Dank U internet. Want de tijd dat we op ons vakantieadres – in de late avond – op zoek moesten gaan naar een beschikbare kamer ligt ver, ver achter ons. Ook hoeven we niet langer in december alle reisbureaus af te struinen en met hele stapels reisbrochures onder de arm huiswaarts te keren om alle hotels (en aanbieders) met elkaar te vergelijken. Vanuit de palm van je hand ontdek je tegenwoordig elk hotel, waar het hotel zich ook maar bevindt ter wereld. Maar in het grote aanbod aan hotels en verschillende websites kan het al gauw gebeuren dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom in dit artikel antwoord op de vraag: “hoe kun je het beste hotels vergelijken?”
“A special price for you my friend. Only today…” – het zal de oudste verkooptruc ter wereld zijn en vaak werkt hij ook nog. Als we het idee hebben iets te verliezen (in dit geval de korting/speciale prijs) gaan we al gauw overstag. Herken je jezelf hierin? Vrees niet. Het is hoe het menselijk brein werkt. De verliesaversie is nu eenmaal groter dan de kans om iets te winnen. Door je hier bewust van te zijn kun je op tal van zaken in het leven besparen en zo dus ook op de kosten voor een hotelovernachting. Want hoe vaak zie je op een website als Booking.com wel niet “nog maar 2 kamers beschikbaar” of “187 anderen bekijken dit hotel nu ook”. Allemaal trucjes om jou snel tot actie over te laten gaan. Niet doen! Haal diep adem, zeg “nee” tegen dat stemmetje dat schreeuwt dat je direct moet boeken en ga op vergelijkingstocht. Met een beetje geluk boek je dezelfde kamer voor een (veel) lager bedrag elders.
Booking.com als uitgangspunt
We kunnen er lang en breed over discussiëren, maar ons ‘eigen’ Booking.com is marktleider als het gaat om hotels vinden via het internet. Het aanbod is enorm. Vrijwel elk zichzelf respecterend hotel is aangesloten bij de website. De kans is dan ook groot dat je via deze website een hotel vindt dat helemaal aansluit bij wat jij zoekt. Een hotelkamer met jacuzzi bijvoorbeeld of een hotelkamer die je kunt boeken zonder creditcard. Vooral de soepele voorwaarden bij Booking.com maken de website mateloos populair. Zo is de annuleringsregeling bijvoorbeeld bijzonder aangenaam. Je kunt reserveren en kosteloos annuleren. Handig als je andere reisplannen hebt gemaakt, maar bijvoorbeeld ook als je in je zoektocht tot de conclusie gekomen bent dat de hotelkamer elders goedkoper wordt aangeboden. Wat dat betreft is Booking.com een ideaal uitgangspunt tijdens je vergelijkingstocht, maar hoeft de website niet altijd het eindstation te betekenen.
Trivago om te vergelijken
Booking.com is dan misschien wel dé place to be om hotels te vinden; Trivago is de plek waar je kunt onderzoeken of dezelfde hotelkamer niet ergens anders voordeliger wordt aangeboden. Trivago bekijkt en vergelijkt het gehele aanbod op websites als Booking.com, HotelSpecials, Expedia, Amoma.com, en Hotels.com. Dankzij Trivago hoef je dus niet zelf al deze websites af te struinen, maar krijg je in één overzicht de betreffende prijzen te zien bij de diverse aanbieders. In veel gevallen scheelt het een aantal tientjes en kun je dus eenvoudig besparen door simpelweg Trivago te raadplegen. Houd er wel rekening mee dat andere aanbieders soms minder soepele voorwaarden hebben dan Booking.com dat heeft. Zo is annuleren bijvoorbeeld niet mogelijk of moet je over een creditcard beschikken om te kunnen boeken. Als dit voor jou niet relevant is kun je via Trivago gemakkelijk geld besparen. Is dit voor jou wel essentieel, bijvoorbeeld omdat je reisplannen nog niet helemaal duidelijk zijn en er dus een kans bestaat dat je je reservering moet annuleren, dan kun je het beste via Booking.com boeken. Je profiteert dan tenslotte altijd van de gunstige afspraken die Booking.com met de betreffende aanbieder heeft gemaakt.
