Bartering: kende je het al? Dit is een manier van zakendoen (ruilen) waarbij twee partijen elkaar betalen met een wederdienst. Als dit netjes en goed gebeurd, kunnen er uit bartering mooie samenwerkingen ontstaan. Bartering komt relatief vaak voor in de marketingwereld, waarbij er bijvoorbeeld promotiemateriaal wordt uitgewisseld. Bij een barteringsamenwerking wordt er geen geen geld uitgegeven en juist dat kan grote voordelen hebben voor beide partijen. In dit artikel lees je wat een barterdeal is, hoe deze tot stand komt en waar je zo’n vorm van samenwerken kan vinden.
Wat is bartering?
Je zou kunnen zeggen dat bartering een soort ruilhandel is. Alleen wordt er bij bartering niet geruild of gekocht met geld of producten, maar met wederdiensten. Zo kunnen bedrijven die niet concurreren met elkaar, bijvoorbeeld reclame voor elkaar maken of iets anders voor elkaar betekenen. Om je nog wat extra duidelijkheid te geven, vind je hieronder twee voorbeelden.
Voorbeeld met online shops
Een voorbeeld is een online shop met damesschoenen. De doelgroep van deze shop zijn vrouwen tussen de twintig en veertig jaar. Bij een bestelling stopt de online shop een folder over een winkel met schoonheidsproducten. De winkel met de schoonheidsproducten, doet hetzelfde voor de schoenenzaak. Deze winkels concurreren niet, maar hebben wel dezelfde doelgroep. Zo helpen ze elkaar een handje.
Voorbeeld van bartering met twee andere bedrijven
Een hovenier baalt omdat hij tijdelijk geen klussen heeft. De kosten voor zijn auto en administratie lopen wel gewoon door. Hij komt een boekhouder tegen die graag een mooi onderhouden tuin wil. De boekhouder doet wat administratie voor de hovenier, en de hovenier maakt de tuin van de boekhouder op orde. Beide hebben ze geen geld uitgegeven, maar ze hebben wel iets voor elkaar gedaan!
Bewustwording: tijd, kennis en kunde zijn kostbaar
Je weet nu wat bartering is en je hebt twee voorbeelden gezien. Toch is het goed om erbij stil te staan (zeker wanneer je een eigen onderneming hebt) dat jouw kennis en kunde op een bepaald vakgebied erg kostbaar zijn. Iedereen die niet hetzelfde beroep uitoefent als jij, heeft simpelweg de kennis van jouw vak niet. Dat biedt mogelijkheden. Niet elk bedrijf heeft voortdurend voldoende financiële middelen om klussen te laten doen die het zou willen. Door met een bedrijf waarmee je niet concurreert een barterdeal aan te gaan, kan je zonder geld uit te geven toch een klus gedaan krijgen, die normaal erg prijzig zou zijn.
Naast kennis en kunde, blijft tijd ook kostbaar. Zeker mensen met een eigen onderneming zullen dit herkennen: tijd is geld. Daarom is het belangrijk dat een barterdeal daadwerkelijk iets oplevert voor beide partijen. Je steekt er immers allebei tijd en energie in.
Verderop in het artikel vertellen we meer over hoe een barterdeal tot stand komt.
In welk vakgebied komt bartering veel voor?
Bartering komt relatief veel voor in de mediawereld. Daar is een reden voor. Het maken van foto’s, het bieden van advertentieruimte of het aanleveren van een professionele tekst: in de mediawereld liggen dit soort diensten dicht bij elkaar. Bij een goede tekst hoort bij voorkeur mooi beeldmateriaal. Voor een advertentie of het schrijven van een sterke verkooptekst is een goede tekstschrijver nodig. Zo kan je nog wel even doorgaan. Dit is de reden dat mediabedrijven elkaar wat sneller vinden voor een barterdeal.
Hoe komt een barterdeal tot stand?
Een barterdeal kan tot stand komen vanuit je eigen netwerk (in de mediawereld gaat dit vaak wat makkelijker) of op een barter platform. Verderop in de tekst gaan we in op websites en platformen waar je barterdeals kan aangaan.
Goed, je hebt een bedrijf gevonden waarmee je een barterdeal zou kunnen afsluiten. Wat is er dan belangrijk? De volgende punten zijn essentieel.
