Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Dat is niet alleen een uitspraak uit grootmoeders tijd, zeker met een druk leven is het fijn om het jezelf zo overzichtelijk mogelijk te maken. Een goed huishoudschema is ontzettend praktisch én tijdbesparend.
Wel is het belangrijk het schema te kiezen dat het best bij jouw huishouden past en goed met iedereen te communiceren die een taak heeft gekregen. Maak een reële tijdsplanning en vink de afgeronde taken af. Binnen no time heb jij je huishouden zonder al te veel moeite volledig op orde.
Kies de juiste opbouw van jouw huishoudschema
Iedereen heeft een ander ritme en leeft op een andere manier in zijn of haar huis. Heb je kinderen? Dan moet je waarschijnlijk vaker de boodschappen aanvullen. Zijn er huisdieren? Dan is een extra poetsrondje geen luxe. Het is daarom belangrijk het schema te kiezen dat het best bij jouw huishouden past. Er zijn verschillende soorten huishoudschema’s.
Ga eerst na welke ruimten er in je huis zijn en welke de meeste huishoudelijke aandacht verdienen. In de meeste gevallen zijn dit de woonkamer, badkamer, keuken en het toilet. Schrijf per ruimte op welke klusjes hier moeten gebeuren om het beste resultaat te krijgen. Eventueel kun je ook de tuin meenemen in het schema.
Zet daarna op een rij welke klussen dagelijks of wekelijks moeten gebeuren. Wekelijkse klussen zijn in de meeste huishoudens het stofzuigen, kleding wassen en het klam vochtig afnemen van de badkamer. Het afnemen van tafels, de afwas en koken zijn eerder dagelijkse klussen. Wanneer je onderscheid hebt gemaakt in de periodieke en dagelijkse klussen en ze hebt ingedeeld per ruimte in het huis, kun je ze daadwerkelijk in een schema zetten.
Het maken van een schema
Op basis van het aantal klussen kies je een dagelijks schema, weekschema, tweewekelijks schema of een maandschema. In dit schema zet je achtereenvolgens:
- De taak
- De verantwoordelijke
- Het tijdstip/dag
- De deadline
- Een vakje voor ‘gedaan’
Kies een centrale en vaste plek in huis om het schema op te hangen of neer te leggen, zodat iedereen dit weet. Zorg ervoor dat je de taken zo eerlijk mogelijk verdeelt. Het beste is om iedere taakverantwoordelijke niet langer dan een uurtje per dag te belasten met zijn of haar taak. Probeer de genoemde taken ook op een vast tijdstip van de dag of week te plannen, zodat het bij iedereen in het systeem gaat zitten. Op die manier lijkt het huishouden haast vanzelf te gaan.
Verdeel de taken
Dat jij degene bent die het huishoudschema maakt, betekent niet dat je het uitvoeren van de taken helemaal alleen moet doen. Bekijk wie in jouw huishouden de handen uit de mouwen kan steken en verdeel de taken. Heb je bijvoorbeeld kinderen? Ook zij kunnen vaak al prima een doekje over de vensterbank halen of een stukje stofzuigen. Begin bijvoorbeeld bij hun eigen kamer en het verzamelen van hun eigen wasgoed. Dit scheelt jou wekelijks al enorm veel tijd.
Communiceren
Het juist huishoudschema is gekozen, de taken staan per ruimte en met tijdsindicatie onder elkaar. Alle vakjes staan open om afgevinkt te worden door de verantwoordelijke van die taak. Zorg ervoor dat diegene ook op de hoogte is van zijn of haar taak. Communicatie is erg belangrijk als je het ingevoerde huishoudschema tot een succes wil maken. Dus, zet een kop koffie en roep je huisgenoten bij elkaar. Neem het schema door en vertel wie welke taak op zich neemt. Onderling wisselen? Prima! Zolang de huishoudelijke klussen maar zijn uitgevoerd aan het eind van de week.
Afvinken maar!
