Schade na een ongeluk, veel defecten, hoge reparatiekosten na een APK-keuring: genoeg situaties waarin je jouw kapotte auto het liefst wil verkopen. Al helemaal als de auto is afgekeurd, afgeschreven of gewoon helemaal total loss is. In dit artikel bespreken we hoe je een schadeauto kunt verkopen en waar je allemaal op moet letten.
De eerste stap: schade berekenen
Je kunt een auto pas verkopen als je weet wat de restwaarde ervan is. Dit bereken je door de dagwaarde van de auto te verminderen met de schadekosten. Het eerste getal, de dagwaarde van de auto, bereken je eenvoudig online. Op basis van het kenteken, het merk, type auto, bouwjaar en het aantal gereden kilometers kan een inschatting worden gemaakt. Dat doe je eenvoudig via een calculator op de websites van autoverzekeraars. Het berekenen van de schade daarentegen, heeft iets meer om het lijf. Er zijn een paar plekken waar je de schade kunt laten bepalen:
Bij een garage
Je kunt het beste aan een garage vragen of zij een inschatting voor je kunnen maken. Volgens het wetboek moet de schade objectief worden berekend. Een objectieve schadeberekening gaat in op een aantal aspecten. Allereerst wordt er een overzicht gegeven van de kosten van de te vervangen onderdelen. Ook wordt er een inschatting gemaakt van de tijd die het kost om onderdelen te (de)monteren. Deze inschatting wordt gemaakt met het Audatex systeem. Tot slot wordt er berekend hoelang het ongeveer duurt om onderdelen uit te deuken en uit te spuiten.
Door de verzekering
Wil je beroep doen op een vergoeding voor jouw beschadigde auto? Dan zal de verzekering – net als jij – erg benieuwd zijn naar de kosten van de schade. De meeste verzekeringen vragen ze je om dit te laten controleren bij een extern bedrijf en sommige verzekeringen hebben zelf mensen in dienst om dit uit te zoeken. Vaak wordt er ook na een externe controle nog een extra check gedaan door een expert, omdat de verzekering zeker wil weten dat het een objectieve en realistische schadebeoordeling is.
Bij een autoschadeherstelservice of auto-inkoper
Er zijn een hoop autoschadeherstelbedrijven en auto-inkopers die staan te popelen om de hoogte van jouw autoschade te berekenen. Dat willen ze zo graag, dat sommige aanbieders dit zelfs gratis voor je doen. Soms moet je betalen voor een rapport, maar dat bedrag krijg je vaak weer terug als je de schade door hen laat herstellen (of als je de auto aan ze verkoopt). Een autoherstelschadebedrijf heeft als voordeel dat ze zijn gespecialiseerd in het bepalen van autoschade. Uiteraard zit er wel een addertje onder het gras, want het autoschadebedrijf hoopt jou natuurlijk als nieuwe klant te kunnen verwelkomen. Aan de andere kant, kun je er ook voor kiezen om een offerte aan te vragen en daar niets mee te doen. Want als je een kapotte auto wil verkopen, heeft het geen zin om deze eerst te repareren. Hetzelfde geldt voor een auto inkoper. Nadat ze de schade getaxeerd hebben ben je niet verplicht om de auto aan ze te verkopen.
Online schade laten bepalen
Er zijn een aantal websites in de omloop die online jouw auto taxeren. Dat houdt in dat je een formulier in moet vullen waarin je de details van jouw auto opschrijft, evenals de details van de schade. Om een goed beeld te kunnen vormen, zijn goede foto’s van de schade ook van essentieel belang. Het voordeel van een online taxatie is dat je nergens heen hoeft te rijden met de auto. Je achterhaalt het snel en eenvoudig. Een nadeel is een inschatting op basis van foto’s een stuk minder nauwkeurig is dan een inschatting in het echt. Met een beetje pech wordt er een verkeerde inschatting gegeven, waardoor je jouw auto niet tegen het best mogelijke tarief verkoopt. Of, erger nog, je krijgt een boze koper achter je aan als blijkt dat de reparaties een duur grapje worden.
