Elektrische fietsen zijn tegenwoordig niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De verkoop is de laatste jaren geëxplodeerd. Dit heeft geresulteerd in een enorm aanbod op internet en in fietsenwinkels. Er worden nu zo veel e-bikes aangeboden dat het lastig te beslissen is wel model bij jou past. Vaak is een elektrische fiets een flinke investering dus is het zaak een weloverwogen keuze te maken. In dit artikel bespreken we alle ins en outs over e-bikes. Zo zijn er verschillende types speciaal voor recreatief fietsen, stadsfietsen, bergfietsen, vlakfietsen en sportfietsen. Bovendien zit er veel verschil in accu’s en gewicht. Lees snel verder om er achter te komen welke e-bike perfect bij jou past!
Motortypes
De aandrijving van een elektrische fiets is doorgaans het meest belangrijke onderdeel om te bepalen wat voor model jij nodig hebt. Er bestaan drie soorten e-motoren: voorwiel-, achterwiel- en middenmotor. De verschillende aandrijvingen zijn bedoeld voor verschillende fietsdoeleinden. Zo gebruiken sommige mensen de fiets voor langere afstanden en sommigen slechts voor een boodschap of om naar het werk te fietsen. Op basis van dit artikel is de kans groot dat je een voorkeur uitspreekt, maar een proefrit maken is altijd de beste graadmeter. Zorg dus naast het inlezen voor verschillende proefritten op meerdere modellen.
Voorwielaandrijving
Voor wie niet zo veel te besteden heeft en niet al te lange ritten wil maken is een voorwielmotor prima. Dit zijn de goedkoopste modellen die ontzettend veel verkocht zijn. Voornamelijk omdat deze fietsen als eerst op de markt kwamen.
Nadelen
De lage prijs heeft ook nadelen; de fietsen gaan de minste kilometers mee met een volle accu. Bovendien zijn de motoren niet zo krachtig en heb je een grotere kans op slippen bij gladheid. Het elektrische motortje zit in het voorwiel verwerkt. Hierdoor voelt het alsof iemand je vooruit sleept. Als je nog nooit op een e-bike hebt gezeten kan dit eerst onnatuurlijk aanvoelen, maar naarmate je er langer op zit went het.
Voordelen
Voordelen van dit model zijn: stilheid, lage onderhoudsgevoeligheid, dichte kettingkast, mooier design, mogelijkheid voor extra lage instap en mogelijkheid zonder accu-ondersteuning relatief licht te fietsen.
Een voorbeeld van een schitterend stadsdesign e-bike is de Gazelle Miss Grace C7.
Voor elektrische fietsen met voorwielaandrijving betaal je tussen €1.000,- en €2.500,-.
Achterwielaandrijving
Vanzelfsprekend zit de elektrische motor bij dit type fiets in het achterwiel. Voor veel mensen voelt dit natuurlijk aan aangezien gewone fietsen ook met het achterwiel worden aangedreven. In tegenstelling tot het gevoel van meeslepen met een voorwielmotor voelt achterwielaandrijving meer als flink wind mee of een zetje in de rug. Over het algemeen zijn mensen zeer tevreden over e-bikes met achterwielaandrijving. Toch zijn er ook een aantal aandachtspuntjes.
Nadelen
Dit model met dichte kettingkast zie je zelden. Er past vaak uitsluitend een kleine bescherming omheen. Hierdoor wordt de onderhoudsgevoeligheid groter. Daarbij moeten we wel opmerken dat de nieuwste modellen al veel onderhoudsvriendelijker zijn, maar hiervoor betaal je wel meer. Daarnaast zijn traditionele (naaf)versnellingen niet mogelijk dus moeten er ‘mountainbikeversnellingen’ op. Deze zijn wel weer lichter qua gewicht.
Helaas zijn de fietsen zelf wel aan de zwarte kant. Tot slot moet het achterwiel worden vervangen door een specialist. Zelf gaat dat lastig omdat je dan schade kan verrichten aan de aandrijving. Als je zelf verstand van zaken hebt is het wel mogelijk om de binnenband te vervangen. Doe dit alleen als je voldoende kennis hebt.
Voordelen
Het allergrootste pluspunt is de geweldige en natuurlijk aanvoelende fietsbeleving. Je hebt altijd wind mee bij deze fiets! Bovendien zijn elektrische fietsen met achterwielaandrijving zeer stil en krachtig. In berg- en heuvelachtig gebied kun je dus prima terecht met dit model. Ook omdat er vaak veel versnellingen opzitten. Dit rijtje voordelen is kleiner dan de nadelen, maar wegen wel zwaarder. Een e-bike met achterwielaandrijving raden we ten zeerste aan. Maak uiteraard voor de zekerheid een proefrit om te voelen of je het fijn vindt. Bovendien moet het ook maar net in je budget passen.
