Social media posts. Elke dag lezen we er wel tien, of beter gezegd: honderden. Soms scrollen we gedachteloos door een timeline heen, soms staat er ineens een bericht waarvan we denken: “Hey, dat is interessant/leuk/grappig/cool.” We liken het, taggen iemand of beter nog: we delen het bericht. Dát is het soort social media post die jij als social media expert wil bewerkstelligen. Niet alleen voor Facebook, maar voor alle andere social kanalen van een bedrijf. De hele dag op social media spenderen, klinkt dat niet als een droombaan? In dit artikel geven we je tips over het vinden van werk als social media expert. Ook gaan we dieper in op dit beroep: wat ga je precies doen en over welke competenties moet je beschikken?
Wat voor werk doet een social media expert?
In principe houdt de social media expert zich bezig met het opzetten van de juiste social media accounts voor een bedrijf of voor klanten (als deze niet al bestaat). Bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Snapchat: alles wat aansluit bij de doelgroep. Pas daarna begint het echte werk voor de social media expert. Degene moet er namelijk voor zorgen dat deze pagina’s een fanbase krijgen. Dus veel volgers, veel interactie met de volgers en veel positieve reacties. Veel bedrijven en social mediawerknemers schieten echter met klei in de rondte. Ze weten amper wat ze aan het doen zijn en doen af en toe een willekeurige win-en-deelactie. Het is echter cruciaal om een strategie te maken: inclusief doelen, inclusief de weg naar die doelen toe. Als social media expert moet je precies weten:
- Wie zijn je klanten en of bezoekers (doelgroep)
- Waar zit deze doelgroep
- Wat zijn de interesses/lifestyle/’problemen’ van deze doelgroep
- Waarom is jouw social media pagina relevant voor hen
- En ga zo maar door
Het is belangrijk om doelen te stellen: wat wil je bereiken met social media? Als expert weet jij precies wat er wel en niet goed werkt voor een specifiek product en voor een specifieke doelgroep.
Allemaal leuk en aardig, maar wanneer ben je een ‘expert’?
Iedereen is in staat om een leuke social media post te schrijven. De ene post zal beter werken dan de ander, maar we begrijpen allemaal hoe het werkt. Althans, de meeste mensen kunnen aardig goed uit de voeten met social media. Dat maakt je nog geen expert. Als je een expert bent, dan ken je sociale media van binnen en van buiten. Je kent de kracht ervan, maar ook de risico’s. Je weet precies welke knopjes er allemaal zijn en waar je ze voor moet gebruiken. Geen advertentiemogelijkheid is jou onbekend, en ga zo maar door.
Er is een interessante discussie gaande over de vraag: “Wanneer werk je nou als social media EXPERT?”. Je bent een expert als je ergens ontzettend veel vanaf weet. Aangezien social media inmiddels zoveel kanalen en mogelijkheden heeft, is het de vraag of je van ál deze kanalen op de hoogte kunt zijn. Gelukkig bepaalt elk bedrijf voor zichzelf waaraan een social media expert moet voldoen. Kun jij tijdens het solliciteren wel bepalen of je jezelf een social media expert vindt, ja of nee.
Hoe vind je werk als content manager?
Ben je op zoek naar een baan als social media expert? Dan volg je min of meer dezelfde stappen als dat je op zoek bent naar een andere baan. Wel kun je gericht op zoek gaan naar het soort vacature die je wilt. Hieronder geven we alvast wat suggesties van plekken waar jij dit werk kunt vinden:
Op social media
Wat een inkopper, hè? Toch is dit een uitstekende plek om werk als social media expert te vinden. Het is namelijk zo dat bedrijven die een social media expert zoeken, ervan uit gaan dat de sollicitanten momenteel al heel veel op social media zitten. Dus als zij een nieuwe social media expert zoeken, zullen zij dit zeker verkondigen via hun eigen social media kanalen. Bijvoorbeeld via:
- LinkedIn: het grootste zakelijke netwerk van (o.a.) Nederland heeft een eigen vacaturepagina. Hoe cool is dat! Je kunt hier aangeven dat je op zoek bent naar een baan en daarin jouw zoekcriteria aangeven. Vervolgens schotelt LinkedIn jou telkens vacatures voor. Als betaald lid kan je zelfs kijken hoe goed jij relatief bent (of beter gezegd: jouw profiel), ten aanzien van andere mensen die hebben gesolliciteerd… Spannend.