Taak klaar? Afvinken maar! Als het goed is weet ieder gezinslid/huisgenoot inmiddels waar het huishoudschema hangt of ligt en hoe hij/zij kan laten weten wanneer een bepaalde taak is uitgevoerd. Belangrijk is dat een taak direct wordt afgevinkt, zodra het is gebeurd. Doe je dit niet, dan kan er miscommunicatie ontstaan. Aan het eind van iedere dag, week of maand (afhankelijk van welk soort schema je hebt gekozen) moet iedereen kunnen zien welke taken zijn uitgevoerd en welke niet. Heeft iemand namelijk tijd over? Dan kan hij/zij nog niet uitgevoerde taken alsnog doen. Op die manier blijft het schema én het huishouden up-to-date.
De stand van zaken
Vanzelfsprekend heb je het gloednieuwe huishoudschema geheel op gevoel en deels ervaring opgesteld. Het kan voorkomen dat na een week blijkt dat sommige taken toch minder vaak uitgevoerd hoeven te worden, of dat een keertje extra stofzuigen geen kwaad zou kunnen. Pak na een week de lijst er daarom nog eens bij en check of er verbeterpunten zijn. Mocht je dingen veranderen, licht dan ook je huisgenoten in.
Schema op de schop?
Ieder gezin gaat weleens op vakantie, een weekendje weg of een dagje uit. Houd hier rekening mee wanneer je het huishoudschema van die betreffende week op de koelkast hangt. Bepaalde taken moeten van tevoren, of juist daarna worden gedaan. Doet één van je huisgenoten namelijk de wekelijkse boodschappen op zondag, maar zijn jullie net dan op familiedag? Dan moet diegene weten dat hij/zij juist zaterdag de koelkast vult. Gaan jullie een week op vakantie? Dan kan ‘Chef boodschappen’ beter weinig tot niets in huis halen.
Zijn er taken die tijdens jouw vakantie wel moeten gebeuren? Bijvoorbeeld het verzamelen van de post, het water geven van de planten of het voeren van een huisdier? Schakel hiervoor dan tijdig hulp in! Het fijne is dat jij je lijstje al klaar hebt en de buurvrouw precies kan vertellen wat er wanneer moet gebeuren. Ook wanneer er een feestje in jouw huis op de planning staat, wil je misschien nog eens extra het toilet schoonmaken. Neem ook deze zaken op in jouw ‘tijdelijke huishoudschema’.
Grote schoonmaakronden
Plan ook grote klussen in. Heeft de schuur een grote opruimbeurt nodig? Moet de kast worden opgeschoond? Of moeten bepaalde (buiten)meubelstukken in de lak? Neem hiervoor ruim de tijd in je schema. Een vrije zaterdagmiddag in het vooruitzicht? Houd hem vrij en plan een grote en meer klus. Hiermee verklein je de kans dat je deze, misschien minder leuke klus, voor je uit blijft schuiven. En wat voelt het fijn om het te kunnen afvinken! Wanneer je zelfs een jaarschema maakt en deze klussen periodiek blijft volhouden, zul je zien wat het resultaat is en dat jouw interieur extra lang meegaat.
Dus, huishoudschema uit grootmoeders tijd? Ja! Maar ze had wel gelijk. Wanneer jij een duidelijk schema met taakverdeling op een centrale plaats in huis hangt, lijkt het na een tijdje haast vanzelf te gaan. Zeker wanneer je huisgenoten ook op gezette tijden de handen uit de mouwen steken. Geen stress meer voordat bezoek komt en nooit meer een lege koelkast. Oma, bedankt!
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- Bespaartips voor in het huishouden
- Hoe kun je het filter van je afzuigkap schoonmaken?
- Hoe kun je het beste de voegen in je badkamer schoonmaken?
- Hoe werkt een huishoudboekje?
- 5 tips voor het opstellen van een boodschappenlijst
- Gezinsplanner; voordelen en opties
- 7 tips om je huishouden beter te organiseren