Review Stockon online boodschappen

Toen de eerste supermarkt aankondigde om boodschappen thuis te bezorgen, kwamen er een hoop sceptische reacties. Veel mensen hadden niet verwacht dat dit concept van de grond zou komen. Toch waren er veel bedrijven en consumenten die daar anders over dachten. Sterker nog, de markt bood ruimte voor nieuwe boodschappenservices zoals Picnic en Stockon.

Stockon, is echt een nieuwkomer in supermarktland. Vanaf 2018 bezorgen zij boodschappen rechtstreeks van de producent aan de consument. En daarin zijn ze – naar eigen zeggen – de eerste. In deze review gaan wij de vernieuwende app uitgebreid testen. Hoe is het om online boodschappen te bestellen via Stockon?

Ga naar de website van Stockon

Pluspunten

  • Gratis bezorging
  • Bezorging in heel Nederland
  • Voorraad automatisch aanvullen

Minpunten

  • Voornamelijk houdbare producten

Wat kun je lezen in deze review?


Vervolg op PostNL’s ‘Stockit’

PostNL startte in 2017 een pilot, genaamd Stockit. PostNL was niet 100% de eigenaar van de start-up, maar financierde deze wel. In 2018 krijgt Stockit een vervolg in de vorm van Stockon. Het grootste verschil met Stockit, is dat Stockon rechtstreeks vanaf de leveranciers levert.

Stockon is dus een relatief nieuw bedrijf op het gebied van online boodschappen bestellen en laten bezorgen. Er zijn een aantal aspecten waarmee oprichter Stephan Bosman verwacht onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten. Het voornaamste uitgangspunt is: “ontvang nieuwe boodschappen voordat je oude op zijn. Oftewel, grijp nooit meer mis in de voorraadkast”. In deze review is het interessant om deze punten eens op een rij te zetten. Kan Stockon aan de verwachtingen voldoen?


Bij Stockon leg je een digitale voorraadkast aan

Als je (online) boodschappen bestelt, of boodschappen in de supermarkt koopt, doe je dat meestal met een boodschappenlijstje. Hierop staan losse boodschappen. Soms is dat niet eens nodig, en pak je wat producten waarvan je al weet dat je ze nodig hebt. Bij Stockon gaat dit iets anders in z’n werk: je bestelt geen losse boodschappen, maar legt een digitale voorraadkast aan. Deze digitale voorraadkast is een weergave van jouw ‘echte’, fysieke voorraadkast. Elke twee weken krijg je een suggestie van producten die je waarschijnlijk nodig hebt. Gebaseerd op de producten waarvan jij aan hebt gegeven dat je ze ‘altijd in huis’ wilt hebben. Deze suggestie wordt gebaseerd op verbruik, gezinssamenstelling en persoonlijke voorkeuren. Als je akkoord gaat met de levering, dan worden jouw boodschappen afgeleverd! Zo wil Stockon het makkelijker maken voor consumenten. Ze hoeven minder na te denken en krijgen precies wat ze nodig hebben. In onderstaande video wordt het concept uitgelegd:


Eerste klimaatneutrale boodschappenservice van Nederland

Stockon is een van de weinige supermarkten die een heel duidelijk standpunt aanneemt wat betreft het klimaat. Boodschappen doen is een dagelijkse (of wekelijkse) aangelegenheid. Veel mensen doen de boodschappen met de auto, en ook bezorging van boodschappen gebeurt over het algemeen via auto’s. Denk maar eens na over de grote hoeveelheden vrachtwagens die continu op en aan rijden vanaf distributiecentra. Daarom heeft Stockon de ambitie om klimaatneutraal te leveren. Dat doen ze door hun CO2-uitstoot te reduceren en de overgebleven CO2 te compenseren. Momenteel werken ze aan allerlei innovatieve oplossingen waarmee de overgebleven CO2 uiteindelijk terug kan worden gebracht tot 0.


Bezorging in heel Nederland, zonder wachtlijst

Voor zover wij weten, levert Stockon in heel Nederland. Dat is bij concurrenten, zoals Picnic, helemaal niet het geval. Zij bezorgen op moment van schrijven vooral in centraal- en west-Nederland. Daarnaast heeft Stockon op moment van schrijven géén wachtlijst. Je kunt dus direct boodschappen bestellen! Ook hierin onderscheidt het bedrijf zich positief van Picnic.


Actieve customer care

Het valt direct op dat Stockon zichzelf en haar ontwikkeling heel serieus neemt. Ze realiseren zich maar al te goed dat ze als organisatie nog lang niet ‘klaar’ zijn. Er zijn nog een heleboel ambities die ze op termijn waar willen maken! Bovendien zijn ze zich ervan bewust dat hun concept wellicht wat vragen oproept. Vooral omdat het nieuw is. Om deze reden kun je de chat dagelijks bereiken. Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00, en op zaterdag en zondag van 10.00 tot en met 17.00. Daarnaast kan je een e-mail sturen! Het is niet bekend of Stockon telefonisch bereikbaar is.


