Droom je ervan om met een camper rond te trekken maar vind je een nieuwe kampeerwagen toch wel een beetje te duur? Dan kun je ook altijd kiezen voor een tweedehands camper. Net zoals bij het kopen van een tweedehands auto moet je daarbij niet over een nacht ijs gaan, want er zijn heel wat zaken waar je rekening mee moet houden. In dit artikel vertellen we je alles waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands camper.
Koop bij een erkend camperbedrijf
Het is zeker geen garantie dat je bij een erkend camperbedrijf altijd een kampeerauto koopt die 100% in orde is, want tweedehands kopen blijft altijd een risico. Maar als je een onverhoopt kat in de zak hebt gekocht heb je bij een erkend camperbedrijf wel veel meer mogelijkheden om daar wat aan te doen. Wanneer het bedrijf is aangesloten bij BOVAG heeft dat voor jou als koper namelijk een aantal voordelen:
- In de eerste plaats kun je profiteren van de officiële BOVAG garantie terwijl dat bij een particulier natuurlijk niet aan de orde is. Zorg natuurlijk dat je de garantie altijd op papier hebt anders heb je er nog niets aan.
- Krijg je een geschil over een gekochte camper niet opgelost met de verkoper? Dan kun je gratis terecht bij de onafhankelijke BOVAG geschillencommissie.
Koopcontract bij particulier
Koop je de camper niet bij een camperbedrijf maar bij een particulier? Zorg dan altijd dat er een koopcontract wordt getekend. Je kunt een modelcontract downloaden als PDF bij CamperVerzekerd. Daar worden allerlei gegevens in genoteerd, zoals zichtbare schades, kilometerstand, eventuele extra’s en accessoires en verkoopprijs. Maar je kunt ook heel expliciet aangeven of er ontbindende voorwaarden zijn voor de koop wanneer de keuring niet goed uitpakt. Een koopcontract geeft je veel meer zekerheid wanneer je een camper koopt bij een particulier.
Let op het motorvermogen
Een camper heeft niet altijd het vermogen waar je op zou hopen bij zo’n groot en zwaar voertuig. De laatste jaren is dat vermogen weliswaar flink toegenomen, maar wanneer je een wat oudere tweedehands kampeerauto koopt kan het gebeuren dat je in de heuvels nog aardig wat vermogen tekort komt. Let dus altijd op een goede verhouding tussen het gewicht en het motorvermogen. Hou ook in de gaten dat een lege proefrit (dus met minder passagiers en zonder bagage, maar ook met vrijwel lege brandstof- en watertanks) al snel een vertekend beeld kan geven.
Maak altijd een proefrit
Het is niet alleen heel verstandig om een proefrit te maken, het is zelfs iets wat bij je onderzoeksplicht hoort als consument. Als iemand je een slechte camper heeft verkocht kun je alleen aanspraak maken op garantie of vergoeding wanneer je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Maar natuurlijk wil je uiteindelijk ook gewoon weten of de camper goed rijdt en of de stoelen lekker zitten. Hoe dat in het echt aanvoelt merk je pas bij een proefrit.
Instructies van de fabrikant
Vrijwel altijd is een camper gebouwd op het chassis van een bestaand voertuig. Hier wordt een nieuwe opbouw op gemaakt, waardoor het gewicht meer wordt. Ook de gebruikte banden en optimale bandenspanning verandert daardoor. Toch wordt vaak nog steeds het oude boekje met gebruiks- en onderhoudsinstructies meegeleverd. Toch moet je daar vaak vanaf wijken en raadpleeg dus altijd eerst de instructies die de fabrikant van de camper aanvullend mee levert.
Kilometerstand controleren
Net als bij een gewone auto die je tweedehands koopt is ook bij een gebruikte camper de kilometerstand heel belangrijk. Hoe meer kilometers een kampeerauto heeft gemaakt, hoe groter de kans op gebreken die vaak hoge kosten met zich meebrengen. Natuurlijk geldt ook voor campers dat met meer gereden kilometers ook de prijs daalt. Wat voor kilometerstand voor jou acceptabel is heeft met het soort en type camper, de staat van onderhoud en natuurlijk je budget te maken.
