Kom je plotseling tot de ontdekking dat je je portemonnee niet meer kunt vinden? Voor je in de paniek schiet is het zaak om even rustig te blijven. Ga bij jezelf na waar je de portemonnee voor het laatst hebt gezien en waar hij zou kunnen zijn, zoals in de auto, in de schuur, in je fietstas of bij de kassa in de winkel waar je net iets hebt afgerekend. Wanneer je al thuis bent kun je ook snel even bellen naar de plek waar je zojuist geweest bent. Wie weet is je portemonnee wel gevonden en kun je hem meteen ophalen. Maar wat nu als je de portemonnee nog niet meteen terug hebt, wat kun je dan het beste doen?
- Blokkeer je bankpasjes en creditcards
- Maak een lijstje met de inhoud van je portemonnee
- Aangifte doen bij de politie?
- Portemonnee verloren in de trein
- Ga langs bij de gemeente
- Kijk regelmatig op VerlogenOfGevonden.nl
- OV-chipkaart wel of niet blokkeren?
- Bedenk goed welke andere passen je verder laat blokkeren
- Vraag een nieuw identiteitsbewijs en/of rijbewijs aan
- Overige kaarten en passen vervangen
Blokkeer je bankpasjes en creditcards
Gelukkig zijn de meeste vinders eerlijk maar toch is het geen fijn idee wanneer andere mensen je bankpassen in handen hebben. En helaas zijn er natuurlijk ook mensen die niet zo eerlijk zijn en zullen proberen je pas te gebruiken. Bij een pasje dat contactloos pinnen ondersteunt kan dat tot ongeveer € 50,- van je zuurverdiende geld kosten. Mede daardoor raden alle banken aan om je pas(sen) zo snel mogelijk te laten blokkeren.
Om je passen te laten blokkeren kun je in de regel 24 uur per dag en 7 dagen per week bellen met de alarmlijn van je bank. Er is dan altijd iemand die je helpt en direct je passen blokkeert. In dezelfde beweging wordt ook een nieuw pasje aangemaakt zodat je zo snel mogelijk weer kunt pinnen. Je kunt ervoor kiezen om ook meteen een nieuwe pincode aan te vragen.
Er zijn soms kosten verbonden aan een pas blokkeren. Bij de ING en ABN Amro is dat bijvoorbeeld € 7,50 per geblokkeerd pasje. Bij Rabobank kost het € 3,95 per pas. Bij o.a. ASN Bank, Knab, SNS en Triodos is het gratis.
Maak een lijstje met de inhoud van je portemonnee
Nu niemand meer misbruik kan maken van je bankpassen en/of creditcards is het goed om eerst een lijstje te maken van de spullen die verder nog in je portemonnee zaten. Dan kun je makkelijker het overzicht houden van wat je zult moeten vervangen en waar je wellicht nog even mee zou kunnen wachten. Tenslotte weet je maar nooit of je de portemonnee niet alsnog vlot terug zult vinden of krijgen. Houd ook bij op het lijstje voor welke items je al actie hebt ondernomen en wat je nog moet doen.
Aangifte doen bij de politie?
Wanneer je je portemonnee kwijt bent geraakt en je echt geen idee hebt hoe of waar dat is gebeurd kan hij natuurlijk altijd gestolen zijn. Maar alleen wanneer je zeker weet dat iemand je portemonnee heeft ontvreemd (bijvoorbeeld omdat er is ingebroken in je auto of als je hebt gezien dat iemand je tas meenam) kun je daarvan aangifte doen bij de politie. In andere gevallen gaat de politie er in eerste instantie vanuit dat je de portemonnee kwijt bent geraakt. Want ook al zijn zakkenrollers vooral op toeristische trekpleisters en bij druk bezochte evenementen een groot probleem, nog altijd worden er veel meer portemonnees kwijtgeraakt dan gestolen.
Portemonnee verloren in de trein
Ben je je portemonnee verloren in de trein? Als iemand hem vindt wordt hij vaak afgegeven op een station of aan de conducteur. Als je snel ontdekt dat je de portemonnee bent verloren is hij waarschijnlijk nog in beheer op een station in de buurt. Bij de NS Servicewinkels worden de ingeleverde voorwerpen namelijk eerst 5 dagen bewaard voor ze worden doorgestuurd naar het centrale depot in Utrecht. Daar worden gevonden voorwerpen vervolgens nog eens 3 maanden in bewaring gehouden.
Bankpassen die in je portemonnee zitten worden overigens niet naar het depot verzonden maar direct naar je bank gestuurd. Het is zoals we al aangaven wel aan te raden om je bankpassen direct te blokkeren.
Om een verloren portemonnee terug te krijgen uit het depot van de bij de NS ga je naar de pagina verloren voorwerpen en vul je het opsporingsformulier in.