Hoe moet je boodschappen bestellen bij Stockon?

Het proces bestaat uit zes eenvoudige stappen. Hieronder omschrijven we wat iedere stap inhoudt.

Stap 1 – Download de app

Boodschappen doen bij Stockon gaat altijd via de app. Deze app is gratis te downloaden voor zowel iOs als Android. Helaas is het niet mogelijk om de boodschappen via de website van Stockon te bestellen. Zonder app kun je deze dienst dus niet gebruiken.

Stap 2 – Kies je favoriete producten uit

Tijdens de tweede stap leg jij jouw digitale voorraad aan. Het is dus niet zo dat je boodschappen aanklikt die je eenmalig wil bestellen, maar je klikt producten aan die je graag op voorraad wil hebben. Je kunt zowel zoeken op productnaam als op categorie.

Stap 3 – Kies je favoriete bezorgmoment

Je kunt zelf een dag en tijdstip uitkiezen voor bezorging. De bezorging vindt plaats binnen tijdvakken van twee uur. Doordeweeks wordt er ’s avonds bezorgd (tussen 17.00 en 22.00) en in het weekend ’s ochtends, tussen 08.00 en 13.00. Binnen deze tijden kun je een tijdvak uitkiezen.

Stap 4 – Boodschappenlijst controleren en aanvullen

Vóór iedere bestelling krijg je een boodschappenvoorstel op basis van je voorraadlijst en je geschatte verbruik. Tot 24 uur voor je bestelling kun je de boodschappenlijst inzien en aanpassen waar nodig. Hierdoor bestel je alleen dingen je die nodig hebt.

Stap 5 – Boodschappen thuis, nog voordat ze op zijn

Vervolgens zorgt Stockon ervoor dat de boodschappen bij jou thuis worden afgeleverd, nog voordat ze daadwerkelijk op zijn. En hoe vaker je de boodschappen bestelt, hoe meer de app leert over jouw gedrag en verbruik. Zo worden de suggesties steeds accurater.

Stap 6 – Herhaalaankopen

Deze cyclus herhaalt zich telkens. Het model van Stockon is ingesteld op herhaalaankopen. Daarom krijg je korting naarmate je meer bestelt. Deze korting loopt steeds verder op.


Wat kost het om boodschappen te bestellen bij Stockon?

Stockon claimt de voordeligste boodschappenservice van Nederland te zijn. Dat wil niet per se zeggen dat hun assortiment het goedkoopste is, maar wel dat de service om ze van de producent naar jouw huis te krijgen het minste kost. Dat heeft er vooral mee te maken dat de boodschappen rechtstreeks vanaf de producent aan jou worden geleverd. Doordat er als het ware een ‘schakel’ uit dit proces wordt gehaald (bijvoorbeeld die van de supermarkt, die fungeert als ‘tussenpersoon’), scheelt dat kosten voor Stockon. Deze reductie in kosten merk je als consument. Je krijgt mooie kortingen!

Gratis bezorging van de boodschappen

Bij Stockon hoef je niet bang te zijn voor torenhoge bestelkosten. Ingetegendeel: bezorging geschiedt altijd gratis. Zowel voor mensen die eenmalig bestellen als voor mensen die wekelijks bestellen.

Lage minimum bestelwaarde

Bij Stockon kun je bestellingen plaatsen vanaf €25 per bestelling. Dat is een redelijk laag instaptarief, in vergelijking met andere bezorgers van boodschappen.

Hoe vaak moet je bestellen?

In deze review stond benoemd dat je automatisch een herhaalbestelling krijgt. Het is echter niet zo dat je hieraan vast zit. Je mag zelf kiezen hoe vaak je een bestelling wil plaatsen (bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks) en hebt ten alle tijden het recht om de leveringsfrequentie ‘te pauzeren’. Bovendien krijg je 48 uur vóór je bestelling een melding, waarin je de gelegenheid krijgt om de bestelling aan te passen.


Assortiment van Stockon is ‘houdbaar’

Grote supermarktketens zoals de Jumbo en Albert Heijn leveren werkelijk waar alles wat je je kunt bedenken. En ook wat je je níet kunt bedenken… Maar voor een relatief kleine speler zoals Stockon, is het onmogelijk om vanaf dag één een even uitgebreid assortiment aan te bieden. Daarom is het assortiment van Stockon een stukje kleiner (maar nog steeds bestaande uit circa 2000 producten) dan dat je gewend bent van andere, gevestigde supermarkten. Het verschil zit ‘m vooral in verse producten, zoals groente en fruit. Op dit moment is het nog niet haalbaar voor Stockon om dit te leveren. Ze werken er hard aan om dit op termijn mogelijk te maken! Wat kun je dan wel bestellen bij Stockon? Een heleboel:

  • Houdbare en verse zuivel
  • Koken, soepen en maaltijden
  • Dranken
  • Ontbijt, koek, snoep en snacks
  • Huishouden en huisdieren
  • Drogisterij en baby’s

Bezoek Stockon
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag