Overstappen van bank doe je niet heel gauw, maar als je het doet heb je er vast een goede reden voor. Bijvoorbeeld omdat je huidige bank geen duurzaam beleid voert of omdat je er niet groen sparen kunt. Vroeger was het overstappen van de ene naar de andere bank hoofdpijnwerk. Het was zó lastig dat veel mensen trouw bleven aan hun bank, ondanks de eventuele bezwaren die ze hadden. Tegenwoordig is het overstappen naar een andere bank echter een stuk eenvoudiger en zie je in de praktijk ook dat steeds meer mensen de overstap wagen. In dit artikel geven we je 8 redenen om over te stappen van bank en ontdek je tevens hoe zo’n overstap in z’n werk gaat.
1. Internetbanken; gratis bankrekening openen
Door ontevredenheid van klanten bij veel traditionele banken is er een nieuwe soort bank ontstaan. Internetbanken zoals Knab, N26 of Revolut houden hun kosten laag doordat ze geen fysieke locatie hebben en enkel online service bieden. Doordat ze volledig inzetten op online zijn de apps van deze banken zeer gebruiksvriendelijk en zijn de kosten een stuk lager dan bij alternatieve banken.
Revolut
Revolut is een populaire internet bankrekening die je volledig gratis kunt aanvragen. Het aanvragen van een rekening is zo gepiept en de aanmeldprocedure vergt een stuk minder papierwerk dan je gewend bent van een traditionele bank. In de gebruiksvriendelijke app worden je uitgaven gegroepeerd en heb je alle tools tot je beschikking om al je bankzaken te regelen.
Knab
Knab is een Nederlandse internetbank die zich inderscheidt door goede service voor een schappelijke prijs. Helaas is Knab niet volledig gratis, maar je krijgt wel €50 toe als je overstapt naar Knab. De kosten voor een betaalrekening bij Knab is €5,- per maand en het eerste jaar krijg je 50% korting en betaal je dus slechts € 2,50 p.m.
Ontvang €50 bij overstappen naar Knab
2. Bonussen bij grote banken
De wereld was te klein toen de ING begin 2018 aankondigde het salaris van topman Hamers met 50% te verhogen. “Hamers is eredivisie, maar werd Jupiler League betaald” was de verklaring van de ING. De bestuursvoorzitter zou volgens het plan 3 miljoen euro gaan verdienen op jaarbasis. Een doorn in het oog van klanten die eerder dat jaar een verhoging van de kosten voor de betaalrekening voor hun kiezen hadden gekregen die kon oplopen tot 21%. Na stevige kritiek (tot vanuit de Tweede Kamer aan toe) besloot de ING de salarisverhoging van de baan te schuiven, maar het kwaad was al geschied. Duizenden mensen stapten na het nieuwsbericht over naar banken als Triodos en ASN.
3. Fraude en witwaspraktijken
Na de rel rondom topman Hamers kreeg de ING bank het later in 2018 opnieuw zwaar te verduren: tussen 2010 en 2016 werd betalingsverkeer niet goed in de gaten gehouden waardoor criminelen ongestoord bankrekeningen konden gebruiken voor witwaspraktijken. De ING kwam met het Openbaar Ministerie tot een schikking van het recordbedrag van 775 miljoen euro. Voor veel klanten van de ING opnieuw een goede reden om de bank vaarwel te zeggen en over te stappen naar een andere bank. De Rabo bank maakte ten tijden van de langslepende Libor-fraudezaak hetzelfde mee.
4. Kosten
We noemden hierboven al de verhoging van de kosten voor het basispakket bij de ING eerder dit jaar. Voor veel mensen een hele goede reden om de kosten die ze maken voor de betaal- en/of spaarrekening eens goed onder de loep te nemen en te vergelijken met de kosten die ze maken voor eenzelfde service bij een andere bank. Welke bank het goedkoopst is, is helemaal afhankelijk van je eigen wensen en voorkeuren. Gemiddeld gezien bedragen de kosten voor een bank zo’n 35 euro, maar bij de goedkoopste bank heb je bijvoorbeeld al een betaalrekening voor 17 euro per jaar, terwijl je bij de andere bank kosten kunt hebben die kunnen oplopen tot 90 euro per jaar.
