Een nieuwe energieaansluiting kan na je aanvraag best wel lang op zich laten wachten. In veel gevallen is dit 4 weken, maar het kan ook wel 2 maanden duren voor je weer gas en stroom hebt. Als je lang van tevoren weet dat je energie nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je over een maand gaat verhuizen, dan is dat meestal geen probleem. Anders wordt het als je heel plotseling moet verhuizen, want dan wil je het liefst zo snel mogelijk weer warm water en elektriciteit tot je beschikking hebben. Dat kun je regelen door een spoedaanvraag voor energie te doen.
Ook wanneer je energie is afgesloten, bijvoorbeeld omdat je de energierekening niet op tijd hebt kunnen voldoen, kun je een spoedaanvraag voor energie doen. Daarmee kun je vaak alweer binnen 24 uur over gas en stroom beschikken. Een spoedaanvraag doe je direct bij een energieleverancier, maar vereist vaak wel een hoge borgsom en papierwerk. Hoe regel je zo eenvoudig mogelijk een spoedaanvraag energie en hoe zorg je dat die zo voordelig mogelijk uitpakt? Dat lees je in dit artikel.
Wanneer wordt de energie afgesloten?
Wanneer stroom en gas worden afgesloten dan denk je waarschijnlijk als eerste aan een betalingsachterstand. En dat klopt, want wanneer je te lang de rekening niet betaalt wordt vroeg of laat de energie afgesloten. Er zijn echter ook nog andere redenen waardoor de levering van energie kan worden stopgezet:
- Als er geen energieleverancier aan het adres is gekoppeld. Eventueel verbruikte energie kan dan namelijk niet in rekening gebracht worden. Afsluiting zal dan plaatsvinden als de woning langere tijd leeg staat maar er niet een zogenaamd leegstandstarief is aangevraagd.
- Omdat er een gevaarlijke situatie is opgetreden, zoals bijvoorbeeld een gaslek of een brand. Dan wordt uit voorzorg de stroom afgesloten om de veiligheid te waarborgen. Let op: dit ligt vaak buiten jouw invloed en je hoeft dus ook geen spoedaansluiting aan te vragen. Gas (en/of stroom) horen automatisch weer aangesloten te worden als het gevaar is geweken.
- Omdat er is vastgesteld dat er met de meterstanden is geknoeid (oftewel dat er fraude is geplaagd). Als je dat zelf hebt gedaan zijn de gevolgen groter dan wanneer het iemand was aan wie je de woning verhuurde. Het brengt echter altijd veel rompslomp met zich mee om de woning weer op het energienet aangesloten te krijgen.
In al deze gevallen kun je het beste een spoedaanvraag voor energie doen om zo snel mogelijk weer op gas en stroom te worden aangesloten. Dat is gelukkig niet moeilijk en je kunt ervoor bij vrijwel elke energieleverancier in Nederland terecht.
Bij wie dien je een spoedaanvraag voor energie in?
Een spoedaanvraag voor energie dien je altijd direct in bij een energieleverancier (en dus niet bij de netbeheerder). Daarvoor kun je het beste direct contact opnemen met de klantenservice van de energieleverancier die je hebt uitgekozen. Doe dit het liefste telefonisch want dan weet je zeker dat je aanvraag direct in behandeling zal worden genomen.
Vrijwel alle Nederlandse energieleverancier bieden de mogelijkheid van een spoedaanvraag. Mocht je twijfelen of het bij een bepaalde energiemaatschappij mogelijk is (bijvoorbeeld omdat je er geen informatie over kan vinden op de website) dan kun je ze het beste maar gewoon even bellen om het te vragen.
Geef aan dat je graag een spoedaansluiting wilt en voor welke energie dat is, oftewel gas en/of stroom. Is een spoedaanvraag mogelijk? Dan zul je meteen een aantal vragen krijgen en krijg je ook meteen te horen wat je zelf moet doen voor de energie weer kan worden aangesloten. Als er in jouw situatie een borgsom vereist is zal ook direct het exacte bedrag daarvan worden verteld, zodat je alvast voorbereidingen kunt treffen voor het betalen ervan.
Spoedaanvraag energie zonder borg?
Wanneer je een spoedaanvraag voor energie doet checkt de nieuwe energieleverancier altijd direct of je bij de vorige leverancier van gas en stroom een betalingsachterstand had. Wanneer dat het geval was dan zal de nieuwe energiemaatschappij vrijwel altijd een borgsom eisen voor je opnieuw aangesloten zult worden.
Vrijwel elke energieleverancier verlangt een dergelijke borgsom wanneer er sprake was van een betalingsachterstand. De borgsom kun je terugkrijgen, maar het moment waarop dat gebeurt en hoe lang je er netjes je rekening voor betaald moet hebben verschilt per energiemaatschappij.
