland?
- Hoe vind je vakantiewerk in het buitenland?
- Wat is de beste Canarische eilanden cruise?
- Wat is een minicruise en waar kun je deze boeken?
- Welke cruiseschepen kun je betreden vanaf Rotterdam?
- Hoe kun je werken in Amerika?