Een auto vergt de nodige onderhoudscontroles. In de volksmond spreken we van de “grote” en de “kleine” beurt. In dit artikelen zoomen we allereerst in op de gemiddelde kosten van een grote beurt (€375) voor je auto. Daarnaast leggen we uit waarom de grote beurt zo belangrijk is en wat je zelf kunt doen om jouw auto goed te onderhouden.
Elke fabrikant adviseert om jouw auto periodiek te laten keuren middels een grote of kleine beurt. Dat komt omdat een auto na verloop van tijd kan verslijten. Tijdens een grote beurt worden grote onderdelen vervangen, zodat jouw auto weer helemaal up-to-date is. Als je te lang wacht met een grote beurt, kan het zijn dat er iets defect gaat. Bijvoorbeeld een geknapte distributieriem. Hierdoor berokken je extra schade aan de auto en ben je tevens een gevaar op de weg. Een grote beurt is best wel arbeidsintensief, los van de kosten voor nieuwe onderdelen. Daarom hangt hier ook een prijskaartje aan. In de volgende alinea geven we jou een inschatting van de kosten voor een grote beurt.
De kosten van een grote beurt voor je auto
Gemiddeld gezien kost een grote beurt voor je auto €375. Dit kan echter variëren omdat
de kosten voor een grote beurt een beetje afhankelijk zijn van het merk van je auto, de kilometerstand en de prijsstelling van de garage. Een grotere, oudere auto laat waarschijnlijk meer mankementen zien dan een jonge bak. Houd er daarom rekening mee dat het bedrag kan oplopen tot zo’n €1000 of zelfs meer bij een ernstig mankement.
Als je van tevoren wilt weten waar je financieel aan toe bent, dan kun je het beste contact opnemen met een garage. Zij kunnen jou alvast een inschatting geven. Daarnaast hebben sommige garages een calculator ingebouwd op hun website. Zo kun je zelf berekenen hoe hoog of laag de kosten uit gaan vallen.
Combinatie-aanbieding
Let bij het uitkiezen van een garage op combinatieaanbiedingen. Sommige garages bieden leuke extra’s als je de grote beurt combineert met een APK-keuring, of als je een nieuwe klant bent. Een APK-keuring (Algemene Periodieke Keuring) is een verplichte jaarlijkse of
tweejaarlijkse controle voor je (bedrijfs)auto. Door de APK-keuring te combineren met je grote beurt, maak je niet alleen kans op korting maar hoef je jouw auto ook één keer minder te missen.
Prijzen vergelijken
Bij het autorijden staat veiligheid voorop. Kies daarom voor een goede garage waarvan je zeker weet dat deze gedegen controles uitvoert. Lijkt een prijs te mooi om waar te zijn? Zorg dan dat je alle informatie boven tafel krijgt voordat je met de garage in zee gaat. Je moet er namelijk wel zeker van zijn dat alle belangrijke onderdelen worden gecontroleerd.
Ook onder de goede garages heerst er onderlinge competitie en dat zie je terug in de prijzen. Online kun je alvast kijken welke garage qua prijs en locatie het beste bij je past. Grote garageketens zoals Kwikfit en Service Right kunnen vanwege hun vele vestigingen wat lagere prijzen aanbieden dan lokale garages.
Zelf reparaties uitvoeren
De kosten van de reparaties zijn voornamelijk hoog vanwege de arbeidsuren, die kosten over het algemeen meer dan de onderdelen. Dus, als je een handige man of vrouw bent die wel raad weet met gereedschap en beschikt over de juiste sleutelvaardigheden, kun je reparaties zelf uitvoeren. Hiervoor hoef je niet altijd over eigen gereedschap te beschikken. Sommige garages stellen hun ruimte en gereedschap ter beschikking. Dat heet een “doe-het-zelf” garage. Hier lopen ook een paar monteurs rond die jou tegen betaling een uurtje kunnen helpen.
Wanneer moet je auto een grote beurt?
De meeste fabrikanten geven een richtlijn van hoeveel onderhoudsbeurten de auto nodig heeft. Per fabrikant kan het verschillen hoe snel onderdelen verslijten. Daarnaast vergt een auto steeds meer onderhoud naarmate je ‘m langer hebt. Over het algemeen kun je de volgende richtlijn aanhouden: na een jaar of na 15.000 kilometer moet je een kleine beurt, na 2 jaar of na 30.000 kilometer moet je een grote beurt. Heb je net een nieuwe auto? Waarschijnlijk krijg je dan een melding op je dashboard wanneer het tijd is voor een grote beurt. Bij nieuwere auto’s zit er waarschijnlijk een langere tijd tussen twee onderhoudsbeurten. Zolang je de richtlijnen van de fabrikant aanhoudt, zit je altijd goed.
Vraag om een herinnering
Het is slecht voor je auto om te lang te wachten met onderhoud. Toch kan het makkelijk gebeuren dat je het vergeet – het is immers geen routinematig onderhoud. Ben jij iemand die het snel zou vergeten? Dan adviseren we je om een goede garage te vinden waar je jouw auto ook in de toekomst wil laten onderhouden. Zij kunnen dan voor jou bijhouden wanneer jouw auto voor het laatst is geweest en jou een seintje geven als het tijd wordt voor een nieuwe.