De aanbieder zelf benaderen
De reden dat een website als Booking.com is uitgegroeid tot dé marketplace voor hotelkamers is simpel: marketing. Via de website kan een hoteleigenaar in een klein dorpje ergens in Kroatië Nederlanders bereiken die op zoek zijn naar een onderkomen voor de nacht voor tijdens hun roadtrip door Kroatië. Als de betreffende hoteleigenaar zelf alle marketing zou moeten verzorgen – om zodoende wereldwijd aan klandizie te kunnen komen – zou dat veel tijd, geld en energie kosten. Nu doet Booking.com dat voor hen en hoeven zij er enkel maar voor te zorgen dat de gasten een perfect verblijf hebben zodat er hopelijk een goede recensie uit voortvloeit, wat op z’n beurt weer voor extra gasten zorgt. En dat maakt de cirkel weer rond.
Uiteraard doet Booking.com dit alles niet voor niets. Hoteleigenaren betalen Booking.com (en overige aanbieders) een fee wanneer een klant een overnachting boekt via de betreffende website. Het is het verdienmodel achter websites als Booking.com en Agoda.com (dé hotelsite voor hotels in Azië) en tevens de reden waarom Booking.com zulke soepele voorwaarden hanteert rondom bijvoorbeeld het annuleringsbeleid. Voor wat hoort wat en voor niets gaat de zon op.
Dit schept uiteraard voor jou weer kansen in je vergelijkingstocht, want hoteleigenaren betalen de fee dan wel, maar erg happig zijn ze er doorgaans niet op. Veel liever hebben ze dat gasten direct bij het hotel boeken. Ze hoeven dan tenslotte niet de toeslag aan Booking.com en consorten uit te keren en verdienen dus meer aan een hotelovernachting dan wanneer deze via Booking.com of een andere aanbieder is geboekt.
Het loont dus om tijdens je zoektocht ook de website van het betreffende hotel te raadplegen en de prijzen en voorwaarden te vergelijken met de voorwaarden en prijzen die je vindt op de overige websites. Soms kan het een paar tientjes schelen in de prijs, al zijn er vaak wel afspraken gemaakt dat het hotel niet onder de online prijs mag gaan zitten. Officieel gezien houden de meeste hoteleigenaren zich hier aan, maar onder het mom van “de brutalen hebben de halve wereld” zou je contact kunnen opnemen met het hotel om te informeren naar die speciale “special offer for you my friend”– prijzen. Wie weet sla je er een mooie deal uit of krijg je het voor elkaar om de hotelkamer + een ontbijtje te boeken voor dezelfde prijs als je op Booking.com en consorten ziet staan. Niet geschoten is altijd mis en veelal staan hoteleigenaren echt wel open voor onderhandeling, zeker wanneer je de hotelkamer buiten het hoogseizoen wilt boeken en de hoteleigenaar maar met moeite zijn hotel vol krijgt. Let – als je deze strategie gaat hanteren – dan wel goed op de geldende voorwaarden. Soms is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te annuleren als je rechtstreeks bij het hotel boekt, terwijl je via Booking.com kosteloos je reservering ongedaan kunt maken.
Overige vergelijkingssites
In dit artikel hebben we voornamelijk oog gehad voor de ‘grote jongens’ in vergelijkingsland. Simpelweg omdat het aanbod op deze websites het grootst is. Wie wat meer tijd en energie wilt steken in zijn zoektocht naar goedkope hotels kan uiteraard op tal van andere websites prijzen van hotelkamers vergelijken. Voorbeelden zijn er te over, maar de bekendste websites zijn toch wel:
- Tripadvisor
- Zoover
- Skyscanner
- Momondo
- LookingforBooking
- Expedia
Het aanbod op bovengenoemde sites en de websites die reeds naar voren zijn gekomen in dit artikel zijn goed vergelijkbaar. Ze vissen tenslotte allemaal zo’n beetje uit dezelfde database. Toch kan je soms wat geld besparen door wat meer tijd te steken in je zoektocht. Vind je de hotelkamer waar je voorkeur naar uitgaat net wat goedkoper via Zoover dan via Trivago. Het kan zomaar en baat het niet, dan schaadt het niet zullen we maar zeggen!
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- Waar kun je een hotel boeken zonder creditcard?
- 8 Hotels met jacuzzi in Nederland
- De 9 meest luxe hotels van Nederland
- 6x leuke hotels op de Veluwe
- De 5 leukste hotels in het centrum van Breda
- 5 tips voor 5 sterren hotels in Nederland
- Hotel in de buurt van Schiphol Airport? 6 tips
- De 5 leukste hotels in het centrum van Rotterdam
- Dit zijn de mooiste hotels van Nederland
- Wat is een aparthotel?