De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons leven. Zelfs kleine kinderen hebben al hun eigen iPhone en kunnen overal ter wereld bereikt worden. Maar bellen, sms’en en internetten doen we niet allemaal evenveel en we willen niet altijd een duur toestel hebben. Het kopen van een telefoon met passend abonnement is dus niet altijd even makkelijk. Je kunt natuurlijk ook een losse telefoon kopen, maar is dat wel verstandig? In dit artikel leggen we het je uit.
Een nieuwe telefoon
Telefoons zijn er in alle soorten en abonnementen zijn er in alle maten. De meeste abonnementen kun je alleen afsluiten met een nieuwe telefoon, maar ook de oudere toestellen worden weleens aangeboden met een passend abonnement. Maar wat gebeurt er als je een telefoon zonder abonnement koopt? Is dat verstandig om dat te doen? En waar moet je dan rekening mee houden? Hieronder vind je alle antwoorden die je nodig hebt zodat je die beslissing zelf kunt maken.
7 punten om een verstandige keus te maken
1. Prijs
Bij de prijs zijn er meerdere factoren die een rol spelen. Hieronder de punten waar je rekening mee moet houden.
Prijs van het toestel
Wanneer je geen abonnement neemt, zal het toestel direct jouw eigendom worden. Dat is natuurlijk fijn, maar dat betekent ook dat je hem in één keer zal moeten betalen. Wellicht geen probleem bij een iPhone 5 die al een paar jaar in de winkel ligt, maar wel als je het allernieuwste toestel wilt hebben dat misschien wel tweeduizend euro kost.
Prijs van het abonnement
Uit onderzoek van de consumentenbond bleek dat je in 2017 ruim 100 euro kon besparen als je een telefoon met abonnement aanschafte. Hoewel het soms lijkt alsof abonnementen op de lange termijn duurder uitpakken, was dat in 2017 voor sommige telefoons niet het geval. Het kan dus zijn dat je met een telefoonabonnement goedkoper uit bent dan zonder abonnement.
Je kunt dat berekenen door het abonnement op te zoeken met een geschikte telefoon en een bundel die groot genoeg is. Vervolgens zoek je de prijs op van het losse toestel en kijk je bij de goedkoopste sim-only aanbieder voor een vergelijkbare bundel. Deze twee prijzen tel je bij elkaar op en deel je dan door het aantal maanden dat het abonnement zou duren. Het verschil tussen deze twee prijzen kun je besparen.
2. BKR-registratie
Wanneer je een telefoon koopt zonder abonnement, betaal je deze in één keer af. Je hoeft er dus geen lening voor af te sluiten en bent de komende jaren geen maandelijkse kosten kwijt. Koop je een telefoonabonnement met de telefoon, dan betaal je de telefoon over een jaar of twee jaar terug aan de telecomprovider. Dit betekent dat de telefoon eigenlijk niet van jou is, waardoor deze terugbetaling wordt gezien als een lening. Sinds 2017 betekent het aangaan van een telefoonabonnement hetzelfde als het aangaan van een lening. Zit er een telefoon in het abonnement, dan krijg je nu een BKR-registratie.
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel invloed hebben op een aantal belangrijke zaken. Bijvoorbeeld bij het afsluiten van een hypotheek. De hypotheekverstrekker kijkt dan naar de leningen die je hebt lopen en haalt dat bedrag af van je maximale hypotheek. Bij een dure telefoon kan je hypotheek hierdoor een paar procent lager uitvallen dan iemand met hetzelfde inkomen zonder telefoonabonnement.
Ben je slecht in het op tijd betalen van je rekeningen, dan kun je ook nog eens een negatieve BKR-notering krijgen. Dit betekent dat je geregistreerd wordt als wanbetaler. Hierdoor kan het moeilijk zijn om hypotheken, creditcards en andere lening gerelateerde overeenkomsten aan te gaan. Om dit te voorkomen, kan het in één keer kopen van een toestel een goede overweging zijn. Het kwijtraken van een BKR-registratie is namelijk niet zomaar gebeurt.
3. Prepaid
Wanneer je een telefoon koopt zonder abonnement, dan kun je gebruik maken van prepaid tegoed. Hierbij koop je van tevoren beltegoed, sms-tegoed en MB’s. Zodra deze op zijn, kun je niets meer met de telefoon tot je opnieuw hebt opgewaardeerd. Een voordeel hiervan is dat je nooit meer kosten maakt dan je had voorspeld. Dit kan een ideale overweging zijn voor ouders die niet voor onverwachte abonnementskosten van hun kinderen willen komen te staan of als je geld wilt besparen. Het voordeel van prepaidkaarten is dat je iedere maand kunt bepalen hoeveel je nodig hebt. Ga je een paar maanden op wereldreis? Dan hoef je ook geen dure kosten door te betalen terwijl je er niet bent.
Prepaid is geschikt wanneer je niet veel gebruik maakt van je telefoon. Zit je veel op Wifi en bel je nauwelijks? Dan kan prepaid op jaarbasis een stuk goedkoper zijn dan een telefoonabonnement of zelfs sim-only abonnement.
4. Sim only
Een andere mogelijkheid die je hebt wanneer je een los toestel koopt is dat je een sim-only abonnement kunt afsluiten. Daardoor kun je wel gebruik maken van een bundel, maar hoef je de telefoon niet af te betalen als lening. Hierdoor kun je dus ook al de BKR-registratie ontlopen omdat deze registratie alleen geldt voor de telefoon en niet voor de bundel.
