Wanneer je een nieuwe auto wilt gaan aanschaffen krijg je automatisch te maken met het energielabel. Het is namelijk sinds 2001 verplicht voor autofabrikanten om een energielabel te leveren bij elk nieuwe voertuig. Op dat label kun je in een oogopslag zien hoe zuinig de auto is in vergelijking met andere auto’s. Dit is namelijk aangeduid met een een handige lettercode en een kleur, net zoals bijvoorbeeld bij energielabels voor huishoudelijke apparaten wordt gedaan. Maar hoe wordt het energielabel voor een auto bepaald en hoe kies je de zuinigste optie?
De gegevens op het energielabel
Een energielabel bevat een aantal gegevens over de auto waarvoor het label geldt, zoals het merk, het model en het bouwjaar. Ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot staan erop aangegeven. Het meest in het oog springende deel is de energieklasse, waarop met een letter en een kleur meteen is af te lezen hoe de auto scoort op zuinigheid. We hebben hieronder een voorbeeld geplaatst van een energielabel voor auto’s. De belangrijkste elementen hebben we een nummer van 1 t/m 4 gegeven. De uitleg over elk van die onderdelen vind je onder de afbeelding.
1. Merk en model van de auto
Hier is af te lezen voor welk merk en model auto dit energielabel is afgegeven. Zo weet je altijd zeker dat de gegevens die je op het label ziet staan ook echt bij de auto horen waar je naar staat te kijken. Het is echter ook een belangrijke factor bij het bepalen welk energieklasse uiteindelijk aan een auto wordt toebedeeld, want formaat en gewicht van de auto zijn daarop van invloed (zie zo dadelijk punt 3 over de energieklasse).
2. Het brandstofverbruik
Het brandstofverbruik is een indicatie van de hoeveelheid CO2 die wordt geproduceerd door de auto, maar is natuurlijk ook belangrijk wanneer je ernaar streeft om zo min mogelijk fossiele brandstoffen te verspillen. Het brandstofverbruik wordt op twee manieren aangeduid. Ten eerste wordt getoond hoeveel liter brandstof het kost om 100 km te rijden. Daarnaast is af te lezen hoeveel kilometer je af kunt leggen op 1 liter benzine of diesel. Let wel op dat het brandstofverbruik zoals het op het energielabel staat vermeld rechtstreeks is overgenomen van de fabrikant. Die bepaalt in laboratoriumomstandigheden het verbruik en in de praktijk zul je dit verbruik dan ook nooit halen. Al is het natuurlijk altijd aan te raden om een moderne rijstijl te hanteren om een zo laag mogelijk verbruik te hebben.
3. De energieklasse
Hier kun je in een oogopslag de energieklasse van de auto aflezen. Dit wordt aangeduid met een letter van A t/m G. In Nederland wordt gebruikgemaakt van een relatieve energieklasse. Dat betekent dat de energieklasse van een auto niet alleen wordt bepaald door de hoeveelheid CO2 die hij produceert, maar dat die uitstoot eerst wordt vergeleken met andere auto’s die qua grootte, gewicht en model vergelijkbaar zijn. Hoe zuiniger de auto ten opzichte van de andere auto’s voor de dag komt, hoe groener het energielabel is wat hij zal krijgen. Zo kan het dus gebeuren dat een grote auto die binnen zijn klasse zuinig is een beter energielabel krijgt dan een kleine auto die veel minder CO2 uitstoot. De energieklasse helpt je daarom niet direct de zuinigste auto te vinden die er is, maar wel de zuinigste keuze binnen een bepaald type auto.
4. De CO2-uitstoot
De CO2-uitstoot is de belangrijkste factor bij het bepalen hoe milieuvriendelijk een auto is. Kleinere auto’s zijn lichter en dus zuiniger. Daardoor produceren ze ook minder CO2. De CO2-uitstoot wordt uitgedrukt in het aantal gram per kilometer. Uiteraard geldt hiervoor dat hoe lager het aantal gram per kilometer is, hoe minder belastend de auto is voor het milieu.
Wat betekenen de verschillende energieklassen?
De energieklassen die op het energielabel staan vermeld worden aangeduid met de letters A tot en met G. Alleen al aan de gebruikte kleuren kun je aflezen dat A (groen) de zuinigste optie is en G (rood) de minst zuinige. Maar waar is op gebaseerd in welke klasse een bepaalde auto terechtkomt?
We lieten al zien dat dit met het relatieve energieverbruik te maken heeft en in onderstaande tabel kun je aflezen wanneer een auto in een bepaalde categorie wordt ingedeeld:
Energieklasse |
Zuinigheid t.o.v. auto’s die even groot en zwaar zijn |
A | Minimaal 20% zuiniger dan gemiddeld |
B | 10% tot 20% zuiniger dan gemiddeld |
C | Tot 10% zuiniger dan gemiddeld |
D | Tot 10% minder zuinig dan gemiddeld |
E | 10% tot 20% minder zuinig dan gemiddeld |
F | 20% tot 30% minder zuinig dan gemiddeld |
G |
Minimaal 30% minder zuinig dan gemiddeld |
Het is erg lastig om zelf de energieklasse van een bepaalde auto uit te rekenen. Dit omdat je ook alle gegevens nodig hebt van de andere merken en modellen auto’s die vergelijkbaar zijn met die van jou. Het energielabel wordt daarom berekend en aangeleverd door de autofabrikant zelf. Er wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) toegezien op de juistheid van de vermelde gegevens.
Brandstofverbruik per merk en model
Elk jaar wordt door de overheid een overzicht opgesteld met daarin het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van alle nieuwe auto’s. Dit kan handig zijn om bij de hand te houden voor als je een nieuwe auto wilt gaan kopen. Dit boekje kun je hier direct online als PDF bekijken op de website van de RDW. Wil je het boekje ook offline kunnen raadplegen? Kies dan in het menu van je internetbrowser voor “Pagina opslaan als…” of vergelijkbare optie.
Energielabel tweedehands auto’s
Elke auto die vanaf 2001 op de markt is gekomen heeft een energielabel. Dat geldt dus ook voor een tweedehands auto. Het energielabel was echter alleen actueel op het moment dat de auto net op de markt kwam en is dus inmiddels verouderd. Hoe ouder de auto wordt, hoe minder relevant de energieklasse op het label is. Dat komt doordat het op het energielabel om een relatieve energieklasse gaat. De auto’s waarmee je auto nu vergeleken moet worden zijn gemiddeld jonger en dus zuiniger. Daardoor gaat je oudere tweedehands auto omlaag in energieklasse.
Wat echter nog altijd relevant is zijn de feitelijke gegevens op het energielabel, zoals het brandstofverbruik en de Co2-uitstoot. Kijk dus vooral daarnaar en vergelijk de getallen met die van andere tweedehands auto’s waar je interesse in hebt. Koop je een tweedehands auto van voor 2001, dan kun je het beste gegevens over het brandstofverbruik zelf opzoeken. Handig is dan dat veel autotests zelf een eigen test doen die meer overeenkomt met de praktijk dan het verbruik dat de fabrikant zelf rapporteert.