5. Service
De tijd dat we voor elk wissewasje naar een servicekantoor moesten om wat te regelen bij de bank is wel voorbij. Veel zaken kun je tegenwoordig eenvoudig online regelen via mobiel bankieren. Praktisch iedere bank biedt mobiel bankieren aan, maar dat gaat niet bij elke bank even eenvoudig. Bij sommige banken kun je bijvoorbeeld middels de app alleen geld overmaken aan bestaande contacten en niet naar nieuwe bankrekeningnummers waar je nog nooit eerder geld naar hebt overgemaakt. Ook werken sommige banken met de zogenaamde “random reader”. Reuze handig als extra beveiligingsmiddel, maar oh-zo onhandig als je hem kwijt bent of even niet voor handen hebt en toch geld over moet maken. Daarnaast is de manier waarop je contact kunt hebben met een bank voor veel mensen ook een doorslaggevende factor. Kun je bijvoorbeeld alleen met de bank bellen of bieden ze een chatservice aan waar je snel antwoord op je vragen kunt krijgen? Uiteraard valt of staat ook hier weer alles met je persoonlijke wensen en voorkeuren. De één vindt het prima als alles digitaal geregeld kan worden (denk aan een bank als Knab), de ander vindt het juist fijn als er fysieke servicekantoren aanwezig zijn waar je je bankzaken kunt regelen.
6. Spaarrente
In ons artikel over de hoogste spaarrente van Europa kon je al lezen dat er een groot verschil zit in de spaarrentes die je kunt ontvangen over je spaargeld bij de verschillende banken. Voor een hoop mensen een hele gegronde reden om qua spaarrekening over te stappen van bank. Ook de voorwaarden die gesteld worden aan de spaarrekening kan een goede reden zijn om de overstap te maken. Bij sommige banken staat je spaargeld bijvoorbeeld voor een x periode vast. Niet handig als je flexibel geld wilt kunnen opnemen van je spaarrekening natuurlijk.
7. Voorwaarden
Inhakend op de voorgaande reden om over te stappen van bank: de voorwaarden aan bijvoorbeeld rood staan of het verkrijgen van een creditcard kunnen ook een hele goede reden zijn om de overstap te overwegen. Bij de Rabobank kun je bijvoorbeeld rood staan tot aan het netto inkomen dat er maandelijks op je betaalrekening wordt gestort. Bij de ING ligt het limiet op ‘slechts’ maximaal 2.000 euro. Een creditcard kost bij de ABN-AMRO minimaal € 22,42 per jaar, terwijl je hem bij Knab helemaal gratis kunt aanvragen bij een betaalrekening. Absoluut de moeite waard dus om een eventuele overstap te maken!
8. Beleid
Uiteraard vallen veel van bovenstaande zaken (zoals de bonuscultuur bijvoorbeeld) onder het beleid van een bank, maar in ons artikel over duurzame banken kon je al lezen dat banken investeren in tal van zaken welke onder de algemene beleidsvoering vallen. Op de website Eerlijkegeldwijzer.nl kun je precies zien of jouw bank investeert in kinderarbeid, wapens of dierenleed. Wellicht een hele gegronde reden voor je om de overstap te maken naar een bank die juist wél investeert in zaken die van de wereld een betere plek maken.
9. Rente op de betaalrekening
Misschien niet dé voornaamste reden voor mensen om over te stappen van bank, maar in combinatie met overige redenen kan het alsnog dé doorslaggevende factor zijn. Bij sommige banken zoals Knab, de ASN bank en de SNS bank ontvang je niet alleen rente over het saldo op je spaarrekening, maar ook nog eens over het geld dat op je betaalrekening staat. Daarbij gaat het niet om hele hoge rentebedragen (tussen de 0,03% en de 0,15%), maar elke ‘gratis’ euro is er natuurlijk 1!
Overstappen naar een andere bank
Redenen om over te stappen van de ene naar de andere bank zijn er genoeg. Een nieuwsbericht over de zoveelste miljoenenbonus bijvoorbeeld of de zoveelste fraudezaak bij bank X.