Tip: De Sparta R5TE LTD won in 2018 de titel ‘e-bike van het jaar’.
Prijzen van elektrische fietsen met achterwielaandrijving variëren van €1.500,- tot €5.000.
De middenmotor
De e-bike met de middenmotor wordt tegenwoordig steeds vaker gekocht. Vooral voor mensen die het fijn vinden om lange afstanden te fietsen is dit model uitermate geschikt. De accu’s zijn namelijk erg krachtig en gaan doorgaans lang mee. Bovendien ligt het zwaartepunt niet voor of achter, maar netjes in het midden. Vooral voor wat oudere mensen is dit het veiligst.
Nadelen
De wat oudere middenmotor e-bikes maakten relatief veel geluid. Met name mensen die de fiets vaak gebruikten stoorden zich aan het constante zoemende geluid. Tegenwoordig zijn deze modellen steeds stiller. Let bij een testritje dus goed op het geluid en vraag jezelf af of dit jou kan irriteren. Ook zorgen oudere elektrische middenmotoren vaak voor schade aan de ketting en versnellingskabels. Deze euvels zijn tegenwoordig bij de meeste fietsen verholpen. Al met al is het dus zaak om geen oud model middenmotor e-bike te kopen. De nieuwe daarentegen zijn vaak uitstekend en hebben meer voor- dan nadelen.
Voordelen
Het gewicht van de fiets wordt met een middenmotor keurig verdeelt. Dit zorgt voor een fijnere fietsbalans. Vooral voor oudere mensen is dit veilig. Er gebeuren namelijk relatief veel ongelukken met elektrische fietsen en ouderen. Het gewicht van de fiets is daar een oorzaak van. De aandrijving vanuit het midden wordt door veel mensen ook als natuurlijk en fijn ervaren. Uiteraard is dit subjectief, dus zelf een proefritje maken zorgt voor het beste persoonlijke oordeel! Toch is het goed te verklaren waarom mensen dit model fijn vinden: hoe fanatieker je trapt, hoe fanatieker de accu aanslaat. Dit is een geweldig technisch ‘snufje’ van dit model. Het laatste voordeel is het feit dat je alle soorten versnellingen kunt bevestigen.
Accuverschillen
Heb je al een voorkeur van welk model het best bij je past? Dan is het tijd om aandacht te besteden aan de accu. Dit onderdeel zegt namelijk alles over hoeveel kilometer je elektrisch kunt fietsen. Bedenk daarom goed waarvoor en hoe intensief je de fiets wilt gebruiken. Als het alleen een paar wekelijkse boodschapjes zijn heb je vanzelfsprekend een wat minder exclusieve accu nodig. Maak je lange tochten? Dan ben je vaak wat duurder uit. Fabrikanten zetten bij de specificaties altijd de ‘accuradius’ neer. Dit betreft het aantal uur dat de accu meegaat op de laagste stand onder de meest ideale omstandigheden. Ga daar dus absoluut niet blind van uit, maar trek er eerder een uur van af.
Accutypen
- De NiHm is de goedkoopste accusoort. Dit zie je dan ook terug in de grote en het gewicht; ze zijn over het algemeen zwaar en groot. Bovendien hebben ze een relatief korte levensduur, ongeveer drie jaar. De laadsnelheid is ook niet om over naar huis te schrijven, vier tot zes uur. Tot slot heeft de NiHm een (te) snelle zelfontlading. Dat houdt in dat de accu ook leeg gaat als je ‘m niet gebruikt. Dit type is dus uitsluitend geschikt voor mensen die alleen korte afstanden fietsen en/of niet veel te besteden hebben maar toch een e-bike willen.
- De Li-Ion is al een stuk beter dan de NiHm. Het apparaat is kleiner van stuk en vaak meer dan 500 gram lichter dan de vorige genoemde. De levensduur is gemiddeld rond de vijf jaar. Pluspunt is ook de de Li-Ion een lage zelfontlading heeft en hij in ongeveer twee uur is opgeladen.
- Het LiPo type is nóg een stuk lichter en razendsnel opgeladen, binnen anderhalf uur! Maar daar staat een hogere prijs tegenover. Ook is de zelfontlading zeer langzaam. Nadeel is dat de levensduur slechts drie jaar is. Relatief weinig voor een wat duurder type.