De hoogte van de borgsom loopt per leverancier sterk uiteen. De duurste energiebedrijven zoals Engie, Qurrent en Energiedirect kunnen tot wel € 1.000 rekenen. Nuon, Eneco en Oxxio brengen een borgsom tussen € 400,- en € 600,- in rekening.
NLE: energiemaatschappij zonder borgsom bij spoedaansluiting
Als je bent afgesloten omdat je de energierekening niet kon betalen dan is waarschijnlijk ook de borgsom een erg hoog bedrag om ineens op te hoesten. In dat geval kies je het beste NLE als nieuwe energieleverancier. NLE vraagt namelijk geen hoge borgsom van je, maar verlangt dat het eerste maandbedrag per vooruitbetaling wordt voldaan. Als je dat bedrag hebt overgemaakt zal de nieuwe aansluiting direct worden verzorgd.
Om een spoedlevering bij NLE in gang te zetten moet je eerst afstand doen van je herroepingsrecht van 14 dagen. Dat betekent dat je meteen vastzit aan het contract en dit niet meer kunt ontbinden omdat je jezelf hebt bedacht. Wanneer je dat hebt geregeld (dit kan gewoon via internet) kun je spoedaanvraag doen en zal de energie na goedkeuring gemiddeld binnen 3 dagen worden aangesloten. Het duurt dus iets langer dan bij de meeste andere energieleveranciers, die een spoedaanvraag soms al binnen 24 uur verwerken, maar je betaalt geen borgsom zodat je wel veel kosten bespaart.
Hoe verloopt een energieafsluiting bij betalingsachterstand?
Gas en stroom mogen in Nederland niet zomaar worden afgesloten, want je bent er in hoge mate van afhankelijk. Daarom heeft het afsluiten van energie altijd een bepaald verloop, waarbij je meerdere keren op de hoogte gebracht zult worden van een aanstaande afsluiting. Je hebt ook nog lange tijd de mogelijkheid om te voorkomen dat je afgesloten zult worden.
Vrijwel iedereen betaalt zijn energierekening niet ineens, maar verdeelt de rekening gelijkmatig over het jaar met een voorschot op basis van geschat verbruik. Wat gebeurt er wanneer je een maand dat voorschot niet hebt betaald?
- Als eerste krijg je een herinnering met een nieuwe betaaltermijn. Daar zijn nog geen extra kosten aan verbonden en als je dan alsnog betaalt voor de nieuwe betaaldatum is er niets aan de hand.
- Wanneer je ook niet betaalt na die herinnering ontvang je een aanmaning met wederom een nieuwe uiterste betaaldatum. Vaak zijn er bij een aanmaning al wel extra kosten bijgekomen. Als je nog steeds niet hebt betaald nadat de nieuwe betaaltermijn is verlopen wordt het proces van afsluiten in werking gezet.
- De volgende stap is dat de energieleverancier je contract beëindigt (let op: de betalingsverplichting van eerdere facturen blijft bestaan).
- De netbeheerder ontvangt hiervan automatisch bericht en gaat na 20 dagen over op het daadwerkelijk afsluiten van de gas en licht.
Zelfs tijdens stap 4 kun je nog acties ondernemen waarmee je de afsluiting van energie kunt voorkomen. Probeer bijvoorbeeld een betalingsregeling te treffen met je energieleverancier voordat je contract wordt beëindigd. Dit is vaak gewoon mogelijk, maar lukt dit niet meld je dan aan bij een organisatie voor schuldhulpverlening. Wanneer je daar wordt geaccepteerd mag je niet meer worden afgesloten.
Spoedaanvraag energie na fraude
Wanneer de netbeheerder of de energieleverancier heeft vastgesteld dat er op jouw adres sprake is van fraude zal ook standaard de toevoer van gas en stroom worden afgesloten. Natuurlijk hoef je niet zelf de fraude gepleegd te hebben om toch te worden afgesloten. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je een woning verhuurt en de huurder met de energiemeter of de stroomaansluiting heeft geknoeid.
Ook nadat energie is afgesloten vanwege fraude kun je een spoedaanvraag doen om stroom en gas weer aan te laten sluiten. Daar is echter wel wat meer voor nodig dan wanneer een betalingsachterstand de oorzaak was. Je meld je namelijk weliswaar eerst aan bij een nieuwe leverancier, maar moet daarna zelf ook een aanvraag doen bij de netbeheerder.
Als je zelf niet verantwoordelijk was voor de fraude moet je bovendien aantonen dat er een nieuwe huurder in de woning is gekomen (bijvoorbeeld met de getekende huurovereenkomst) en dat de sloten van de woning zijn vervangen. Daarnaast heb je een kopie van je identiteitsbewijs nodig, een uittreksel uit het KVK als dat van toepassing is en het eigendomsbewijs van de woning.