Gericht zoeken
Zoek om te beginnen in de goede hoek. Een bedrijf dat schoonheidsbehandelingen aanbiedt, heeft niets aan jouw kinderfiets. Dit is een extreem voorbeeld, maar het is belangrijk om relevante partijen te benaderen en niet lukraak bedrijven te benaderen.
Je hebt iemand gevonden die graag samen wil werken
Je hebt een partij gevonden die belangstelling heeft voor een barterdeal met jou. Hoe bepaal je dan de waarde van elkaar dienst? Hoeveel foto’s zijn een nieuwe fiets waard? Dit is een lastig, maar tegelijkertijd interessant gedeelte van het barteren.
Om te beginnen is het belangrijk om zakelijk te zijn en goede afspraken te maken. Tegelijkertijd kan een barterdeal alleen tot stand komen als je elkaar iets gunt. Elkaar iets gunnen gaat niet, wanneer beide partijen eindeloos de waarde van elkaars wederdienst (of product) gaan afwegen. Niet het onderste uit de kan willen halen en elkaar als gelijkwaardig zien, is dus minstens zo belangrijk als goede afspraken maken.
Wel even op papier zetten
Vooral in de mediawereld en in het alternatieve circuit zijn veel mensen die elkaar al jaren kennen. Er worden veel barterdeals gesloten, ook vaak op een informele manier. Als je elkaar goed kent kan dat prima. Bij een nieuwe samenwerking is het altijd goed om de afspraak op papier te zetten. Mocht er iets niet volgens de afspraak (barterdeal) verlopen, dan kan je elkaar aanspreken.
Een partij vinden voor bartering en barterplatforms
Zoals we al omschreven, is het belangrijk om je eerst te oriënteren op mogelijke barterdeals in je eigen netwerk. Daarnaast kan je ook eens kijken op Nederlandse barter – of ruil platforms. Heel veel zijn er niet, omdat Nederland niet voorop loopt met barteren (verderop in deze blog gaan we daar kort op in).
Twee voorbeelden van barter websites zijn:
- Croqqer. Dit is een toegankelijke website waar je diensten kan ruilen voor een wederdienst, of eventueel kan betalen voor een dienst. Croqqer is niet persé gericht op ondernemers. Iedereen kan hier terecht. Jij bepaalt wat je voor een klus overhebt (geld of een wederdienst) en vervolgens plaats je een oproep. Alle klussen en oproepen worden eerst door Croqqer beoordeeld, zodat er alleen realistische, nette berichten te vinden zijn.
- Trade X-change is een barterplatform met eigen valuta, voor en door ondernemers. In Nederland komen barterplatforms met eigen valuta nog niet veel voor. Voor Trade X-Change moet je goede referenties hebben als ondernemer, en je moet een lidmaatschap betalen.
Croqqer is nuttig als je op een eenvoudige manier kennis wilt maken met barterdeals. Het is meer diensten ruilen dan ‘officieel’ barterdeals afsluiten zoals op Trade X-Change, maar je kunt er zo wel mee kennismaken. Wie weet wie je ontmoet om een netwerk mee te beginnen!
Bartering in Nederland
Zoals we al eerder opmerkten, is het afsluiten van barterdeals – behalve in de media – nog niet zo vanzelfsprekend in Nederland. In Amerika bijvoorbeeld, doet een groot aantal bedrijven aan barterdeals. In ontwikkelingslanden komt barteren ook veel voor, maar om een andere reden. De mensen hebben er minder geld, en zoeken andere manieren om aan diensten of producten te komen.
Sommigen beweren dat barteren in Nederland in de toekomst meer zal gebeuren. Anderen zijn kritisch. Zij vinden dat bedrijven elkaar geen respect betonen door elkaar niet met geld te betalen. Daarnaast vinden ze het primitief.
Is barteren iets voor jou?
Als je een eigen bedrijf hebt of als je je bezighoudt met media, kan het nuttig zijn om je te verdiepen in bartering. Kijk eens wat de mogelijkheden zijn in je eigen netwerk. Het moet natuurlijk wel goed voelen. De één staat meer open voor iets nieuws, of voor ruilhandel, dan de ander. Daarbij moet je maar net iets te bieden hebben waar een ander wat aan heeft, en de ander iets waar jij blij mee bent. Komen tot een goede barterdeal is dus ook wat geluk hebben.
Tot slot kan je na een succesvolle barterdeal je netwerk misschien uitbreiden. En dat is altijd mooi meegenomen, zeker wanneer je ondernemer bent.