De tweede stap: prijs bepalen
Als je eenmaal de dagwaarde van de auto weet, minus de schadekosten, dan houd je de zogeheten ‘restwaarde’ over. Dat is een richtlijn voor de prijs die je voor de kapotte auto kunt vragen. Heb je een auto van een zeer populair merk? Dan kun je wat hoger proberen in te zetten. Je weet maar nooit welke liefhebber het bereid is te betalen. Op het moment dat de schade hoger is dan de dagwaarde, dan is de auto niets meer waard. Er is dan een zeer kleine kans dat je de auto tegen een leuk bedrag kan verkopen.
Hoe kun je een schadeauto verkopen?
Nadat je hebt berekend wat je auto nog waard is, wordt het tijd om ‘m te verkopen. Dat kan je via de volgende manieren doen:
Verkopen aan een auto-inkoper
Een relatief eenvoudige manier om een schadeauto te verkopen is via een auto-inkoper. Sommige auto-inkopers adverteren zelfs met “auto in elke staat binnen 24 uur verkocht.”. De auto-inkoper is dus een snelle manier om van je kapotte auto af te komen. Vaak bestaat het proces uit drie stappen: een (gratis) online taxatie, een persoonlijke inspectie van de auto en vervolgens de betaling en overdracht. Het kan lonen om de auto door meerdere inkopers te laten taxeren en ‘m vervolgens te verkopen aan de inkoper die de beste prijs biedt.
Verkopen aan een particulier
Je ontvangt vaak de beste prijs als je de auto aan een particulier verkoopt. Een a4-tje op de auto plakken is niet echt meer van deze tijd. Je kunt beter goede foto’s van de auto maken en deze op een websites voor tweedehands spullen zetten. Vermeld in de omschrijving alle relevante informatie: het type auto, de kilometerstand, kenteken et cetera. Bij een schadeauto is het ook zeker van belang om de schadepunten heel nauwkeurig te vermelden. Een nieuwe koper wil namelijk wel weten wat er precies mankeert aan de auto. De beste websites om je auto tweedehands te verkopen zijn Marktplaats.nl en Speurders.nl. Qua prijs moet je uitgaan van de restwaarde van je auto en die vergelijken met andere auto’s op marktplaats. Kies altijd voor een ‘bieden vanaf’ optie, zodat je een zo hoog mogelijk bedrag voor de kapotte auto vangt.
Verkopen aan een garage
Uiteraard kun je de auto ook gewoon naar de garage brengen (of laten ophalen, als er niet meer in gereden kan of mag worden). Sommige garages willen de auto wel overkopen, om op te knappen of om sommige onderdelen door te verkopen of opnieuw te gebruiken. Onderdelen zoals verlichting, motoronderdelen of een stuk van het dashboard zijn vaak erg in trek. Kies het liefst een garage uit waar je al een goede band mee hebt, dat is prettiger tijdens het onderhandelen. Vaak ontvang je bij de verkoop aan een garage minder geld dan bij een verkoop aan een particulier. Aan de andere kant is het verkoopproces bij een garage vaak wel eenvoudiger.
Auto naar de sloop brengen
Met een beetje pech wordt je auto tijdens de schadebepaling total loss verklaard. ‘Total loss’ is een Franse term die autoverzekeringen vaak gebruiken om aan te geven dat een auto (financieel) niet meer te redden valt. In deze situatie is het schadebedrag groter dan de dagwaarde van de auto, waardoor geen enkele partij de auto over wil kopen. Als deze situatie zich voordoet, dan is ‘de sloop’ eigenlijk nog de laatste plek waar je de auto heen kunt brengen. Je krijgt dan tussen de €75 en €125 voor het ijzer van de auto en met wat geluk nog wat extra tientjes voor andere onderdelen die nog hergebruikt kunnen worden. Het is geen vetpot, maar je bent in ieder geval kosteloos van je auto af.