Uit een enquête van het consumentenprogramma Kassa blijkt dat vooral klanten van de 3 grote banken in Nederland (ING, ABN-AMRO en de Rabobank) ontevreden zijn en een overstap overwegen. 83% van de mensen gaf daarbij de bonuscultuur als reden, 36% vindt de kosten van de betaalrekening te hoog en 20% is ontevreden over de dienstverlening en overweegt zodoende om de overstap te maken. Daarbij worden vooral de Triodos bank, de ASN bank en de RegioBank als nieuwe alternatieven genoemd. Niet gek, want in ons artikel over de beste bank van 2021 kon je al lezen dat deze banken goed scoorden in de algemene tevredenheidsscore. De 3 grootste banken van Nederland scoorden het slechtst.
Overstappen met de overstapservice
Bovenstaande allemaal gelezen en tot de conclusie gekomen dat het tijd is voor een overstap? Laat je dan vooral niet afschrikken door het idee dat een overstap veel bureaucratische rompslomp oplevert. Dankzij de – door de banken zelf in het leven geroepen – overstapservice is overstappen van bank vandaag de dag relatief eenvoudig. Een aantal zaken regelt de bank voor je, sommige zaken zal je zelf moeten regelen. Hieronder een kort overzicht van de zaken die door de bank geregeld worden voor je en de zaken waar je zelf even achteraan zult moeten gaan bij een overstap naar een andere bank.
Zaken die de nieuwe bank voor je regelt
Je nieuwe bank helpt je 13 maanden lang met de volgende zaken als je besluit om een (betaal)rekening te openen bij de betreffende bank:
- Het automatisch doorstorten van bijschrijvingen naar je nieuwe rekening
- Automatische incasso’s worden rechtstreeks afgeschreven van je nieuwe rekening
- Heb je een hypotheek of lening bij je oude bank? Dan wordt de rente, aflossing en/of de premie automatisch van je nieuwe betaalrekening afgeschreven. Let wel op: sommige banken stellen als voorwaarde dat de hypotheekrente of verzekeringspremies worden afgeschreven van een rekening die bij hen loopt. Tevens kunnen eventuele kortingen die je hebt gekregen rondom je hypotheek een overstap bemoeilijken. Het beste kun je in zo’n geval advies inwinnen bij een hypotheekadviseur wat je opties precies zijn.
Zaken die je zelf moet regelen
De overstapservice helpt je bij veel zaken, maar niet bij alles. De volgende punten zal je zelf moeten regelen als je de overstap maakt:
- Overstapkaart versturen naar je werkgever, uitkeringsinstantie, verzekeraar en andere instanties zodat je inkomsten voortaan op je nieuwe rekening worden gestort
- Periodieke overboekingen bij je oude bank stopzetten en inplannen bij je nieuwe bank
- Je bij- en afschrijvingen downloaden. Zodra de oude rekening wordt stopgezet heb je geen toegang meer tot je afschriften
- Heb je incassomaatregelen getroffen die via je oude bankrekening liepen? Zet deze dan om zodat ze via je nieuwe bankrekening lopen
(Nog) geen ‘nummerbehoud’
Nog een laatste punt waar je rekening mee moet houden, want in tegenstelling tot het switchen van telefoonprovider heb je bij een overstap van de ene naar de andere bank niet de mogelijkheid om je rekeningnummer mee te nemen. Dit komt door de opbouw van het IBAN-bankrekeningnummer. Hierin is de code van je bank verwerkt en zodoende is het (nog) niet mogelijk om je oude bankrekeningnummer mee te nemen naar je nieuwe bank.
De Tweede Kamer erkent dit probleem en maakt zich hard voor een verandering van dit systeem. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt momenteel de mogelijkheden naar een ‘Europese nummerportabiliteit’. Dit houdt in dat consumenten en bedrijven een uniek nummer krijgen, vergelijkbaar met een telefoonnummer. De Europese Commissie heeft toegezegd uiterlijk in 2019 met een wetsvoorstel te komen waarbij rekeningnummers wél overdraagbaar zijn, maar tot die tijd is het dus goed om te weten dat je een nieuw bankrekeningnummer uit je hoofd zal moeten leren als je besluit om de overstap te maken naar een nieuwe bank.