Wat is HRM?

Wat is HRM?

Laatst bijgewerkt: 5 september 2024

HRM is een bedrijfskundige afkorting voor Human Resource Management. Dit is een Engelse term die je het beste kunt vergelijken met de Nederlandse term ‘het managen van personeelszaken’. In dit artikel leggen we je haarfijn uit wat HRM betekent, welke rol HRM speelt in een bedrijf en welke HRM-functies er allemaal zijn. Ook beschrijven we uitgebreid wat een HR-manager doet en welke opleiding je nodig hebt om te werken op een HRM-afdeling.


Wat is HRM?

Human resource management (soms geschreven als humanresourcemanagement) staat voor de personeelsplanning en personeelsadministratie. Maar eigenlijk is HRM nog veel breder dan dat. Het zorgt er namelijk ook voor dat er een strategie is voor de werving en selectie van personeel. Daarnaast ziet HRM erop toe dat de sfeer op de werkvloer goed is en dat de normen, waarden en regels van een bedrijf goed worden nageleefd. Ook is het erg belangrijk dat de medewerkers in een organisatie tevreden zijn en dat ze zich niet snel ziek melden (uit onvrede bijvoorbeeld). Want goed personeelsbeleid is erop gericht dat medewerkers zichzelf kunnen ontwikkelen, zich verbonden voelen met de organisatie, zich op hun gemak voelen op de werkvloer, zich volledig inzetten voor het bedrijf et cetera.

De vier pijlers van HRM

Eigenlijk kun je HRM het beste opsplitsen in de volgende pijlers: de human resource strategie van het bedrijf, de herstructurering van organisatieprocessen rondom personeel, in gesprek zijn en blijven met (nieuwe) medewerkers, zorgen dat het bedrijf ontvankelijk blijft voor transformatie en verandering.

Verschil tussen HRM en HR

HRM staat voor human resource management, en HR voor human resources. HRM gaat dus om het managementgedeelte van human resources. In die zin is HRM de overkoepelende term.


Welke rol speelt HRM in een bedrijf?

HRM speelt vooral een rol in grotere bedrijven. Want hoe meer personeel er is, hoe meer er ‘gemanaged’ moet worden. Bij kleine bedrijven worden personeelszaken vaak geregeld door een leidinggevende of de bedrijfseigenaar. Pas bij grotere bedrijven wordt het belangrijk om dit professioneler op te pakken. Vaak in de vorm van een human resource afdeling, waar de HRM-manager leidinggevende is. De human resources afdeling zorgt ervoor dat alles rondom personeel, werksfeer, strategie et cetera in goede banen wordt geleid. De HRM-manager is vervolgens het aanspreekpunt van de afdeling. Hij of zij communiceert met andere afdelingen, met directieleden en ook met vakbonden en ondernemersraden.

Wie werken er allemaal op een HRM-afdeling?

Ben je benieuwd wat een HR-manager allemaal doet? Daar hebben we verderop in dit artikel een hele alinea aan gewijd. Overige functies op een HRM-afdeling zijn: medewerkers van personeelszaken, HR-assistenten, HR-adviseurs, pr-medewerkers, communicatiemedewerkers, communicatiemedewerkers, projectmanagers, directieleden, bestuursleden et cetera. Daarnaast zijn er ook nog administratieve functies, bijvoorbeeld als officemanager. Dan moet je bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken inplannen en leuke personeelsuitjes regelen en organiseren.


Wat is het Nederlandse woord voor HRM?

Zoals we in de introductie ook al zeiden, is ‘human resource management’ een Engelse term. In bedrijven over de hele wereld wordt deze term gehanteerd, ook in Nederland. Bijna iedereen in het bedrijfsleven is wel bekend met deze term. Toch willen we even toelichten hoe je deze term het beste kunt vertalen naar het Nederlands. Wie weet wanneer dat van pas komt. Je kunt HRM het beste vertalen zien als het manageriële gedeelte personeelsbeleid. Oftewel, zorgen dat het werven, opleiden, motiveren en ontslaan van personeel in goede banen wordt geleid. Wat zijn Nederlandse woorden die vaak worden gebruikt als synoniem voor HRM?

  • Strategisch personeelsmanagement
  • Personeelsbeleid
  • Afdeling personeelszaken
  • Personeel en Arbeid

Wat doet een HR-manager?

Een HR-manager (soms ook human resource manager genoemd), werkt op de HRM-afdeling. Zoals je in bovenstaande alinea’s hebt gelezen, is deze afdeling verantwoordelijk voor het werven, selecteren, belonen, beoordelen en opleiden van werknemers binnen de organisatie. De HR-manager in het speciaal, houdt toezicht op de sfeer en de cultuur die in de organisatie heerst. Daarnaast waarborgt hij of zij de naleving van arbeidsvoorwaarden en wetgeving op dit gebied. Dat is nog niet alles: ook houdt de HR-manager zich bezig met het maken en pitchen van strategische plannen. Bijvoorbeeld fusies, overnames, talentenprogramma’s, arbeidsdiversiteit en de persoonlijke ontwikkelingspannen van werknemers. Soms is de HR-manager onderdeel van een bestuur, maar dat is meestal niet het geval.