- LiFe: de duurste van de duurste! Maar de levensduur is twee keer zo lang dan de Li-Ion. Dat is dan ook de enige reden waarom dit model zo prijzig is. Voor de rest qua omvang en oplaadsnelheid lijkt dit type op de Li-Ion.
Invloeden
Met een goede accu ben je er nog niet. Er zijn nog andere factoren die invloed hebben over hoe lang jij kunt fietsen zonder je accu te hoeven opladen. Het motortype maakt uit, net als hoe hard jij trapt. Hoe minder hard je trapt, hoe meer ondersteuning je nodig hebt. Daarnaast kan het weer invloed hebben, het fietsterrein (duinen, heuvels, bergen, vlakte, onverhard), het gewicht van de fietser en de leeftijd van de accu. Het is kortom slim om voor jezelf op papier te zetten waarvoor je de fiets wil gebruiken en in wat voor omstandigheden dat meestal gebeurt. Als je voor jezelf een ideale accuduur hebt gevonden kun je dit bespreken met een fietsspecials.
Uitneembare accu’s
Veruit de meeste accu’s van e-bikes zijn uitneembaar, ongeacht waar ze bevestigd zijn. Simpelweg omdat je ze dan kunt opladen aan het stopcontact of kunt verwisselen als de accu het na een aantal jaar begeeft. Zo hoef je niet een geheel nieuwe fiets te kopen. Er zijn ook sloten voor accu’s zodat je zeker weet dat deze niet gestolen wordt als je jouw fiets ergens in de stad neerzet. Als je naar een fietsenspeciaalzaak gaat voor een e-bike is het slim om voor de zekerheid tóch te vragen of de accu uitneembaar is. Er bestaan namelijk een aantal modellen waarbij de accu er niet uit kan.
Oplaadtips
Het opladen van een accu klinkt simpel, maar we raden je aan om rekening te houden met een aantal zaken. Hierbij tips om je accu zo goed mogelijk te onderhouden:
- Na iedere rit de accu volledig opladen
- Accu altijd opgeladen bewaren, behalve bij Li-Ion model. Daar halfvol bewaren.
- De beste bewaartemperatuur is rond de vier a vijf graden Celsius. Hoe hoger de bewaartemperatuur, hoe korter de levensduur. Ook vrieskou is slecht voor een accu.
- Accu versleten? Dan is het slim om dat te laten testen bij de dealer. Die hebben een speciaal uitleesapparaat. Je kunt kiezen om een nieuwe accu te kopen of je oude te laten maken.
- Sommige mensen die veel fietsen vinden het handig om twee accu’s te hebben. Hierdoor zit je nooit met wachttijd om je accu op te laden
Gewicht
Elektrische fietsen wegen over het algemeen rond de 27 kilo inclusief accu. Dit is ongeveer vijf a zes kilo zwaarder dan reguliere fietsen voor volwassenen. Die 5 a zes kilo betreft het gewicht van de accu. Het gewicht van een elektrische fiets kan erg verraderlijk zijn. Wanneer je fietst voelt het namelijk lichter aan door de trapondersteuning. Bij het stilstaan en leunen op het been merken mensen vaak pas hoe zwaar e-bikes eigenlijk zijn. Vooral mensen die niet meer goed te been zijn dienen hier goed rekening mee te houden om ongelukken te voorkomen.
Displays
Het leukste technische snufje van een e-bike is de display. Hier kun je verschillende functies op bedienen, zoals mate van trapondersteuning en het bijhouden van het aantal kilometer dat je fietst. Ook kun je zien hoe vol of leeg je accu is. Displays horen vaak bij de fiets, maar ze zijn ook los verkrijgbaar in allerlei vormen, maten en prijsklassen. Er zijn twee soorten displays:
LED
De LED display is meestal vrij simpel en toont voornamelijk de accustatus tijdens het fietsen en de mate van trapondersteuning. Het handige is dat deze display vaak naast het handvat zit. Op deze manier is het apparaat simpel te bedienen. Voor de rest heeft de LED geen extraatjes en exclusieve functies. Het basic model is meestal dan ook niet afneembaar.
LCD
In tegenstelling tot de LED is de LCD een stuk uitgebreider. De meeste mensen vinden dit type een stuk interessanter. Je kunt tijdens het fietsen namelijk je snelheid zien, het aantal kilometer dat je fietst en de status van je accu inclusief hoe lang je accu het nog volhoudt. De display zelf zit in het midden van je stuur en de bediening naast je handvat. Omdat deze displays relatief duur zijn kun je ze vaak van je stuur halen zodat de kans op diefstal wordt verkleind.
