Je financiële gedrag wordt altijd geregistreerd door het Bureau Krediet Registratie (BKR), dus het is een misvatting dat je BKR-profiel verwijderd kan worden. Wel kun je het oneens zijn met registraties die bij je naam staan. Wat heeft een registratie voor gevolgen voor jou en hoe kun je een verkeerde registratie verwijderen?
Op het moment dat je helemaal geen schulden, betalingsachterstanden, betalingsregelingen, leningen of andere financiële achterstanden heeft is er niets aan de hand. Dan laat jouw BKR-profiel juist zien dat je financieel fit bent, waardoor geldverstrekkers eerder zaken met je willen doen. Het kan echter ook zo zijn dat er een aantekening wordt gemaakt van financiële achterstanden. Dat kan om iets heel kleins gaan: bijvoorbeeld als je bij een telefoonabonnement een toestel op afbetaling hebt. Je krijgt dan een A bij je naam (Achterstand), die na betaling in een H (Herstel) verandert. De ‘H’ blijft vijf jaar zichtbaar en kan in sommige gevallen nadelige gevolgen hebben.
Waarom zou je een BKR-registratie willen laten verwijderen?
Als jouw BKR-registratie veel betalingsachterstanden laat zien kan het je in de weg zitten. Bijvoorbeeld bij de aanvraag van een hypotheek. Of als je een lening af wil sluiten. De snelste manier om van een BKR-registratie af te komen is door lopende schulden af te lossen. Bijvoorbeeld door achterstallige rekeningen te betalen of door een mobiele telefoonlening af te kopen. Sommige registraties zijn echter onterecht, bijvoorbeeld als er staat dat je schulden hebt terwijl dat helemaal niet zo is. In zo’n geval kun je een verzoek doen om je BKR-registratie te laten verwijderen.
BKR-registratie zelf verwijderen
Een BKR registratie is er niet voor niets en kost dus ook redelijk wat moeite om te verwijderen. Als je zelf de BKR registratie wilt verwijderen zul je het onderstaande stappenproces moeten doorlopen.
Stap 1- BKR-gegevens opvragen
Om een BKR-registratie te verwijderen moet je eerst je eigen BKR-gegevens opvragen. Bij een verzoek tot verwijderen moet je namelijk een gegevensoverzicht sturen die maximaal een maand oud is.
Om jouw BKR-gegevens per post te ontvangen moet je een aanvraag bij de bank of bij Bureau Krediet Registratie doen. Dit proces kost ongeveer €4 á €5 en neemt 5 tot 10 werkdagen in beslag. De tweede optie is om een online pakket aan te schaffen bij Bureau Krediet Registratie. Hiermee krijg je een jaar lang inzicht in de gegevens, wie ze opvraagt en hoe je betalingsverleden eruit ziet. Dit kost €12.50. Het is onduidelijk hoelang het duurt voordat je BKR-gegevens inzichtelijk zijn.
Stap 2 – Verzoek sturen aan geldverstrekker
Het is belangrijk om de gegevens in te zien omdat je contact op moet nemen met de geldverstrekker (kredietverlener) die jouw registratie heeft ingediend. Als je het niet eens bent met een bepaalde registratie, moet je een klacht indienen bij de geldverstrekker. Dat doe je middels een brief waarin je aangeeft waarom je het oneens bent met de registratie, om welke overeenkomst het gaat en hoe je dit wil oplossen. Verzamel zoveel mogelijk bewijs, zoals contracten, afschriften en correspondentie.
Stap 3 – Reactie afwachten
Daarna moet je wachten op de de reactie van de kredietverlener. Hoe lang dit duurt, verschilt per bedrijf. Let op: als de reactie van de geldverstrekker langer duurt dan vier weken, dan mag je door naar stap 3. Als de registratie inderdaad onjuist is, moet deze worden gecorrigeerd. BKR kan uitsluitend correcties in opdracht van de geldverstrekker doen. Dus als de geldverstrekker het niet eens is met jouw correctieverzoek, dan kan de BKR niet zomaar jouw registratie verwijderen.
Stap 4 – Informeer de Geschillencommissie
Als je het niet eens wordt met de geldverstrekker die jou heeft geregistreerd, of als de reactie van de geldverstrekker uit blijft, dan is dit plan B. Je moet jouw zaak dan voorleggen aan de Geschillencommissie van Stichting BKR, dat kost eenmalig €50. Dat bedrag krijg je terug op het moment dat de Geschillencommissie jou in je gelijk stelt.
Stap 5 – Reactie afwachten
Eerst moet je afwachten of de Geschillencommissie jouw klacht überhaupt in behandeling neemt. De Geschillencommissie neemt de klacht alleen in behandeling als de geldverstrekker of BKR zich niet aan de regels hebben gehouden.
Op het moment dat de Geschillencommissie jouw klacht in behandeling neemt, duurt het minimaal drie maanden voordat je uitspraak hebt. Over de uitspraak valt overigens niet te twisten. De uitspraak is bindend, alle partijen moeten zich erbij neerleggen en het is niet mogelijk om in hoger beroep te gaan. Soms betekent dat – helaas – dat jouw BKR-registratie niet verwijderd of gecorrigeerd mag worden.
Tips voor het verwijderen van een BKR registratie
- Registraties die ouder zijn dan één jaar worden niet in behandeling genomen
- BKR-gegevens ouder dan één maand zijn niet geldig, zorg dus altijd voor een recent overzicht
- Op zoek naar een voorbeeldbrief van een klacht? Kijk dan in de brochure van BKR.
Hoelang duurt het om een BKR-registratie te verwijderen?
Dat verschilt per aanvraag en het ligt eraan of de kredietverstrekker jou direct gelijk geeft of dat je de klacht in moet dienen bij de Geschillencommissie. Stap 1 kost 1 tot 2 weken, stap 2 kost 1 tot 4 weken en stap 3 kost minimaal 3 maanden.
BKR-registratie laten verwijderen
Er zijn verschillende (online) partijen die aanbieden om jouw registratie tegen betaling te verwijderen. Houd echter in je achterhoofd dat geen enkel bedrijf garantie kan bieden want ook zij zijn afhankelijk van de uitspraak van de geldverstrekker en daarna van de Geschillencommissie. Ook moet je goed opletten wat je precies krijgt voor je geld. Voor je het weet koop je slechts een handleiding waarna je alsnog zelf aan de slag moet.