Ga langs bij de gemeente
Het is sinds juli 2012 niet meer de taak van de politie om verloren voorwerpen terug te brengen bij hun eigenaar, maar van de gemeentes. Verloren voorwerpen moeten dan ook worden ingeleverd bij het gemeentehuis en niet bij het politiebureau. Een bezoekje aan het gemeentehuis van de gemeente waar je de portemonnee bent kwijtgeraakt is dus altijd een goed idee. Het kan zomaar zijn dat een eerlijke vinder hem heeft teruggebracht. Er kunnen natuurlijk wel een paar dagen overheen gaan voor de vinder de tijd heeft gehad om naar de gemeente te gaan, probeer het dus gerust na een paar dagen nogmaals.
Kijk regelmatig op VerlogenOfGevonden.nl
Als je niet precies weet waar je portemonnee naartoe gebracht zou kunnen zijn is er ook een handige website die je kunt checken. Dat is de site VerlorenOfGevonden.nl. Gemeenten bieden daar een centraal punt voor het registreren en terugvinden van verloren voorwerpen. Je vult simpelweg in wat je bent verloren en waar dat is gebeurd, bijvoorbeeld “Portemonnee Rotterdam”. Je krijgt dan een overzicht van alle gevonden portemonnees in Rotterdam. Wanneer je jouw portemonnee herkent klik je op “Dit is mijn voorwerp” en kom je op een formulier dat je helemaal in moet vullen. Je moet onder andere zo gedetailleerd mogelijk het voorwerp omschrijven, want zo kan gecheckt worden dat de portemonnee inderdaad van jou is.
OV-chipkaart wel of niet blokkeren?
Een OV-chipkaart blokkeren kan alleen wanneer het gaat om een persoonlijke kaart en niet wanneer je een anoniem OV-chipkaart hebt. Wanneer daar nog saldo op stond ben je dat dus kwijt, tenzij iemand hem vindt en je hem toch nog kunt gebruiken. Het is daarom altijd aan te raden om niet teveel saldo op je anonieme OV-chipkaart te zetten, want raak je de kaart kwijt dan kun je ook je tegoed vaarwel zeggen.
Bij een persoonlijke OV-chipkaart is dat gelukkig anders. Die kun je het beste zo snel mogelijk laten blokkeren want het duurt tot maximaal 24 uur voordat die wijziging is doorgevoerd. Zo kan het gebeuren dat de kaart pas de volgende dag niet meer gebruikt kan worden. Je vraagt vervolgens een nieuwe kaart aan en het saldo van je oude kaart wordt op je rekening teruggestort. Het aanvragen van een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart kost op dit moment € 11,-.
Bedenk goed welke andere passen je verder laat blokkeren
Eenmaal geblokkeerde passen kunnen vaak niet eenvoudig meer van de blokkade worden ontdaan. Het gaat – bijvoorbeeld bij bankpasjes en creditcards – vaak om eenrichtingsverkeer. Je krijgt nadat je om blokkeren hebt verzocht dus altijd een nieuwe pas zodat een oneerlijke vinder of dief het oude pasje echt niet meer kan gebruiken. Maar dat geldt dus ook voor jou, als je na een paar dagen toch je portemonnee met alle inhoud weer terug hebt gevonden. Bedenk dus goed welke passen je allemaal wel en niet laat blokkeren, want soms is dat helemaal niet nodig en deblokkeren kan je alles bij elkaar veel geld kosten. (Laat zoals reeds aangegeven wel altijd je bankpassen en creditcards blokkeren om misbruik te voorkomen.)
Vraag een nieuw identiteitsbewijs en/of rijbewijs aan
Wanneer je identiteitskaart of paspoort in de portemonnee zat heb je natuurlijk een nieuw identiteitsbewijs nodig. Datzelfde geldt voor je rijbewijs. Wacht voor de zekerheid een paar dagen voor je deze procedure in gang zet, totdat je er vrij zeker van bent dat je portemonnee niet meer zal worden teruggebracht. Let er wel op dat wanneer een eerlijke vinder je paspoort,ID-kaart of rijbewijs bij de gemeente of de politie inlevert deze niet wordt teruggeven maar vernietigd zal worden. Je moet ook dan dus sowieso een nieuw exemplaar aanvragen. Als je identiteitsbewijs zoek is en niemand hem (nog) heeft gevonden is de eerste stap om naar je gemeente te gaan en een verklaring van vermissing af te geven. Daarna kun je een nieuw exemplaar aanvragen.
Overige kaarten en passen vervangen
De meeste mensen lopen rond met een grote hoeveelheid passen in hun portemonnee. Niet alleen bankpas, rijbewijs, identiteitsbewijs of creditcard wordt vaak in de portemonnee bewaard, ook verzekeringspasje, donorbewijs, bibliotheekkaart en andere lidmaatschapskaarten stop je al snel in je portemonnee. Om die passen te vervangen klop je het beste direct aan bij de uitgevende organisatie of instantie. Helaas is dat vaak een heel gedoe en kost het ook vaak een klein bedrag om een nieuwe kaart te laten maken en/of thuisbezorgen.