Het huishouden: niemand wordt er heel vrolijk van. Het is voor de meesten een onvermijdbaar gegeven wat soms best wat stress kan opleveren. Is het ook jouw ambitie om een huishoudelijk wonder te worden? Wij helpen je graag met zeven tips om je huishouden beter te organiseren.
Tip 1 – Gewoon doen!
Veel mensen kunnen wel leukere activiteiten bedenken dan het doen van het huishouden. Het is logisch dat je de dingen die je niet graag doet uitstelt. Daarom luidt onze eerste tip: gewoon doen! Hoe langer je het huishouden voor jezelf uitschuift, hoe moeilijker het wordt om te beginnen. De huishoudelijke klusjes kunnen dan als een grote grijze wolk boven je hoofd gaan hangen. Als je die taken in en om het huis gewoon doet, krijg je meteen een goed humeur. Het afvinken van klusjes zorgt echt voor een fijn gevoel. Hou dit in je achterhoofd als je aan de gang gaat met je huishouden. Probeer het ook leuk voor jezelf te maken: zet keihard je lievelingsmuziek op, beloon jezelf met wat lekkers na het schoonmaken of zet op de achtergrond een toffe serie op.
Tip 2 – Bedenk: ieder huishouden is anders
Soms begin je aan jezelf te twijfelen op het gebied van het huishouden. Ben jij nou echt zo’n rommelkont? Het huis van je vriendin is altijd spik en span en bij de overbuurman is geen stofje te bekennen. Ook zij hebben een drukke baan, kinderen en allerlei leuke vrijetijdsbestedingen. Hoe doen ze dat toch?
Neem het nou maar van ons aan: het maakt helemaal niet uit, want ieder huishouden is anders. Misschien heeft je vriendin wel huishoudelijke hulp of heeft de overbuurman een stofmijtallergie waardoor hij wel móét stoffen. Het heeft dus helemaal geen zin om te stressen over hoe groen het gras bij de buren is. Als jij je huishouden zo organiseert zodat jij je er fijn bij voelt, hoef je jezelf helemaal niet te meten aan je omgeving. Met de tijd die jij bespaart met je schuldig voelen, heb je alweer een hoop gedaan in huis.
Tip 3 – Voeg huishoudelijke klusjes toe aan je routine
Probeer eens om kleine klusjes aan de gang van je dagelijkse leven toe te voegen. Wist je dat het wetenschappelijk bewezen is dat het maar drie weken duurt om een levenslange gewoonte aan te leren? Probeer dus minstens 21 dagen om bescheiden karweitjes onderdeel van je dag te maken en je hebt je huishouden in een oogwenk onder controle.
Maak bijvoorbeeld ’s ochtends, voordat je naar je werk gaat, een rondje door het huis. Maak het bed op en zet de afwasmachine aan. Breng het vuilnis op weg naar je auto of fiets alvast weg en neem de badkamer na het douchen met een doekje af. Zo fijn om in de ochtend al klusjes gedaan te hebben, voordat je dag goed en wel begonnen is! Meer een avondmens? Ga even stofzuigen als je thuiskomt van je baan en ruim het speelgoed van je kinderen meteen op. Meteen een mooi moment om de afwasmachine uit te ruimen en je huis ziet er weer keurig uit.
Deze routine kun je natuurlijk ook bij bepaalde activiteiten aanleren: als je bijvoorbeeld aan het bellen bent, pak je een plumeau of een stokdoek en neem je de woonkamer af. Zo heb je bijna niet door dat je aan het schoonmaken bent. Doe de afwas direct na het eten, zodat je altijd een schoon aanrecht hebt. Met je lievelingsmuziek op is de klus zo gedaan. Op de automatische piloot je huishouden doen wordt zo wel heel gemakkelijk.
Tip 4 – Mobiliseer je huisgenoten
Als je samenwoont, hoef je jullie huishouden natuurlijk niet alleen te doen. Zorg daarom dat ook je partner, kinderen of huisgenoten meehelpen met de dagelijkse klusjes in huis. Delegeren is dan handig: geef iedereen een taak die diegene het leukste vindt om te doen. Misschien baal jij wel verschrikkelijk van stofzuigen, maar vindt je man het helemaal niet erg. Of je vrouw zet een lekker muziekje op en doet fluitend de afwas, terwijl jij steeds je kinderen moet dwingen om met hun handen in het sop te gaan. Iedereen heeft wel een huishoudelijke taak die hij of zij niet heel erg vindt om te doen. Speel daar op in en maak samen van het huishouden een goed geoliede machine.