Waar moet je op letten als je een kapotte auto verkoopt?
Wil je definitief afscheid nemen van jouw trouwe vierwieler? Bestudeer dan eerst onderstaande tips, zodat je precies weet waar je op moet letten bij het verkopen van een schadeauto.
Bepaal de schade
Voordat je de schadeauto gaat verkopen, moet je eerst de schade onderzoeken. Je wil je niet laten afzetten door een hebberige garage die misbruikt maakt van jouw geringe kennis. Pas als je weet wat er allemaal kapot is en wat het kost om het te vervangen om te repareren, kun je een goede positie als verkoper innemen. Vergeet ook niet om uit te rekenen wat het verkopen van losse onderdelen jou zou kosten. Laat je de hoogte van de schade vrijblijvend bepalen door een autoschadeherstelbedrijf? Dan kan het lonen om dat door een paar bedrijven te laten doen. Elk bedrijf hanteert namelijk verschillende tarieven, waardoor jouw schaderapport ineens hele andere vormen aan kan nemen.
Hou rekening met de inkoopprijs van onderdelen
Een garage is uiteindelijk ook gewoon een bedrijf dat ieder jaar winst moet draaien. Houd dat goed in je achterhoofd als je een schadeauto verkoopt. Wees je bewust van de verschillen in kosten voor particulieren en garages. Een voorbeeld: als je als particulier een onderdeel wil vervangen kost dat je circa €600. Bij de garage daarentegen, rekenen ze vaak met inkoopprijzen, bijvoorbeeld €125 voor datzelfde onderdeel. Door dit verschil scherp te krijgen, verbeter je jouw onderhandelingspositie.
Communiceer de defecten
Potentiële kopers haken vaak direct af als ze niet precies weten wat er aan de auto mankeert. Dat is logisch, want geen enkele koper zit te wachten op een auto die eigenlijk niet meer te repareren valt. Wees dus eerlijk over de defecten en de (verwachte) reparatiekosten. Grote kans dat die hobbyist op marktplaats de gok waagt, of dat de garage je de kans van de twijfel geeft.
Wees je bewust van het merk
Zoveel automerken, zoveel autoliefhebbers. Als je een kapotte wagen hebt, maar wel een zeldzame kapotte wagen, mag je daar best iets voor vragen. Er zijn genoeg verzamelaars die er warm voor lopen, of op z’n minst voor bepaalde onderdelen. Het tegenovergestelde is helaas ook waar. Heb jij een oude, doorsnee bak waar heel Marktplaats vol mee staat? Dan is het de vraag of iemand de schadeauto zal kopen als hij of zij voor een iets hogere prijs ook een schadevrije variant kan krijgen.
Neem contact op met de verzekering
Autorijden is natuurlijk niet zonder risico, dus grote kans dat je een goede autoverzekering hebt afgesloten. Dit is hét moment om er aanspraak op te doen! Overleg dan met de verzekering welke reparaties er vergoed kunnen worden. Wacht altijd met de reparaties tot de autoverzekeraar akkoord gaat met een offerte, zodat je zeker weet dat het vergoed wordt. Is je auto total loss verklaard? Ook dan krijg je misschien geld terug. Meestal de dagwaarde van de auto voordat de schade plaatsvond. Als je verzekerd bent tegen een nieuwwaarderegeling krijg je zelfs het volledige bedrag om een nieuwe auto van te kopen.
Schadeauto eerst repareren en dan verkopen
Soms is het uiteindelijk voordeliger om de auto eerst (deels) te repareren voordat je ‘m te koop aan biedt. Met name als de defecten een proefrit onmogelijk maken. Als je met een paar simpele reparaties je auto weer aan de praat krijgt, levert dat misschien meer op dan als je de auto met mankementen en al verkoopt. Heb je een goede band met een garage? Probeer hier dan op in te spelen. Spreek bijvoorbeeld af dat je de auto repareert met tweedehands onderdelen die de garage voor je monteert.