Wat zijn de taken van een HR-manager?

Elk bedrijf geeft weer een andere invulling aan de taken van een HR-manager. Het ligt ook een beetje aan de grootte van het bedrijf. Want een HR-manager in een kleiner bedrijf zal automatisch meer taken op zich nemen dan specialistische HR-managers in een groter bedrijf. Wat kun je als HR-manager verwachten qua soorten taken?

  • Het opstellen en het implementeren van een strategie op het gebied van human resource management
  • Zorgen dat alle procedures worden nageleefd, met name op het gebied van salarisbetaling, verlof van werknemers, ziektemeldingen, bonussen en ontslagregelingen
  • Het aanspreekpunt zijn voor werknemers van elke laag van de organisatie
  • Nieuwe vacatures opstellen en uitzetten, vaak bedenk je ook het functieprofiel en de daarbij behorende competenties
  • In contact blijven met vakbonden en/of de ondernemersraad
  • Veel gesprekken met (potentiële) medewerkers voeren: functioneringsgesprekken, sollicitatiegesprekken en helaas ook ontslaggesprekken
  • Zorgen dat elke medewerker de kans krijgt om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen, al dan niet via bijscholing en/of trainingsprogramma’s
  • Erop toezien dat de organisatie handelt in lijn met de human resource strategie

Waar werken HR-managers?

De meeste HR-managers zijn werkzaam binnen grotere organisaties, zowel commerciële bedrijven als non-profitbedrijven. Eigenlijk in elke organisatie met veel medewerkers. In kleinere organisaties is er nou eenmaal minder personeel, waardoor er ook minder ‘management’ rondom het personeel nodig is. Op die plekken heb je vaak één persoon die fungeert als HR-medewerker. Soms is dat niet eens nodig, en worden sollicitaties en/of ontslagen onderling geregeld.


Hbo-opleiding Human Resource Management (HRM)

Vind jij ook dat mensen het belangrijkste aspect van organisaties zijn? Dan is de opleiding HRM jou op het lijf geschreven. Tijdens de opleiding HRM (voorheen heette deze Personeel en Arbeid), zorgt ervoor dat jij precies weet hoe je het beste haalt uit mensen in een organisatie. Je kunt na de opleiding terecht bij bedrijven in alle formaten, maar ook bij uitzendbureaus, bemiddelingsbureaus, detacheringsbedrijven, vakbonden, loopbaanbegeleidingsdiensten et cetera. Oftewel, je kunt op heel veel plekken werken met mensen.

Wat kun je worden nadat je HRM hebt gestudeerd?

Met een HRM-diploma kun je vele kanten op. Vaak start je als HR-medewerker om vervolgens door te groeien naar een andere functie, zoals HR-adviseur of HR-manager. De functies die je uiteindelijk met je papiertje uit zou kunnen oefenen zijn:

  • Medewerker compensatie en voordelen
  • Opleidingsfunctionaris
  • Medewerker werving en selectie
  • Junior of senior recruiter
  • Intercedent
  • Adviseur op het gebied van human resource management
  • Jobcoach
  • Loopbaanadviseur
  • Arbeidsbemiddelaar
  • Organisatieadviseur HRM
  • Trainer en coach
  • Studie/beroepskeuzeadviseur
  • Beleidsmedewerker HRM of P&A

Welke competenties moet je hebben als je wilt werken in de HRM?

Als je werkt in de HR, moet je allereerst over goede sociale vaardigheden beschikken. Allereerst moet je natuurlijk empathisch zijn en goed kunnen luisteren. Elke medewerker of klant moet zich bij jou op zijn of haar gemak voelen. Maar als HR-medewerker voer je ook moeilijke gesprekken, omtrent overtreden regels, ziekteverzuim, ontslag, verlof et cetera. Ook hier moet je mee om kunnen gaan. Daarnaast is het belangrijk dat je goed kunt adviseren over het personeel in een organisatie. Voordat je advies uitbrengt, zul je een uitvoerige analyse moeten uitvoeren. Ten derde hebben HR-medewerkers heel veel te maken met het plannen en organiseren van dingen. Van gesprekken, personeelsuitjes, langetermijndoelen opstellen, naleven, et cetera. De laatste competentie die we graag even willen toelichten is integriteit. Als HR-medewerker beschik je vaak over hele persoonlijke informatie die je verkrijgt van alle lagen in de organisatie. Het is ontzettend belangrijk dat je deze informatie strikt voor jezelf houdt om zo het vertrouwen van de medewerkers niet te beschamen. Ook moet je ervoor waken dat je eventuele problemen van medewerkers niet ‘mee naar huis’ neemt.


foto auteur Anne von Gleich
Dit artikel is geschreven door Anne von Gleich

Anne is freelance tekstschrijver en content marketeer bij Sans Plus. Met oog voor detail en hart voor de doelgroep brengt ze elk verhaal tot leven.

Website LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag