Een cabrio. Voor veel mensen toch wel hét ultieme hebbedingetje. In de warmere maanden van het jaar genieten van de zon op je bol terwijl je haren wild in de wind wapperen. Alhoewel het kopen van een (tweedehands) cabrio niet wezenlijk verschilt van het kopen van een gewone (tweedehands) auto, zijn er toch wel een aantal aandachtspunten waar je rekening mee moet houden als je besloten hebt om een cabriolet aan te gaan schaffen. We hebben de voornaamste zaken overzichtelijk voor je op een rijtje gezet zodat je optimaal kunt gaan genieten van je kersverse aankoop!
Een cabrio kopen: niet in het voorjaar of de zomer
Wanneer de lente voor de deur staat neemt het aantal zoekopdrachten op een website als Marktplaats.nl automatisch toe als het om cabrio’s gaat. Iedereen voelt de warme zonnestralen van de lentezon na de gure wintermaanden en fantaseert er lustig op los hoe fijn het zou zijn als er in de warmere maanden van het jaar lekker met het dak open gereden kan worden. Daarmee ook de eerste tip direct: koop nooit een cabriolet in de lente en de zomer. Je betaalt de hoofdprijs, simpelweg omdat dat is hoe de markt werkt. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod stijgen de prijzen, neemt de vraag af dan dalen ook automatisch de prijzen. Uit de cijfers blijkt dat meeste mensen op zoek zijn naar een cabrio in de maanden tussen april en juli. Wil je dus vooral lekker goedkoop je nieuwe cabriolet kopen, doe dat dan vooral in de herfst of nog beter: in de winter. Zeker weten dat het een stuk gemakkelijker is om een goede deal te sluiten!
Waar nog meer op letten?
Uiteraard let je bij het aanschaffen van een tweedehands cabrio op dezelfde punten als bij een ‘gewone’ tweedehands auto. Toch zijn er een aantal puntjes die wat extra aandacht vereisen. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.
- Type dak
- Achterruit
- Dakmechanisme
- Rijervaring
Type dak
Een cabriolet heeft óf een zogenaamde softtop, óf een hardtop. Een softtop is wat de meeste mensen wel kennen: een stoffen overkapping die gemakkelijk geopend en gesloten kan worden met een druk op de knop (of handmatig bij oudere cabrio’s). Dit type dak kent voor- en nadelen. Het grootste voordeel is de snelheid waarmee het dak geopend en gesloten kan worden. Dit gaat sneller dan met een hardtop en is in een land als Nederland (waar het plots kan gaan gieten) natuurlijk bijzonder handig. Daarnaast zijn de cabrio’s met softtop vaak goedkoper in aanschaf dan de hardtops en het dak neemt in het bagageruim minder ruimte in beslag waardoor je dus meer spulletjes kwijt kan in de kofferbak (bij de meeste cabrio’s verdwijnt het dak in de kofferbakruimte). Een nadeel is natuurlijk de kwetsbaarheid. Een scheurtje in het dak is zo gemaakt en uiteraard maakt dit de cabrio ook direct een stuk gevoeliger voor inbraak. Voordeel is dan weer wel dat een stoffen dak redelijk eenvoudig te vervangen is, al betreft het doorgaans wel een duur grapje.
Een hardtop is zoals de naam doet vermoeden vervaardigd van een stevig materiaal en geeft de cabrio meer de look van een gewone auto. Ze zijn beter bestand tegen weersinvloeden en schrikken ook meer af als het gaat om diefstal. Tevens zal je minder last hebben van geruis wanneer je met het dak dicht rijdt. Daar staat dan wel weer tegenover dat de hardtop meer ruimte in beslag neemt in het opbergruim en tevens is een cabrio met hardtop duurder in aanschaf dan een softtop cabrio. Tevens zal niet elke cabrio uitgevoerd zijn in een hardtop versie en heb je dus soms simpelweg de keuze niet om te kiezen tussen een hard- of softtop.
Ga je een tweedehands cabrio bezichtigen met een stoffen dak, kijk dan vooral uit naar eventuele beschadigingen van de softtop. Een lekkage van het dak is op z’n zachts gezegd onplezierig, maar kan tevens voor grote schade zorgen in je auto en eventueel aanwezige attributen (denk aan een laptop bijvoorbeeld die defect raakt door een flinke hoosbui). Je test dit eenvoudig door te kijken of er zonlicht zichtbaar is door kleine gaatjes in het dak. Wil je het helemaal goed doen, dan rij je bij een tankstation even door de wasstraat. Heb je die mogelijkheid niet, dan is een goed gevulde emmer water ook een optie. Een verkopende partij die vertrouwen heeft in de cabrio zal hier altijd mee instemmen. Doet de verkopende partij dit niet, dan weet je eigenlijk al genoeg en kun je beter afzien van de koop.
Achterruit
De achterruit van een cabrio heeft doorgaans nogal wat te verduren gedurende z’n leven, meer dan bij een ‘gewone’ auto. Hij wordt tenslotte constant opgevouwen en daardoor kunnen er krassen ontstaan op de ruit. Check dit goed als je een cabrio gaat bezichtigen. Natuurlijk is een achterruit niet het allerbelangrijkste (bestuurders van een gesloten bestelbus rijden immers ook zonder zicht door de achterruit), maar het is wel zo fijn als de ruit nog in goede staat is. Het vervangen van de achterruit is tenslotte opnieuw een duur grapje, al hoef je in de meeste gevallen gelukkig alleen de ruit zelf te vervangen en niet het complete dak.
Dakmechanisme
De manier hoe het dak geopend kan worden beïnvloed je rijervaring met de cabrio. Als je – terwijl je voor het stoplicht staat – enkel een knopje hoeft in te drukken en in minder dan 20 seconden kunt genieten van de zon op je bol is dat natuurlijk fijner dan uit moeten stappen en het dak handmatig moeten openen. Over het algemeen zijn alle nieuwere cabrio’s wel uitgevoerd met een een automatisch dakmechanisme, maar het ene dak opent sneller dan het andere. Goed om rekening mee te houden dus als je een cabrio gaat bezichtigen. Check ook vooral of het dakmechanisme zonder problemen en haperingen opent en sluit. Het dakmechanisme van een cabrio laten repareren (of erger nog: geheel laten vervangen) is een dure aangelegenheid.
Rijervaring
Het idee van de wind door je haren tijdens het rijden kan geweldig lijken, maar als de daadwerkelijk rijervaring verschrikkelijk is verdwijnt die fijne gedachte natuurlijk direct als sneeuw voor de zon. Zorg er dan ook vooral voor dat je tijdens de proefrit beide opties ondervindt: rijden met een gesloten dak en rijden met een open dak. Suist het binnen bijvoorbeeld enorm als je met een gesloten dak rijdt of heb je juist veel last van tocht in je nek als je met het dak open rijdt? En hoe voelt het aan als je met open dak rondrijdt en de ramen zijn volledig open? Probeer het uit en ondervindt hoe de rijervaring is in beide situaties. Let tevens op eventueel trillen van de cabrio. Cabriolets kunnen wat meer verbuigen bij langdurig gebruik in vergelijking met ‘normale’ auto’s. Gevaarlijk is het niet, maar het kan wel hinderlijk zijn voor je tijdens het rijden en uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je die fijne rijervaring ervaart waar je van droomt.