Onderhoudshistorie inzien
Wanneer je een camper koopt zit daar meestal al een APK bij, maar dat zegt niet altijd alles. Want als je lekkage hebt in de opbouw zal de camper niet automatisch worden afgekeurd. Check dus goed de onderhoudshistorie om te zien of de camper in kwestie bepaalde terugkerende problemen heeft, hoe recent belangrijke onderdelen zoals de distributieriem zijn vervangen, enz. Maar ook de opbouw is van essentieel belang!
Check goed op lekkages en vocht
Vocht is een van de grootse vijanden van de camper want regenwater dat naar binnen kan komen zal voor veel schade en ongemak zorgen. Check dus goed op lekkages en daaruit voortgekomen schade. Hangt er een muffe lucht in de camper? Dan is er een grote kans dat dit veroorzaakt wordt door vochtproblemen. Omdat water uiteindelijk altijd beneden aankomt is het ook goed om de bodem van de camper goed te inspecteren. Check ook de kastjes en de hoeken aan de binnenkant.
RDW registratie checken
Een camper profiteert van veel lagere wegenbelasting, dat is namelijk slechts een kwart van de normale belasting. Maar daarvoor moet de camper wel officieel zijn gekeurd als ‘kampeerauto’ door het RDW. Of dat het geval is voor de camper die je koopt zie je in het kentekenbewijs. Wanneer daar de code M1SA of N1SA in staat is de camper officieel een kampeerauto en betaal je slechts een kwart van de reguliere wegenbelasting. Bij twijfel altijd checken dus, want dat kan flink in de kosten schelen!
Laat de camper officieel keuren
Een aankoopkeuring is altijd een goed idee, want alleen een onafhankelijke keuring geeft volledig uitsluitsel over de staat waar de kampeerauto in verkeert. De professionele keurder heeft veel ervaring en weet altijd beter dan een particulier waarop gelet moet worden. Niet alleen het chassis en de opbouw krijgen daarbij veel aandacht, maar vooral ook de motor, de aandrijflijn, versnellingsbak, remmen en remleidingen zullen uitgebreid worden doorgelicht.
Maximaal gewicht: wegen of schatten?
Wanneer je alleen rijbewijs B hebt mag het voertuig waar je in rijdt maximaal 3.500 kg wegen. Dat geldt niet alleen voor het kale voertuig, maar ook alles wat je mee wilt nemen. Let dus goed op het gewicht van de camper want als dat al bijna de 3.500 kg benadert wordt het lastig om ook al je spullen nog in het voertuig te stoppen zonder over het gewicht heen te gaan.
Het beste is om de camper eerst te wegen op een weegbrug. Tel daar vervolgens nog bij op: het lichaamsgewicht van alle passagiers, een volle brandstoftank, een volle watertank, het gewicht van eventuele gasflessen en maak een schatting van de lading. Benadert dit de limiet of overschrijdt die deze zelfs al? Zoek dan liever een andere camper uit.
Maximale asbelasting opzoeken
Ook de maximale asbelasting kan van belang zijn. Dat is het maximum gewicht dat mag rusten op voor- en de achteras. Wanneer je bijvoorbeeld graag twee zware (bijvoorbeeld elektrische) fietsen of een scooter achterop de camper mee wilt nemen krijg je hiermee te maken omdat de achteras te zwaar belast zou kunnen worden. Je vindt deze informatie voor beide assen op het kentekenbewijs. Maar let op: wanneer je deze twee gewichten bij elkaar optelt kom je er al snel achter dat het totaal het toegestane maximale gewicht overschrijdt. Blij daar dus altijd onder.
Tip: Huur eerst de camper die je op het oog hebt
Als je een tweedehands camper van een bepaald type op het oog hebt is het een goed idee om te kijken of je hem ook ergens kunt huren. Dan kun je er een korte tijd mee op pad om te zien, voelen en horen of het echt een fijne camper is die aan je wensen voldoet. Een oudere camper is vaak lastig om nu nog te kunnen huren, maar kies dan wellicht als alternatief een camper die vergelijkbaar is in volume, gewicht en motorvermogen.
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- Hoe kun je je camper verkopen?
- Hoe kun je goedkoop een camper huren? (11 tips!)
- Hoe kun je je camper verzekeren?
- Tips om een bus om te bouwen tot camper
- Waar kun je een camper huren met je hond?
- Camper kopen in Duitsland; hoe ga je te werk?
- 25 tips voor leven in een camper
- 37 gratis camperplaatsen in Nederland (per provincie)
- Hoe kun je een camper financieren?
- Waar let je op bij de aanschaf van een vouwwagen?