Controlepunten van een grote beurt
Een grote beurt is uitgebreider dan een kleine beurt. Vaak worden er meer onderdelen gecontroleerd, afgesteld en – indien nodig – vervangen. De kilometerstand is een goede indicatie van welke onderdelen aan vervanging toe zijn. Verder worden de volgende auto-onderdelen gecontroleerd: deurscharnieren, koppelingsdruk, computer (mits het storingslampje brandt) en bougies. Ook wordt er vaak een proefrit gemaakt om er zeker van te zijn dat de auto naar behoren werkt. Daarnaast worden de filters en de ruitenwissers vervangen, wordt de versnellingsbakolie ververst en worden er een aantal onderdelen gereinigd en afgesteld.
Waar moet je als consument op letten bij een grote beurt?
Een grote beurt kent tientallen controlepunten. De garage heeft vaak een checklist van alles wat er gecontroleerd gaat worden. Benieuwd wat je krijgt voor je geld? De garage kan jou zo een overzicht verstrekken.
Na de standaardcontroles maakt de monteur een overzicht van alle onderdelen die vervangen moeten worden. Als er veel nieuwe onderdelen moeten komen, kan het kostenplaatje al snel oplopen. Soms zijn de kosten zo hoog, dat je zelfs nog beter een nieuwe auto kunt kopen. Meestal neemt de garage contact met je op om te bespreken wat de extra kosten bedragen. Het is handig om dit van te voren expliciet te benoemen, om te voorkomen dat je onverwacht veel geld kwijt bent.
Tips om zelf je auto te onderhouden (en geld te besparen op een grote beurt)
Je komt van een koude kermis thuis als blijkt dat de grote beurt veel extra kosten met zich meebrengt. Om dat te voorkomen is het essentieel om zelf ook de nodige controles uit te voeren. Welke controles kun je zelf doen?
Bandenspanning. Door een te lage bandenspanning heeft je auto minder grip op de weg en verbruikt je auto meer brandstof.
- Oliepeil. De olie heeft een veelzijdige functie. Het houdt de onderdelen schoon, gekoeld en gesmeerd. Daarnaast is het een goede graadmeter voor de status van je auto. Als er heel veel olie wordt verbruikt, kan dit betekenen dat de auto lekkage of slijtage ondervindt.
- Verlichting. Met een slechte verlichting ben je een gevaar op de weg. Zorg er dus voor dat de lampen altijd goed werken en wacht hier niet mee tot een grote of kleine beurt.
Ruitenwissers. Defecte ruitenwissers laten strepen achter op je ramen, waardoor je zicht verslechtert. Het is beter om direct aan de bel te trekken en de ruitenwissers te laten vervangen. - Koelvloeistof. De koelvloeistof zorgt ervoor dat de hitte van de motor uit de auto gaat. Als deze op is, raakt je motor oververhit… Dat wil je ten alle tijden voorkomen.
- Ruitensproeiervloeistof: vieze autoruiten kunnen ervoor zorgen dat je de omgeving niet goed kunt zien. Er hoeft maar net een fietser buiten jouw zicht te vallen en je bent betrokken bij een verkeersongeluk.
- Bandenprofiel: verliezen jouw autobanden profieldiepte? Dan verliest de auto het contact met het wegdek en wordt het moeilijker en gevaarlijker om te rijden. Een gladde band wijst erop dat het profiel er inmiddels af is gesleten.
- Ruitensproeiervloeistof: zonder ruitensproeiervloeistof werken je ruitenwissers niet. Zoals eerder ook al werd benoemd, is het niet veilig om met vieze ruiten in de auto te stappen.
Bovenstaande onderdelen vallen meestal ook onder een kleine beurt, maar die krijg je maar een keer per jaar. Terwijl het niet gezegd is dat een potje ruitensproeiervloeistof of koelvloeistof zo lang meegaat. Daarom is het verstandig om iedere maand een uur uit te trekken om bovenstaande punten te controleren en onderdelen te vervangen waar nodig.
Kleine beurt voor je auto
Bij een kleine beurt worden alleen de kleine onderdelen van je auto gecontroleerd, zoals het oliepeil, de accu en de remmen. Deze controle kost over het algemeen minder dan een grote beurt. Benieuwd naar wat een kleine beurt voor je auto kost? Dat beschrijven we in dit artikel.
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- Wat kost een kleine beurt voor je auto?
- Wat zijn de beste winterbanden?
- Wat kost het om je auto te wrappen?
- 11 tips om een auto inbraak te voorkomen
- Auto start niet: stappenplan
- 14 tips voor het poetsen van je auto
- Hoe kun je krassen verwijderen van je auto?
- Auto gekocht met verborgen gebreken; wat zijn je rechten?
- Hoe kun je een schadeauto verkopen?