Nieuwste snufjes
Wie niet genoeg kan krijgen van technische mogelijkheden op een elektrische fiets kunnen we blij maken met de nieuwste ontwikkelingen. Er bestaan namelijk displays die je zo kunt instellen dat de fiets langzaam steeds meer met je mee trapt. Zo kun je een eigen fietsprogramma samenstellen zonder dat je alleen maar teert op de accu. Ook zijn er displays met verschillende verlichtingen, USB-aansluitingen, temperatuurmetingen en tijdsweergaven.
Framehoogte en zadel
Naast alle technische zaken is het natuurlijk ook van belang dat je de juiste fietsmaat koopt. Deze fietsmaat wordt uitgedrukt in framehoogte. Bovendien is een zadel die lekker zit ook geen overbodige luxe. Vergeet daarom niet bij het uitzoeken van een e-bike ook met deze ‘klassieke’ zaken rekening te houden.
Hoe zat het ook al weer?
De meest standaard berekening voor de framemaat gaat door middel van lichaamslengte. De globale berekening is over het algemeen betrouwbaar. Alleen wanneer je qua omvang wat breder bent is het handig om een wat kleinere framemaat te nemen. Hierbij de framematen bijpassend de lichaamslengte.
- 150 – 160 cm = framemaat 49
- 155 – 170 cm = framemaat 51
- 160 – 175 cm = framemaat 53
- 175 – 185 cm = framemaat 57 (meest standaard)
- 185 – 195 cm = framemaat 61
- 195 – 210 cm = framemaat 65
Specifieke berekening
Er is ook nog een andere manier om de juiste framemaat de berekenen. Het enige wat je nodig hebt is een rolcentimeter en een rekenmachine. De formule luidt als volgt: binnenbenenlengte x 0,68. De binnenbenenlengte meet je door vanaf je kruis, langs je been naar de grond te meten. Dat getal vermenigvuldig je met 0,68 en daar komt een zeer betrouwbare indicatie uit. Afronden doe je in dit geval altijd naar beneden omdat het zadel een flink stuk omhoog kan.
Positie en frame
Een duur woord voor hoe jij op je fiets zit is ‘framegeometrie’. Mensen hebben daar hele verschillende voorkeuren in zoals: rechtop, iets voor over gebogen of compleet voor over gebogen zoals wielrenners. Afhankelijk van wat jij fijn vindt fietsen kun je een juiste keuze te maken. Als je last heb van bepaalde lichamelijke klachten is het handig om bij een fietsspeciaalzaak een bodyscan te doen. Dit meetsysteem berekent de juiste framegeometrie voor jou. Niet iedere dealer heeft zo’n systeem, dus informeer eerst telefonisch voordat je naar de winkel gaat. Voor de rest is aan te raden alle modellen eens uit te proberen.
Zadel(pijn)
Lichte mensen met een laag vetpercentage hebben het minst last van een zadel. Voor hun maakt het over het algemeen weinig uit wat voor zadel er op een fiets zit. Voor mensen met een wat hoger vetpercentage is het van belang om een zadel met voldoende demping te kiezen. Zadelpijn ontstaat namelijk doordat kilo’s zich bij de buik en heupen ‘opstapelen’ tijdens het fietsen. Voorkom dat door een model met voldoende gel/demping uit te zoeken. Houdt deze theorie in je achterhoofd bij het testen van een fiets. Het hoeft niet leidend te zijn aangezien het gevoel bij hij fietsen het belangrijkst is. Voelt het zadel goed aan? Dan is het perfect, zo niet vraag dan de dealer of er een ander zadel op kan.
Conclusie
Om te kijken welke elektrische fiets bij je past hebben we er als eerst drie modellen bij gepakt: voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en een middenmotor. Ieder model heeft voor- en nadelen. Je doet er verstandig aan om op papier te zetten welke voordelen voor jou het zwaars wegen. Probeer als het ware af te strepen totdat er een ideaal model voor jou is uitgekomen die je kunt gaan testen. Kijk daarnaast welke accu het best bij jou past. Kies je voor een minder krachtig en goedkoop model omdat je niet zo veel fietst? Of investeer je in een dure zodat je een aantal jaar vooruit kan? Ga na hoeveel je fietst en op wat voor ondergrond en landschap. Tot slot is de belangrijkste tip: maak een proefrit (op een fiets met de juiste framehoogte) en ervaar! Na de aankoop is het zaak om de accu goed te onderhouden. Heb jij al een mooie e-bike op het oog?