- Facebook: eigenlijk is Facebook een online community voor bíjna alles. Zelfs voor mensen die op zoek zijn naar werk als social media medewerker. Hoewel Facebook de laatste tijd best wel onder vuur ligt, is het nog steeds een plek waar mensen vacatures delen. Op bedrijfspagina’s, pagina’s voor werkzoekenden en pagina’s over het vak social media. En eerlijk is eerlijk… In jouw werk als social media expert ontkom jij echt niet aan Facebook.
Vacaturewebsites gericht op social media
Er zijn talloze vacaturewebsites die de hele dag niets anders doen dan vacatures verzamelen en plaatsen. Het fijne van deze websites is dat je kunt selecteren op een zoekwoord, regio, opleidingsniveau et cetera. Zo kun jij de social media vacatures eruit pikken die goed passen bij jouw zoekcriteria. Let er wel op dat niet elk bedrijf de functietitel ‘social media expert’ hanteert. En dat niet elk bedrijf dezelfde definitie geeft aan het zijn van een social media expert. Lees dus altijd grondig de functieomschrijving voordat je gaat solliciteren!
Social media werk via een arbeidsbureau
Veel mensen vinden hun nieuwe werk via een detacheringsbureau of een uitzendbureau. Soms levert dit je per saldo iets minder op (het arbeidsbureau moet er immers ook van kunnen leven), maar vaak scheelt het je ook een hoop gedoe. Dit bureau zoekt een geschikte social media vacature voor jou, kijkt of er een match is, brengt je in contact met de juiste persoon voor de sollicitatie en doet met een beetje geluk óók nog de onderhandelingen.
Gebruik je persoonlijke en zakelijke netwerk
In de loop van je leven en/of carrière heb je vast een grote groep contacten opgebouwd. Veel mensen hebben het beste met je voor en zijn bereid om mee te denken, ook al spreek je ze niet wekelijks! Schroom dus niet om jouw baanverzoek met ze te delen. Vertel tijdens een etentje dat je op zoek bent naar een social media expert, vraag of je in contact kan komen met social media experts die je via via kent, deel een oproepje op je eigen social media. Je zal zien dat jouw netwerk je meer oplevert dan je denkt. Al is het alleen maar een goede referentie die je kunt gebruiken tijdens het solliciteren!
De competenties van een social media expert
Hiervoor lenen we even de kennis van Jarno Duursma, dé social media expert van het hoge Noorden. Misschien ook wel daarbuiten. Op Frankwatching.com schrijft hij dat er zeven competenties zijn waar een goede social media expert aan moet voldoen: intelligentie (kanalen overzien, strategie bepalen, doelstellingen bewaken), improvisatievermogen (er verandert veel, gebeurt veel), sociaal zijn (vooral als je trainingen moet geven of advies moet geven), eerlijk zijn (beloof geen gouden bergen als je slechts een paar groene heuveltjes kunt realiseren), betrouwbaar zijn (het vergt vertrouwen om de social media aan jou uit handen te geven), kunnen luisteren (naar de opdrachtgever, naar de doelgroep, naar de actualiteit), kunnen enthousiasmeren (niet alleen de volgers, maar ook het team). Naast deze competenties zijn er ook een aantal vaardigheden die een social media expert absoluut moet bezitten. Bijvoorbeeld heel veel vakkennis van social media, overtuigingskracht, commercieel inzicht et cetera.