Tip 5 – Zorg dat al je spullen een plekje hebben
Een leeg huis zorgt voor een leeg hoofd. Door kleine spulletjes die door het huis slingeren, kun je een onrustig gevoel krijgen. Jassen op de grond, die sleutels die weer eens nergens te bekennen is, een eettafel die eerst vrijgemaakt moet worden van de tekenspullen van je kinderen voordat er gegeten kan worden… Om je huishouden beter te organiseren, zijn dit scenario’s die je wilt vermijden. Zorg er daarom voor dat al je spullen een vaste plek hebben. Kies bijvoorbeeld voor aparte bakken of manden voor het speelgoed van je kinderen. Barbies bij barbies, lego bij lego en knuffels bij knuffels. Een sleutelkastje kan een uitkomst zijn voor rondslingerende sleutels en de jassen hang je bij binnenkomst meteen aan de kapstok. De sfeer in huis is direct een stuk opgeruimder. Een bijkomend voordeel: je zult op deze manier ook een stuk minder vaak je spullen kwijt zijn.
Tip 6 – Kies een vaste tijd voor grotere klussen
Natuurlijk zijn er ook projecten in huis die je niet even kunt toevoegen aan je dagelijkse routine. Moet de tuin aangepakt worden, of moeten de badkamertegels van kalk worden ontdaan? Kies een dag per week waarop je tijd maakt om met de forsere huishoudelijke klussen aan de slag te gaan. Elke zondag, bijvoorbeeld. Zo hou jij je huishouden bij en weet je precies waar je aan toe bent. Dan hoef je ook niet ’s nachts in bed te liggen piekeren over wanneer je nou tijd hebt voor het schrobben van de keuken. Een extra tip: kies een moment waarop ook je huisgenoten kunnen helpen. Samen schoonmaken is immers, naast dat je sneller klaar bent, een stuk gezelliger!
Hoe Nederlands wil je het hebben: de voorjaarsschoonmaak. Niet veel mensen doen het meer, maar deze traditie is wellicht het herinvoeren waard. In de 19e eeuw ging je als perfecte huisvrouw na de winter bezig met de grote schoonmaak: de matrassen werden gelucht, de keukenkastjes gesopt en soms werd er zelfs opnieuw behangen. De aankomst van de lente is dan ook de perfecte tijd om de écht grote klussen in huis af te strepen. Ruim je kasten uit, reinig je vloerkleed en verf die kozijnen. Voor je zomervakantie is jouw huis helemaal aan kant.
Tip 7 – Bespaar tijd met schoonmaakhacks
Als je toch nog wat krap zit in je tijd, kunnen we je van harte de zogenoemde cleaning hacks aanraden. Zoek naar #cleaninghack via apps als Pinterest en Instagram of kijk eens op de site Oma Weet Raad en je vindt allerlei handige trucjes om jouw huishouden nog beter te organiseren. We zetten graag een aantal slimme tips voor je op een rij:
- Strepen op de vloer door schoenzolen? Spuit er wat WD40 op en ze zijn zo verdwenen.
- Als je houten meubels wat dof zijn geworden, maak je ze met een stuk zeep weer als nieuw. Even wrijven en de klus is geklaard!
- Dit probleem klinkt vast niet onbekend: de douchekop zit vol met kalk. Met een badmuts, een elastiek en azijn los je het op: bind de badmuts gevuld met azijn om de kop en laat even weken. De kalk is na dit trucje zonder moeite verdwenen.
- Als je TV altijd maar stof vangt, kun je hem afnemen met een in citroensap gedoopte doek. Zo blijft je televisie veel langer stofvrij.
Zo, met deze tips kun jij zonder al te veel moeite je huishouden beter organiseren. Meet je vooral niet aan een ander: ieder huishouden is anders. Probeer klusjes zo snel mogelijk te doen en maak het vooral leuk voor jezelf. Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd: je zult al snel de voordelen ervaren van een georganiseerd huishouden. En die cleaninghacks zijn natuurlijk nooit verkeerd!
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- Hoe kun je het beste de voegen in je badkamer schoonmaken?
- Hoe kun je het filter van je afzuigkap schoonmaken?
- Hoe kun je kunststof kozijnen schoonmaken?
- Hoe kun je tuintegels schoonmaken?
- Bespaartips voor in het huishouden
- Tips voor het maken van een huishoudschema
- 5 tips voor het opstellen van een boodschappenlijst
- Gezinsplanner; voordelen en opties
- 9 Tips voor een prettige geur in huis
- Hoe werkt een huishoudboekje?