Kies je voor sim-only, dan kan een maandelijks opzegbaar abonnement goed uitpakken. Deze zijn vaak maar één of twee euro per maand duurder dan een eenjarig of tweejarig sim-only abonnement, maar daardoor ben je op de lange termijn soms goedkoper uit. Dat komt omdat de bundels in de telecomwereld steeds groter worden en de prijzen voor belminuten, sms’jes en data steeds verder zakken. Wanneer je iedere paar maanden overstapt op een bundel die net zo groot is als je huidige bundel, dan kan deze zomaar 5 of 10 euro per maand goedkoper zijn. Na twee jaar kun je dan zomaar geld bespaard hebben, wat je wel uitgegeven zou hebben met een langdurig abonnement.
Sim-only is dus een verstandige keuze als je geen abonnement bij je nieuwe telefoon wilt, maar wel veel belt of data gebruikt. Daarbij komt dat je bij een maandelijks opzegbaar sim-only abonnement zelf wijzigingen kunt aanbrengen in de grootte van de bundel, waardoor je nooit teveel betaalt.
5. Provider / landelijke dekking
Wanneer je een telefoonabonnement koopt, zit je vast aan de provider die aangesloten is bij dat abonnement. Hoewel de meeste telecomproviders een landelijke dekking hebben van bijna 100%, zijn er een aantal plekken waar de dekking niet bij ieder provider goed is. Schaf je een telefoonabonnement bij een provider die een slechte dekking heeft in jouw omgeving, dan zul je daar lang last van hebben.
In dat geval zul je één of twee jaar moeten wachten op beter bereik of moet je het abonnement tegen hoge kosten beëindigen. Wil je een telefoonabonnement aangaan, controleer dan eerst de dekking van de aanbieder. Wil je echt geen risico lopen, dan kun je een maandelijks opzegbaar sim-only abonnement afsluiten bij je telefoon. Op die manier kun je de provider uitkiezen die het beste bereik heeft in jouw omgeving. Klopt dit dan toch niet helemaal, dan kun je na een maand eenvoudig overstappen op een andere aanbieder.
5G netwerk
Hetzelfde gebeurt met nieuwe netwerken, zoals 5G. Niet iedere telecomprovider stapt gelijk in op deze nieuwe technologie, waardoor je bij een telefoonabonnement misschien een paar maanden langer moet wachten tot ook jij gebruik kunt maken van snellere dataverbindingen. Met een sim-only abonnement kun je gewoon eenvoudig overstappen op een aanbieder die zulke nieuwe netwerken als eerste aanbiedt.
6. Zelf een telefoon kiezen
Lang niet alle telefoons zijn beschikbaar om met abonnement af te sluiten. De telecomprovider bekijkt welke telefoons het meest winstgevend zijn en zorgen deze in pakket deals worden gestopt. Dan kan het zijn dat de telefoon die echt bij jou past, aan je voorbijgaat. Een telefoon kopen zonder abonnement kan er dus voor zorgen dat je precies de telefoon kunt kopen die bij jou – en niet onbelangrijk – bij je budget past. Bekijk hier de beste budget telefoon van 2019.
7. Service van telecomprovider
Wanneer je een telefoon koopt met abonnement, zit je aangesloten bij een telecomprovider. Die heeft de telefoon officieel verkocht en is daarom ook verplicht om de klantenservice op te pakken. Wanneer je een klacht hebt, het toestel werkt niet meer of je hebt vragen, dan kun je eenvoudig terecht bij de telecomprovider. Heb je een los toestel gekocht bij een andere winkel die een groot aantal producten verkoopt, heb je kans dat er minder serviceverlening kan worden geboden. Een telefoonwinkel heeft namelijk mensen in dienst die daar iedere dag mee bezig zijn.
Winkelmedewerkers die naast telefoons ook camera’s, witgoed en computerspellen verkopen zijn mogelijk niet in staat om je te helpen met vragen over software of hardware problemen. Mocht er iets niet lijken te kloppen aan je toestel, kan je dan soms 15 dagen je telefoon kwijt zijn aan een reparatieservice, terwijl iemand met veel kennis het probleem in de telecomwinkel al opgelost zou hebben.
Wel of geen telefoon met abonnement?
Een opsomming waarom het verstandig is om je telefoon zonder abonnement te kopen:
- De telefoon is direct van jou
- Je krijgt geen BKR-registratie
- Prepaid of maandelijks opzegbare sim-only zorgen voor inzichtelijke kosten
- Je kunt de landelijke dekking zelfs controleren bij overstap provider
- Je kunt zelf te telefoon kiezen
Een opsomming waarom het verstandig is om je telefoon mét abonnement te kopen:
- De totale pakketprijs van het abonnement is soms goedkoper
- Je kunt vaak rekenen op meer service en kennis
Waar je uiteindelijk voor kiest is afhankelijk van je eigen wensen. Kies je uiteindelijk toch voor een telefoonabonnement, dan vind je hier de manieren waarop je een goedkoop telefoonabonnement vindt. Wil je nog meer informatie over telefoonabonnementen? We schreven ook over belangrijke overwegingen wanneer je kiest voor een telefoonabonnement.
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- 10 overwegingen bij het kiezen voor een nieuw telefoonabonnement
- Hoe vind je een goedkoop telefoonabonnement?
- Krijg je een BKR registratie wanneer je een telefoonabonnement neemt?
- 5 tips om je oude smartphone te verkopen
- De beste kleine smartphones van 2024
- Hoe kun je anoniem bellen?
- Wat is de beste waterdichte telefoon?
- Welke sim only abonnementen zijn maandelijks opzegbaar?